vrijdag 30 maart 2012

AWD - De laatste week van maart

Deze week had twee gezichten. In het begin van de week zonnig, aan het eind grijs.

De eerste tekenen van de lente zijn duidelijk te zien, maar tot mijn verrassing waren alle wintergasten nog niet naar het Noorden vertrokken.

De meest bijzondere waarneming vond ik de kleine bonte specht. Ik had er nog nooit eerder een gezien.



De kuifeend mannen lijken nog geen last van lentekriebels te hebben. 
Ze hadden geen belangstelling voor de vrouwtjes.

Bij de grauwe ganzen is dat anders. Overal kon je de ganzen horen. 
Als je ze zag waren het steeds stelletjes.
 Ze waren iets van plan: de een "fluisterde"  wat in het oor van de ander.
Ja hoor, ik mocht iets niet zien.
De gans wilde zo mooi mogelijk op de foto!

En dan de wintergasten. Een paartje grote zaagbekken ging er vandoor voordat ik een foto kon maken. 
Wie bleven over?
Een brilduiker man,
en een paartje krooneenden.

Ook reeën genoten van het mooie weer:


Aan de oever van een kanaal in het infiltratiegebied was het water in het ondiepe gedeelte al zoveel opgewarmd dat er zich een een groot aantal padden liet zien.

 Knobbelzwanen vormen het hele jaar door een paar. 
Een van de twee had zich een soort snor aangemeten.

En ach, dan zijn er nog de vossen. Op afstand zag ik er twee, maar bij het ons bekende trefpunt nog meer. Ondanks het bord "Vossen voeren, natuurlijk niet" werden de vossen hier weer gevoerd.
 Analfabeten of mensen die zich nergens iets van aantrekken?


Op een grijze vrijdag ben ik naar het Paardenkerkhof en Sasbergen gegaan.
Het damhert had ongewild een stuk plastic om zijn gewei gewikkeld.
Je krijgt geen kans om het weg te halen omdat de herten daar te schuw voor zijn. 
Het lijkt niet bedreigend maar alleen lastig .

Ik wilde graag reeën zien en werd op mijn wenken bediend.

Tussen de verdorde varens vallen ze nauwelijks op.

En dan zijn er nog de lammetjes die nieuwsgierig kijken wat het damhert aan het doen is.

 Het damhert reageerde niet aardig.

Tot besluit dan de kleine bonte specht:
 Hevig trommelend in een hoge frequentie trok ze mijn aandacht.

Een mooi besluit van de maand maart. Laat nu de lente maar komen.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Net terug van een weekje Zuid-Limburg lees ik de blogs weer een beetje bij....prachtige AWD serie, en ik blijf met verwondering kijken naar je prachtige reeën foto's, super, ik was laatst ook in het gebied Sasbergen, geen ree gezen, wel lammetjes.
    Over lammetjes gesproken, de foto van de kleintjes en het damhert dat zijn tong uitsteekt is geweldig, die zou je naar Waternet moeten sturen, dan heb je zo de foto van de maand te pakken (denk ik).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I love your roe pictures...the buck is nice, I had a laugh at the fallow deer who jokes with the lambs...
    You have very good opportunity to visit a great place like AWD

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja wat moet jij genoten hebben ja net was Ghita mij voor maar die foto van dat hert met die lammetjes vind ik wek heel byzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    Ik heb het de laatste tijd druk gehad..vanavond eindelijk weer eens de tijd om bij de andere te kijken..
    Prachtige foto's van de Reeën..En dat damhert met lint..hopelijk raakt hij die snel kwijt..zoals je schreef ..lastig.
    Ook mooi is de foto dat het damhert onaardig deed :)
    geweldige serie weer Kees..En die Reebok..Wat is dat mooi hé..met zijn bastgewei.
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen