woensdag 31 oktober 2012

AWD - Epiloog

Terwijl ik dit blog maak regent het voortdurend. De wintertijd is begonnen, er is veel blad van de bomen gevallen, de bronst is nagenoeg verleden tijd.

De herfst ligt nu grotendeels achter ons. De bronst heeft mooie momenten gebracht.  Paddenstoelen waren er in groten getale.
Als je van fotograferen houdt, had je niets te klagen.

Met dit blog sluit ik de herfstperiode af.

 Een beetje verscholen achter begroeiing vochten deze twee herten nog even een stevig robbertje uit.
Het is telkens weer opmerkelijk dat zij niet met hun geweien aan elkaar vast blijven zitten.
Even later gingen ze op hun gemak hun eigen gang.
 Het lijkt erop dat het donkere hert er bij een eerder gevecht niet helemaal ongeschonden vanaf is gekomen. Of heeft hij te intensief gevlagd?
Kijk maar eens naar de plek bij zijn oog.

Meer bronstbeelden heb ik niet, maar wel beelden van paddenstoelen en zwammen.
 Ik vond opnieuw een groot exemplaar van de gele trilzwam (f/22, 1/2, ISO 400).




Van veel paddenstoelen ken ik de naam niet. Maar het is een uitdaging om ze zo mooi mogelijk te fotograferen met mijn macrolens. Deze keer had ik ook mijn statief meegenomen.

Het is nog steeds experimenteren: (f/22, 1/20, ISO 800 )



 
(f/11, 1/6, ISO 200)
( f/7, 1/400, ISO 100)
( f/16, 1/50, ISO 100)
Deze paddenstoeltjes waren maar zo'n 5-6 cm groot ( f/16, 1/40, ISO 100)
Deze wasplaatjes waren nog kleiner: ( f/14, 1/10, ISO 100)
 f/16, 1/13, ISO 400: een groter diafragma was wellicht beter geweest.
Geschubde inktzwam (Coprinus comatus): f/16, 1/40, ISO 400
Vergeleken met het mos krijg je een idee hoe groot de zwammetjes zijn (f/16/ 1/13, ISO 100)


 






(f/8, 1/4, ISO 100, belichtingscorrectie - 0,7)






(f/8, 1/6, ISO 400)





Amethystzwammetjes - als ik de naam goed heb - vallen nauwelijks op tussen alle bladeren.
 (f/8, 1/5, ISO 400, belichtingscorrectie - 0,7 )






 Ze waren maar zo'n 5-6 cm hoog.
 (f/8, 1/3 ISO 400)







Oranje aderzwammen (denk ik):  (f/8, 1/40, ISO 400)
 (f/8, 1/40, ISO 400)
 (f/8, 1/60, ISO 400)
(f/8, 1/25, ISO 400, belichtingscorrectie +1) 

Ik heb inmiddels wel gemerkt dat ik nog flink moet experimenteren om de (on)mogelijkheden van mijn macrolens te ontdekken. Veel of weinig scherptediepte, op het juiste punt scherp stellen, 
rustige achtergrond, enz..
 
 De komende weken ga ik mij met andere zaken bezighouden. 
Eind november/begin december meld ik mij weer met een nieuw blog.
Bedankt voor de belangstelling en de opbouwende kritiek. 

12 opmerkingen:

  1. Hooi Kees
    dit zijn wel zo een beetje de laatste gevechten in het lek het is weer een mooie serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Kees,

    Opvallend dat je zoveel met heel klein diafragma hebt gefotografeerd. De prestaties van je lens zijn niet bepaald optimaal met F22. Je foto's met een groter diaframa (F7) zijn veel en veel mooier. Je zult zien dat je foto's dan mooier worden, omdat je meer de focus legt op 1 onderwerp.
    Macrofotografie is gewoon een lastige tak van sport, want wat is nou mooi?

    Succes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit is toch een waardig afscheid van de herfst ik vind het heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Ik hoop dat we toch nog een poosje van de herfst mogen genieten. Regen hoort daar ook bij.
    Met de macrolens is het vooral nodig om van heel dichtbij te fotograferen om de mooiste resultaten te krijgen. Je hebt veel verschillende paddenstoelen gezien.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees,
    De bronst is voorbij, de herfst nog niet, al vrees ik dat er na vrijdag bijna geen blad meer aan de bomen zit. De kleuren en geuren van de herfst vind ik altijd geweldig, er is zoveel te zien. Paddenstoelen, ik krijg er niet snel genoeg van, zo vind ik jouw blog ook weer heel leuk, de ene zwam beter geslaagd dan de ander....de foto's met een laag standpunt vind ik mooier dan de bovenaf foto's, en gewoon lekker blijven expirimenteren, heb ik dit weekend ook gedaan, met macrovoorzetlens en ieniemienie mosjes.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi!
    Great serie with some lovely pictures.
    Greetings from Sweden
    /ingemar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Great photos! The deer looks really wounded around the eye...Nice macros too, I do not have any macrolens...yet :)

    Are you starting a new blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Ik zie dat je al wat tips en trucs over het macrowerk hebt gekregen, probeer ook je onderwerp wat vaker uit het midden te plaatsen,je compositie wordt daar echt mooier door. En verder, lekker door gaan met oefenen, je begint nog maar net en de resultaten zijn beslist niet verkeerd, komt dus wel goed.
    De donkere hert met gewond oog heb ik ook een paar keer gezien, tja, die gevechten gaan ook best hard zo af te toe ( dat echte ruige werk heb ik dit jaar trouwens niet gezien)
    Succes met wat je dan ook gaat doen, en tot later.
    groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. What a lot of lovely mushrooms....I found some today really when hunting. Will have them for dinner tomorrow "trattkantarell"
    Lovely pictures of the deers , he looks sad the injuried one...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Heerlijk hoor al die zwammetjes!
    Fraaie foto's zitten er tussen.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees, jammer dat voor jou het macroseizoen alweer voorbij is.
    Ik hoop dat je het snel weer oppakt in het voorjaar want je leert het beste door gewoon aan de gang te gaan.
    Je hebt al een paar goede tip`s gekregen.
    Leuk dat je zelf al in de gaten hebt dat een klein diafragma bij een paddenstoeltje misschien niet de goede keuze is geweest, volgens mij ben je goed bezig.
    Het is misschien leuk om in het voorjaar een keer in de AWD af te spreken met een groepje bloggers en lekker van elkaar te leren met de macrolens.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,

    macro is leuk en lastig tegelijk.
    Wanneer heb je het onderwerp goed in beeld en krijg je niet te veel 'rotzooi' op de achtergrond?
    Een scherptediepte van F8 werkt vaak het prettigst, voor de spannende foto's kan het leuk zijn om de grootste diafragma te pakken (F2 tot F3.5) geeft lekker weinig diepte.
    Voor de paddenstoelen zou je volgende keer een lager standpunt kunnen proberen.
    Verder veel proberen en werken met een diafragma reeks, kan je later thuis uitzoeken welke instelling het best bevalt.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen