zaterdag 27 oktober 2012

AWD - De climax voorbij

De afgelopen week ben ik nog twee keer op zoek gegaan naar bijzondere momenten tijdens de bronst. Het lijkt erop dat we het hoogtepunt gehad hebben. Er wordt nog geburld, er wordt nog gevochten, de hindes zijn nog niet allemaal tot rust gekomen. Toch was het al minder dan vorige week.
Aandoenlijk vond ik het oude hert - let op zijn summiere gewei - dat nog een behoorlijk partijtje burlen ten beste gaf. Het deed mij genoegen dat er toch nog een hinde voor zijn charmes gevallen was: geen jonge onschuldige hinde maar een duidelijk wat rijpere dame.
 Dit hert kreeg nog steeds een goed gevoel door te vlaggen.

 

 Dit jonge mannetje genoot van wat hij zag. Hij likte zijn bek erbij af, moedigde aan, .........
 

...... fleemde, en keek tot slot belangstellend toe. 
Waarschijnlijk dacht hij "Later als ik groot ben, ......... mag ik ook meedoen":



 Big brother was watching me
Het waren inspannende tijden, hoog tijd om te gaan rusten in een verse bronstkuil.

Het was ook het einde van de bronstactiviteiten die ik dinsdag zag.
Ik ben daarna op zoek gegaan naar paddenstoelen en zwammen.
 Voor mij een bijzonder exemplaar: de oranje aderzwam (phlebia radiata)
 Ook deze zag ik voor het eerst bewust (boven en onder):
de oranje druppelzwam (dracrymyces stillatus).
Dit vuurzwammetje heb ik voor de verandering een keer gefotografeerd met f/4, 
wat een heel ander beeld oplevert vergeleken met bijvoorbeeld f/16 of f/22.
 Bij deze opname heb ik gekozen voor f/10.

Van de volgende paddenstoelen weet ik (nog) niet hoe ze heten:



Tot besluit het zwartwordend wasplaatje (hygrocybe conica).


Volgende week volgt er nog een blog met vooral paddenstoelen en zwammen en nog enkele beelden van de damherten als een afsluiter van de herfst.

11 opmerkingen:

  1. het mag dan haast afgelopen zijn ,maar dit is nog even lekker genieten van zowel herten als paddestoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lovely.....its always very nice to see the deers at AWD. They are so beautiful.
    I will really plan a trip to AWD as we discussed, spring would be the best time for me.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De climax is inderdaad voorbij, dat hebben we vrijdag gemerkt, ik heb toen niet één foto gemaakt die ik de moeite waard vond.
    Je miniserie van het spitsertje met de tong uit zijn bek vind ik zeer geslaagd, echt leuk!
    Heel goed dat je nu ook wat stoeit met de diafragma's bij je macro's, bij zo'n foto als het vuurzwammetje moet je dan echt een keuze maken waar je op scherp stelt, dat is steeds lastig, wat is het mooist?
    Je foto van de zwartwordende wasplaat spreekt me aan, zo mooi hoe je kunt zien dat ie inderdaad zwart wordt, maar ook standpunt en scherpte/scherptediepte zijn heel goed.
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Impressive pictures.. So beautiful.. Cheers!!!.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach wat een zielig gewei voor dat oude trotse damhert. Hopelijk krijgt hij er geen minderwaardigheidscomplex van. Leuke serie van de jonge spitser. Maar ook de paddenstoelen mogen er zijn, ik houd wel van een foto met diafragma 4.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Kees,

    Jammer dat we weer een jaartje moeten wachten. Ik hoop dat ik volgende jaar iets meer de tijd heb en dan een paar keer kan gaan.
    Je hebt er voor dit jaat in ieder geval mooie foto's aan over gehouden.
    Leuk dat je verder gaat met de paddenstoelen. De laatste is erg fraai. Diafragma f22 gebruiken is niet zo'n heel goed idee (als je dat al uberhaupt doet), want daarmee verdwijnt toch wel een hoop scherpte.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto's, vakwerk. Groeten Ruud.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees, wat een prachtige foto`s van de bronstige Herten en ook je Paddenstoelen foto`s zijn erg mooi.
    Ik heb ook nog bronst foto`s klaarstaan, ga ik straks een blogje van maken,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Ik ben vorige week woensdag voor het laatst naar de bronst geweest, toen vond ik de activiteit al minder dan een paar dagen eerder. Jij hebt er nog een mooie serie uitgehaald. Die burlende herten blijven indrukwekkend.

    Mooie paddestoelenserie en f4, dat mag je vaker doen, ik vind de foto's mooier (lekker wat wazige achtergrond en alle aandacht naar de zwam).
    De zwartwordende wasplaat, leuk dat je ze in verschillende stadia bij elkaar hebt.

    Ik ga mij nu ook op de hefstfoto's storten...ook weer een leuke , aangename uitdaging.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Excellent pictures!!!.. Impressive falow deer antlers.. Cheers!!!...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees,

    Ik ben dit jaar niet naar AWD geweest voor de bronst. Toch kan ik d.m.v. jou foto's o.a. meegenieten van deze mooie tijd. Helaas was het weer wel de hoof spelbreker van deze tijd.

    Toch heb je er nog erg fraaie beelden van kunnen maken. Leuke kopportretten ook.

    Je paddenstoelen zijn ook zeker het bekijken waard. het bewijst maar weer hoeveel verschillende en mooie paddenstoelen er groeien in de AWD!

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen