vrijdag 25 mei 2012

Zwanenfamilie

Nu ook de (meeste) eieren van het tweede zwanennest zijn uitgekomen wijd ik nog één keer een blog aan de beide zwanenfamilies bij mij in de buurt.



Zoals hiernaast te zien is groeien jonge zwanen in hun eerste week snel. Ze lijken al veel meer op een zwaan dan een week eerder.





Vier van de zes eieren zijn uitgekomen. Op een dag waren de zwanen met hun jongen verdwenen terwijl er nog twee eieren in het nest lagen. Dat gaat niet mee goed komen. 
 Wat zullen wij eens gaan doen?
 Met zijn drieën bedenken we vast wel iets leuks.  
Wie van de drie?
Volgens mij wordt het "Vier op een rij" .
 Deze jonge fuut was helemaal alleen. Vader fuut was een eind verderop aan het vissen, moeder met de andere jongen heb ik niet gezien. Het lijkt mij best wel riskant voor zo'n kleine, zonder bescherming van ouders. Zou zij zich daarom zo groot maken?
Ook jonge futen groeien snel in een week.
 Vergeleken met de jongen in het begin van mijn blog is er een flink verschil te zien. 
Het "baby-achtige" is al aan het verdwijnen.
Zijn ze nu lief voor elkaar of zoeken ze samen voedsel?
Jawel, het ging weer om eten.

Deze foto vind ik een mooie afsluiter van een aantal blogs over de ontwikkeling van jonge meerkoeten, futen en knobbelzwanen.

Volgende week komt de AWD weer aan bod met o.a een duinhagedis, bergeend en meikever.

5 opmerkingen:

  1. Great pictures! They are so touching really....hope they all manage to get grown

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk zo,n mooie reportage die met zijn drieen in vergadering en die laatste met eten zoeken die vind ik wel het mooiste,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Kees,

    Wat zijn ze mmoi he, die kleine zwaantjes.
    Heel mooi vastgelegd, vooral die met de kopjes tegen elkaar.
    Heel leuk.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Snoepies hoor!
    Jammer dat ze zo snel groot zijn, mar jij hebt er dit voorjaar volop van kunnen genieten. En wij kunnen meegenieten, dankjewel.
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie zwanenserie.
    Zwanen zijn dankbare footo-objecten.
    Met een hartelijke groet van natuurfotografie eilandstaete

    BeantwoordenVerwijderen