zaterdag 23 juni 2012

AWD - Van ree tot rietorchis


Reeën horen tot de vaste bewoners van de AWD. In de afgelopen weken heb ik ze regelmatig gezien en daarvan wil ik hier een aantal momenten laten zien. De meeste opnamen zijn  's morgens vroeg tussen 6 en 7 uur gemaakt. Alleen de hierboven staande is tegen het eind van de middag gemaakt (ook tussen 6 en 7 uur).

 Deze reebok lag goed verscholen in een holte in het hoge gras, aan de rand van het bos.
Een paar tellen later - toen hij mij gezien had en het niet vertrouwde - was hij opgesprongen en keek mij onderzoekend aan.
De bokken zijn al bijna klaar voor de komende bronstperiode in juli.





Ook reebokken hebben wel eens jeuk. 

Hun vacht is de laatste weken steeds mooier roestbruin geworden en dat is vooral in de vroege ochtend- en late middagzon te zien.





Hij keek mij nog eens aan en besloot toch verder te gaan. Heel erg schuw was hij niet, maar hij hield wel graag een beetje afstand.












De kleur van de vacht is in de schaduw veel donkerder dan in het zonlicht.
Het gewei steekt er wel mooi bij af.






De reebok nam rustig de tijd om te kijken of ik een bedreiging voor hem vormde.
Op het open veld is natuurlijk nog beter te zien wat een prachtig dier het is. Even later ging hij er vandoor.




Natuurlijk hoopte ik dat ik een reegeit met een kalfje zou tegenkomen. Ik moet nog steeds tevreden zijn met het kalfje dat ik een aantal weken geleden gezien heb. 

Dat was een absoluut topmoment.
 Behoedzaam kwam ze uit het bos tevoorschijn.
 Ze stak vervolgens de open vlakte over............
.......... en verdween aan de andere kant uit beeld.






Grote bonte spechten zijn algemeen in de AWD. Vrijwel iedere keer als ik er ben hoor en zie ik ze wel.


De ene keer zijn ze beter te zien dan de andere.







Deze vogel vloog in relatief open veld naar begroeiing waar hij meestal goed te zien was, helaas iets te ver weg.








 


Het ene moment hield hij de omgeving goed in de gaten, het andere keek hij 
onderzoekend naar de stam.
Af en toe verdween zijn snavel in de stam, maar dat leverde geen mooie foto's  op.
De koeien in de AWD zijn opvallend schoon vergeleken met koeien in weilanden. 
Deze koeien hebben het wel getroffen met hun permanente buitenleven. 
Hun vacht wordt in de winter een stuk dichter, waardoor ze ook 's winters in de AWD kunnen blijven.
Ik had tijdens eerdere zwerftochten al enkele keren een "eenzaam" kalfje gezien. Deze keer waren moeder en kind samen.

In Nederland behoort de rietorchis tot de wettelijk beschermde planten.
De rietorchis groeit op niet te voedselrijke, natte grond met een basische invloed, hetzij van het grondwater, hetzij van de bodem zelf. Hij komt voor in veel verschillende biotopen zoals weilanden, kleiputten, bosopslag en moerassen.
Het is een lage, overblijvende plant. De bloeiwijze is een aar van maximaal 15 cm. De bloemen zijn tweezijdig symmetrisch. De kleur ervan is rozerood tot paars. De lip bestaat uit drie middenlobben of is gaafrandig en heeft donkerrode stippen of streepjes. De zijslippen wijzen omhoog.
 Juni is de tijd van de rietorchis. 
 Ik vind het jammer dat je ze de laatste jaren in de AWD minder ziet dan enkele jaren geleden.





8 opmerkingen:

  1. wat is dit genieten het is gewoon een promotiesite van het A.W.D het ene is nog mooier dan het andere, prachtig, (heel fijn weekend).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Love the serie with the roes. The buck looks nice. They are used to a lot of people walking around I think..
    I hope to see some roes with their fawns ...but its not easy. Really happy for the moose calves yesterday.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Awd blijft een mooi gebied, en vooral wanneer je de ree tegen komt, en zo mooi op de kiek weet te zetten, dan kom je toch vrolijk thuis. En de GBS is ook altijd leuk om te zien. Het is vast en zeker een mooie wandeling geweest..

    Fijne zondag.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze serie laat heel goed zien hoe belangrijk mooi licht is. De foto's in vroeg ochtend- en avondzonnetje zijn zoveel mooier, zo veel meer sfeer.
    Eigenlijk zouden we alleen op die tijdstippen moeten fotograferen, maar ja, tijdens al die andere uren is er ook zo veel te zien hè?
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Ik zit elke keer vol bewondering naar jouw reeën foto's te kijken, je ziet ze zo vaak, en ook zo mooi vrij. Misschien kijk ik op de verkeerde plekken, ik zie haast nooit een ree in de AWD.
    deze serie van jou is echt prachtig. De reeën natuurlijk, maar ook de GBS en de rietorchis. Wat een mooi plantje is dat.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een fijne reeen serie waarbij je goed het verschil kunt zien in lichtomstandigheden.
    Wat heeft die ree een rust, hij blijft gewoon staan. Hier zijn ze meteen verdwenen. Er wordt te veel op ze gejaagd.
    Door heel vroeg te gaan heb je natuurlijk ook meer kans op het zien van een ree.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geweldige foto's van die reen en ree bok maar ook die specht.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Kees,

    Wat een toeval dat we ongeveer gelijktijdig elkaars blog bekijken.
    Wat zijn het toch prachtige dieren op dit moment. Het is iedere keer weer genieten als je een reebok ziet.
    Hele mooie foto's laat je hier zien.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen