vrijdag 1 juni 2012

Oostvaardersplassen

Voor het eerst dit jaar ben ik op 30 mei weer eens naar de Oostvaardersplassen gegaan, benieuwd of ik verrast zou worden met grote aantallen Konik paarden en/of edelherten. Stiekem hoopte ik ook de zeearend te zien.


Ik ben bij het bezoekerscentrum begonnen, op weg naar de uitkijktoren de Zeearend.

Wat kom je veel grauwe ganzen met jongen tegen in dit gebied!

Edelherten zag ik al gauw, de meeste min of meer verscholen tussen het vele omgevallen hout.
Enkele waren daarentegen heel goed zichtbaar en tot mijn verbazing niet erg schuw.

 Vanuit de uitkijkhut zag ik veel edelherten, maar allemaal op een grote afstand.
Daarom vond ik het prettig dat er ook edelherten vlakbij de wandelpaden waren.

In ieder geval een deel van de dieren heeft een oormerk.
Het grootste deel van de Konik paarden die ik zag was vrij ver weg. 
Een klein groepje, waarbij de merrie en het veulen behoorden, was wel tamelijk dichtbij.
Het veulen dat jeuk aan zijn kop had en de opwaaiende staart van de merrie leverden een ongebruikelijk plaatje op.
Door het raam van de uitkijkhut maakte ik deze foto van een putter. 
De kwaliteit van de foto viel mij niet tegen.
 Zoals ik al zei wemelt het van de grauwe ganzen in de OVP. Als de jongen aan het grazen zijn staat er minstens één gans op wacht. De jonge ganzen worden begeleid door enkele "kleuterjuffrouwen".

 Dit type libel zag ik vrij vaak tijdens mijn wandeling.
   Deze grote zilverreiger zat eerst een tijdje in een boom. 
Er zaten net iets teveel takken in de weg om een mooie foto te kunnen maken. 
Toen de reiger naar de waterkant vloog stond er naar mijn zin teveel riet tussen de vogel en mijn camera. Daar houden vogels geen rekening mee :(
 Deze foto's zijn zeker geen topkwaliteit maar wel het beste wat ik heb kunnen schieten.
 Kikkers gaven een waar concert. Voor deze en de volgende afbeelding heb ik wel moeten croppen.
 Al kwakend en zijn wangzakken opblazend kwam het mannetje naar het vrouwtje toe.
Toen het gekwaak ophield begonnen zij samen aan een act die ik niet op de foto heb vastgelegd.
Tenslotte poseerde deze witte kwikstaart op een brugleuning. Hij ziet er een beetje verfomfaaid uit, maar het plukje veren op zijn rug vond ik wel grappig.

Al met al een vroege ochtend die niet helemaal opleverde wat ik gehoopt had, maar die door de rust - ik kwam pas na uren iemand tegen - en het zonnige weer toch voor een prettig ontspannen gevoel zorgde.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    wat is dat een mooi gebied he,
    de ovp en er is altijd wel iets te zien,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Mooi ochtendlicht had je, dat zie je vooral goed bij de konikpaarden.
    De putter had ik graag zo voor de lens gehad!
    Super dat je de schuwe zilverreiger ook voor je lens had, het riet stoort me niet, dat is gewoon de omgeving, de reiger is helaas wel wat overbelicht. Is ook erg lastig die witte vogels.
    De kikkers zijn ook top!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Leuk die putter. Een erg kleurrijk vogeltje, dat ik graag eens zou fotograferen. Ook konikpaarden vind ik erg mooi. Zeker als je dan merrie met veulen voor je lens krijgt.
    Een mooi gebied voor de libellen en zilverreiger.
    Je zult wel genoten hebben.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. o wat moet jij een fijne dag gehad hebben het straalt van je foto.s af .

    BeantwoordenVerwijderen