dinsdag 22 mei 2012

AWD - Meikever



Zo druk als de watervogels in de polder in de weer waren, zo rustig vond ik veel dieren in de AWD in de maand mei tot nu toe.

Er zijn weliswaar jonge vossen waargenomen, maar die zie je niet zo makkelijk.

Toch was er bij iedere wandeling wel iets bijzonders te zien, al was het maar een vos die bijna omviel van de slaap.

Een voor mij nieuw insect was de meikever, die ik vlak bij de Oranjekom zag.

Deze meikever kwam zo maar uit de lucht vallen op het pad bij het bezoekerscentrum.
 Verdere info over meikevers: nl.wikipedia.org/wiki/meikever

De hieronderstaande reegeit en haar jong van vorig jaar kwam ik regelmatig tegen.
  Geen twijfel mogelijk, ze was drachtig. Zo te zien heeft ze een zwelling bij haar linkeroog.
  Zij hield mij altijd goed in de gaten.
 Erg schuw waren ze niet, al hielden ze altijd voldoende afstand.
  Het gewei van veel damherten begint weer te groeien.
 Deze torenvalk vloog voor de verandering nu eens niet direct weg.
Grauwe ganzen zijn bekende bewoners van de AWD.
Ook al weet je dat er snoeken in de AWD voorkomen, je ziet ze toch niet vaak.
  Deze rode zwammen zag ik voor het eerst. Geen idee hoe ze heten.
Op een veld waar koeien grazen trof ik deze witte paddenstoelen aan. Ook hiervan ken ik de naam niet.
 Een kleurige rups in een kleurrijke omgeving.
Dit vogeltje zat uit volle borst prachtig te zingen. Dat moet wel een nachtegaal zijn.
 Een moervos op jacht: er moest voedsel gehaald worden voor haar kroost.
Ze keek ons even aan en vervolgde toen haar weg.
 Wie kan mij vertellen hoe deze vogel heet?
En dan is er nog dit eitje. Geen bijzondere foto, maar wel een foto van een eitje van ca. 1 cm lengte.
Ik vermoed dat het van een graspieper is.
Het vogeltje vloog vlak voor mijn voeten op en verliet het minuscule nest, een kuiltje tussen het gras.

 Deze roodborsttapuit had een bloesemrijke plek gekozen
 In het infiltratiegebied zat een andere roodborsttapuit op de uitkijk.
 En reeën? Zoals bekend heb ik er een zwak voor.
Wat zijn ze mooi als ze in het frisse groen staan.
Vlinders zie je steeds meer. Hier een vuurvlinder maar er had ook een afbeelding van een oranjetip of atalanta kunnen staan.
Geweien ontwikkelen zich meer en meer.
Ik was blij dat het ook eens lukte om een buizerd op de foto te krijgen.
 De meikever vond ik heel bijzonder.

 Het is weer een lange blog geworden, maar soms heb je zoveel mooie momenten die je toch wel wilt delen. In ieder geval was er veel variatie.



6 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Wat heb je weer mooie foto's van de reeën, vooral de reebok, die ziet er ook nog eens heel goed uit.
    De paddestoeltjes (die bruinige rubberachtige) zijn judasoren.
    Het vogeltje: Braamsluiper misschien?
    Gaaf die meikever, die staat nog op mijn wensenlijstje, net zoals jonge vosjes...
    wie weet vanmiddag....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat heb je weer een hele mooie serie geplaatst en zo gevarieerd de vos de hertjes en ja ik vind dat je de meikever ook een mooi verdiende plek hebt gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer een mooie serie! Mooie foto's ook! Meikever had ik nog nooit gezien erg leuk om te zien.
    Mvg, Jerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi hoor die reen maar ook al die vogels en die vos.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een hoop moois gezien en vastgelegd.
    De foto die er voor mij het meest uitspringt is die rups in de mooi gekleurde omgeving
    gr Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Kees,

    Fraaie serie, hoor.
    Prachtige vossenfoto's.
    De vogel die je niet kunt benoemen, is een grasmus.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen