woensdag 24 oktober 2012

Leyduin - Herfstimpressie

Maandag 22 oktober begon mistig, maar 's middags werd het rustig, zonnig weer.

Voor de afwisseling ben ik een keer naar Leyduin, Vinkenduin en Woestduin geweest.

Een uitgelezen middag om weer eens te gaan oefenen met mijn macrolens.

Gesteund door de reacties op mijn vorige blog en voorzien van enkele goede adviezen ging ik er met statief en kersenpittenzak op uit.

Maar direct in het begin moest mijn teleobjectief nog even gebruikt worden:
Deze roodborst zat uitbundig te zingen, als een soort welkom.

De namen van de meeste hieronder afgebeelde paddenstoelen en zwammen ken ik niet, 
maar ik vond ze mooi genoeg om te fotograferen.
De kleur van deze zwam deed mij denken aan een gebakken deegproduct
Dit minuscule paddenstoeltje leek wel uit gelei te bestaan.
 Oude boomstronken vormen een prima voedingsbodem voor allerlei organismen.
 Ik trof het wel dat de zon soms mooi op de paddenstoelen viel.
Geweizwammetjes groeiden hier en daar op dood hout zoals hier op een stuk schors.

 Je moet geluk hebben, een paar tellen later was de zon weg.
 Geweizwammetjes kunnen heel fotogeniek zijn. Het blad heb ik erachter geplaatst. 
Ik heb het idee van Ghita overgenomen.

De fragiele paddenstoeltjes doen mij denken aan schelpen.
 Dit vind ik iets mysterieus. Het is een soort zwam, maar welke?
Dit paddenstoeltje wordt omgeven door bladeren. Ik heb de bladeren na het maken van de foto weggehaald en opnieuw een foto gemaakt. Ik geef toch de voorkeur aan deze herfstcompositie.
 Als ik het goed onthouden heb is dit een honingzwam.
Een mooie opvallende vorm van een bokaal.
Wijnglazen van iitala uit Finland hebben o.a. deze vorm.


Hele kleine oranje bolletjes kwamen op een aantal takken voor. Zijn dit ook zwammen?
Groen bekertjesmos
Als laatste een rups. Zo laat in oktober had ik geen rups meer verwacht.

Een middagje op zoek naar paddenstoelen is prima bevallen. 
Begrijpelijk, want er was veel te zien en het was ook nog prachtig weer (ca. 20°C in de zon). 
Af en toe zag ik hier ook nog damherten door het bos lopen. 
Kortom, het was een plezier om buiten in de natuur te zijn.


10 opmerkingen:

  1. Het zijn weer opnamen waar je met plezier naar kijkt. Die oranje bolletjes zijn volgend mij slijmzwammetjes. Wanneer het plasmodium zich in een aantal op zichzelf staande klompjes samentrekt, ontstaan afzonderlijke vruchtlichaampjes of sporangia (sporendoosjes).
    Groeten Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een mooie herfstblog met de paddestoelen in de hoofdrol en ook ruimschoots aanwezig.een fantastische blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love the fall with its warm and with its beautiful mushrooms ..Nice pictures .. Cheers.. .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wonderful macros...a macro lens is on my list.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's van de paddenstoelen Kees.
    Je roodborstje vind ik ook geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo Kees, jij hebt de smaak echt te pakken, heerlijk zo met dat zonnetje en de warme herfstkleuren.
    Het 'wijnglas' vind ik erg mooi, en ook de foto daaronder.
    De roze/oranje bolletjes zijn het Gewone Meniezwammetje, de afzonderlijke vruchtlichaampjes en sporendoosjes, die Ruud noemt, kun je hier heel goed zien:
    http://vroegevogels.vara.nl/Foto.462.0.html?&tx_varavvgallery_pi1[uid]=65877&cHash=ca3edcb39d10a21cc0147f44847e83ba

    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leyduin is toch aan de overkant van ingang "De Oase"? Lijkt me een prachtig bosgebied en rijk aan paddenstoelen.
    Mooie Serie met als favorieten de roodborsten geweizwammetjes.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt een uitgelezen dag uitgekozen om met de macrolens op pad te gaan.Leuk he om de paddenstoelen zo mooi mogelijk p de plaat te zetten? Het is je goed gelukt.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh the little bird (Robin) is so lovely! Great photos of all the different muschrooms too :)

    BeantwoordenVerwijderen