donderdag 18 oktober 2012

AWD - Verveelt de herfst al?

Maandag 15 oktober jl. wilde ik in de AWD gaan uitzoeken of de tips die ik had gekregen om mijn foto's te verbeteren het gewenste resultaat opleverden.

Wat is er op dit moment dan een beter thema dan de herfst met de bronst, zwammen en paddenstoelen?

Het zat mij behoorlijk mee.




 Ik hoorde wel wat geburl toen ik in het bronstgebied aankwam, maar ik zag voornamelijk rustende herten.
Toch hoorde ik al gauw het geluid van op elkaar kletsende geweien. Even later zag ik een tweetal herten flink met elkaar in gevecht, maar wel vaak achter struiken of verscholen in een dalletje.
 Na een schermutseling liepen ze een stuk gelijk op. 
Ze deden net of ze elkaar niet zagen, maar uit hun ooghoeken hielden ze elkaar in de gaten.
Uit het niets gingen ze weer met elkaar in gevecht.
 Van een afstandje sloeg een aantal hindes dit titanengevecht gade.
 Dit herhaalde zich een keer of vijf.
 De uitdager werd vervolgens achterna gezeten door het plaatshert. 
Hij werd zo te zien begeleid bij het gedwongen verlaten van het territorium.
Het plaatshert liep voortdurend met zijn tong een stukje uit zijn bek. 
Zo flemend kon hij de (on) gewenste geuren beter opvangen dan alleen via zijn neus.
 Het plaatshert bleef triomfantelijk achter, afwisselend flemend en burlend.
De uitdager vertrok al burlend.
 Dit hert werd achterna gezeten door een plaatshert. Ik weet niet of er een gevecht aan vooraf gegaan was.
De bronst was voor dit hert blijkbaar uitputtend geweest.
Uitdager of plaatshert?  Ik weet het niet, maar indrukwekkend is hij wel.


 
Bij de herfst horen zwammen, paddenstoelen en mossen.

Een mooie gelegenheid om tussen de bedrijven door wat te oefenen met mijn nieuwe macrolens.




Ik had al begrepen dat het niet meevalt om mooie macro's te maken.

Dat klopt ook, zeker als je een monopod gebruikt in plaats van een statief. Maar ook een monopod is soms onbruikbaar, en dan moet je een of andere list verzinnen.


 Gevechten zag ik niet meer, wel mooie herten.
Niet alleen de toeschouwers waren blij met het zonnetje.
Omdat de meeste herten die ik zag lekker in zonnetje lagen te rusten en bij te komen van de inspanningen, ben ik mij verder gaan richten op het oefenen met mijn macrolens.
De gele trilzwam (Tremella Mesenterica) groeit vooral in het voor-  en najaar op dood loofhout.
 Deze zwam hangt aan een stuk hout. 
Er zit een steel aan de bovenkant van de hoed, waarmee de zwam op het hout houvast krijgt en er zijn voedingsstoffen aan onttrekt.
Deze zwammen zijn heel algemeen in de AWD.
 Parasolzwammen heb ik al vaker laten zien, maar dit zijn de eerste foto's ervan die ik met de macrolens gemaakt heb.

Een zeer kenmerkend beeld van de herfst in de AWD.

Ik vind de laatste foto een mooie afsluiter van een ochtend in de AWD.
Zo smaakt de herfst naar meer, maar helaas moeten we af en toe accepteren dat het ook heel erg regenachtig kan zijn. Het hoort erbij.

Voor mijn gevoel hebben de tips van René en Loes een verbetering opgeleverd. 
Ik ben benieuwd of mijn mening gedeeld wordt.

9 opmerkingen:

  1. het hoort er allemaal bij, herten, paddo's, kleuren van de blaadjes en de macro erbij. Het zijn weer sfeervolle beelden, het is allemaal nog niet zo makkelijk. Mag er graag naar kijken..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi!
    Great serie with a lots of action.
    Greetings from Sweden
    /Ingemar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. als dit geen herfst ten top is dan weet ik het niet meer,prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees, de herfst verveelt mij nog lang niet. De kleuren, de herten in de AWD, de paddenstoelen, ik kom dagen te kort om alles te beleven.
    Woensdag was ik in een grijs en miezerig AWD, veel burlende herten, maar geen al te beste foto's, want het was gewoon behoorlijk donker.

    Jij hebt ook weer een mooie serie, vooral de gele trilzwam spat van het scherm.
    En de bronst, dat blijven toch mooie momenten.....die gaan we komende week vast nog een keer zien, het verveelt me inderdaad nog niet.
    groetjes ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Kees
    is weer een mooie serie van de bronst plek maar ook mooie foto's van de paddoo's
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees, misschien ben ik je wel tegen gekomen, ik was er Maandag ook.
    Prachtige foto`s van bronstige Herten en ook je macro`s gaan je al goed af.
    Veel plezier met je nieuwe macrolens en gewoon veel uitproberen,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Very beautiful! .. Our fallow deer are smaller. De smaller antlers. Curious!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    wat een actie heb je voor de lens gehad, dat is mij met vrij zicht nog niet gelukt.
    Je foto's zien er prima uit, vooral die in het zonnetje. De andere mogen van mij iets frisser qua kleur dmv witbalans, maar dat is een kwestie van smaak en dus mijn persoonlijke voorkeur. Als jij dit mooier vindt, dan moet je het uiteraard zo houden.
    Super dat je met de macrolens aan de gang bent. Ik gebruik ook vaak de monopod, driepoot is me veel te lastig. Heb je er wel een kantelkop opzitten? dan ben je wat flexibeler.
    Een ander goed hulpmiddel, voor alles dat laag op de grond zit, is de rijstzak.
    Vooral de parasolzwam vind ik erg mooi gelukt.
    Fijn weekend en groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Kees,

    Het verveelt jou in ieder geval niet en daar gaat het toch om?
    Het zijn toch iedere keer weer andere platen en dat gevecht staat er nu wel heel mooi op.
    Leuk dat je met de macrolens bezig bent, maar het is echt een andere tak van sport.
    Iedere beweging is direct zichtbaar en bij maro moet datgene wat je scherp wilt hebben, ook echt goed scherp zijn.
    Veel succes en je kunt de komende tijd prachtig oefenen op alle paddensteolen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen