zaterdag 18 augustus 2012

AWD - Een zomerse dag

Woensdag 15 augustus: om half 7 was het nog nevelig in de duinen. Af en toe hoorde je hinden naar hun kalf roepen, verder was het stil.

Nadat ik bij de ingang de Oase de AWD was binnengegaan zag ik vrijwel direct verbluffend veel damherten: stoere mannen, elegante vrouwen en dartele, speelse kinderen.

Ze liepen een stuk voor mij uit langs de Blauwe weg.



Langs een van de kanaaltjes had ik een onverwachte ontmoeting met een pad:




De pad deed verwoede, maar vruchteloze pogingen om langs een betonnen wand van het kanaaltje omhoog te klauteren.
(Het was wel wat lastig om een goede foto te maken)







Ik heb hem een handje geholpen.

Als dat toch niet de bedoeling was kon hij natuurlijk weer terugspringen.








Was het aanvankelijk nog nevelig, na een tijdje klaarde het op en brak de zon door, 
waardoor je een groot verschil zag:
Mystieke, nevelige omstandigheden of .......
....... het warme zonlicht van de opkomende zon.

Wat was alles vochtig!
Mijn schoenen drijfnat van het natte gras, mijn broekspijpen tot boven mijn knieën eveneens.
Ik zag een reegeit met een kalfje op grote afstand. Wat zijn hun zintuigen goed ontwikkeld! 
Ze hadden mij veel te snel in de gaten - hoewel ik stilstond achter een struik -  en verdwenen uit het zicht. De wind stond voor mij ongunstig.
De foto die ik  nog kon maken vind ik niet mooi genoeg om hier te laten zien.
 Hoe anders was het met dit tweetal. Ze lagen lekker te zonnen, maar hoorden of roken iets dat hun aandacht trok. Even later liepen er twee hinden langs die zij volgden.
In het infiltratiegebied groeien witte abelen (Populus alba)
De onderkant van de bladeren is zilverwit, waardoor het van een afstand lijkt alsof ze in bloei staan.
Deze vos was daar op zijn gemak aan het rondstruinen, snuffelde hier en daar, ging even zitten, en ....... rook mij blijkbaar. Hij keek mij even aan en koos het hazenpad.




Een aantal keren kon ik een in een boom zittende buizerd fotograferen,  maar steeds van een te grote afstand.

Wat zijn die vogels oplettend!




Het tweetal op de foto was aan het jagen boven het infiltratiegebied. 

De foto's zijn nauwelijks gecropt.

Ik vond het bijzonder om twee buizerden tegelijk op de foto te kunnen krijgen.






Het was inmiddels zonnig en warm geworden. De opgedroogde pijpen van mijn broek konden afgeritst worden. Dat scheelde.

Ik ben even gaan kijken op de plaats waar je soms een ijsvogel ziet.

De ijsvogel flitste even een keer langs en liet zich daarna niet meer zien.







Het begint meer en meer de tijd van de paddestoelen te worden.


Hoe de bovenste en de onderste heten weet ik niet.
Rechts staat de parasolzwam (Macrolepiota procer)

Wikipedia: De parasolzwam is een vrij populaire paddenstoel in Europa en wordt daar veel gebruikt in de keuken. De hoogte en breedte van de hoed kan wel 40 cm zijn. Voor een schimmel is dit zeer groot en daardoor bijzonder. De steel is relatief dun en wanneer deze op zijn hoogte is, begint de hoed te groeien. De hoed heeft een karakteristieke structuur die wat lijkt op een slangenhuid.


















Overal in het duingebied moet je oppassen om niet op kleine padjes of kikkertjes te trappen. Het krioelt ervan.




De krekels op de volgende foto's bleven rustig hangen aan de grassprieten.
Toen ik goed keek zag ik dat het geen levende krekels maar achtergelaten pantsers waren.








Krekels vervellen in hun leven een aantal keren. Ik had nog niet eerder hun pantsers gevonden.







 
Vlinders zie je wel regelmatig, maar ze zijn niet makkelijk te fotograferen zoals je wilt.



Dit is de wilgenhoutrups, de larve van de gelijknamige nachtvlinder (Cossus cossus).  De rups leeft onder de schors en in het hout van de waardplant en overwintert twee- tot viermaal. Als je deze grote, glimmende en van boven purperrode rups kruipend aantreft is hij op zoek naar een geschikte plaats om zich buiten de boom te verpoppen. Dit exemplaar was minstens  8 cm lang.





Tot besluit springbalsemien
(Impatiens glandulifera).
Vlakbij het bezoekers- centrum van de AWD kan je drie varianten zien: de twee op de foto en een spierwitte.





De verspreiding van de zaden vindt mechanisch plaats. Wanneer de rijpe vrucht wordt aangeraakt, rollen de vijf delen hiervan zich op en schieten zo de zaden weg.

Terwijl ik terugliep naar de Oase hoorde ik sirenes van politieauto's en ambulances. In de auto op weg naar huis werd duidelijk waar het mee te maken had. Een motorrijder was in botsing gekomen met een gewei dragend damhert. De motorrijder is naar het ziekenhuis gebracht met een aantal gebroken ribben, maar het hert heeft de botsing niet overleefd.
De noodzaak van een hek om de AWD werd opnieuw overduidelijk, te meer omdat er een groep van minstens 20 herten in de weilanden vlakbij de weg aan het grazen was.




6 opmerkingen:

  1. Morning! Beautiful pictues again. I like the way you present it, all kind of pictures of animals, countryside, insects, flowers and more.
    The mushroom proud parasol mushroom (trots parasol paddestoel) we have in our garden. They taste great. You fry them like a hamburger, little salt and pepper and on a toast...
    Thats what happens when you let the animals be to much. Therefor we must have hunting on moose and roes....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige serie laat je weer zien.
    De herten in de mist en dan vooral die spitser vind ik geweldig.
    Het vosje mag er ook zijn net als alle andere foto.
    Inderdaad een hek om het terrein is een noodzaak voordat er meer ongelukken gaan gebeuren.
    Fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    mooie opbrengst voor de zaterdag
    het is een mooie variërende blog geworden.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat heb jij een heerlijke dag gehad en wel alles haast voor de lens heerlijk om zo je log te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Een mooie blog heb je weer.
    Vrijdag heb ik een korte wandeling gemaakt, grappig, ik heb de balsemien ook genoemd in die blog (die nog in de maak is). De mistige ochtend geeft toch wel een mooi sfeertje.
    Vlinders fotograferen is best lastig, je moet echt veel geduld hebben. Dat geld ook voor libellen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi!
    Great serie with stunning photos and animals
    Greetings from Sweden
    /ingemar

    BeantwoordenVerwijderen