zondag 21 oktober 2012

Macrofotografie of fotograferen met een macrolens?

In de vorige eeuw moest ik na het verlaten van de lagere school (tegenwoordig basisschool geheten) toelatingsexamen doen voor de HBS (Hogere Burger School, de voorloper van het huidige VWO).

Nu ik met een macrolens aan het experimenteren ben voelt het alsof ik een soort toelatingsexamen aan het doen ben om toegelaten te worden tot de brugklas van de opleiding macrofotografie.


Eerst oefenen in de tuin, liggend op plastic omdat het gras nog nat was van de veelvuldige regen. 
Dat was nieuw voor mij. 
Bovenstaande foto heb ik in de tuin gemaakt ( 1/100 sec, f/8, ISO 800: inderdaad, geen macro-instellingen).

's Middags naar de duinen.
Nee, geen macro-opname. Wel mooi licht.



Met een statief kon ik niets. In plaats van een rijstzak heb ik een zak met kersenpitten gebruikt, die we toevallig thuis hadden.
Het is toch wel lastig om een paddenstoeltje van hooguit 3 cm hoog te fotograferen, liggend op de grond.
Toch mijn genoegen vond ik drie vliegenzwammen, de eerste van dit jaar.
Dus weer plat op de grond. Er groeide daar wel veel mos. Na veelvuldige regen weet iedereen wel wat dat betekent. Het moderne materiaal van outdoorkleding droogt gelukkig snel.


Iedere macrofotograaf schiet in de lach als ik mijn instellingen bij deze foto noem:
1/800, f/9, ISO 800
Ik denk nog teveel vanuit de "normale" fotografie. Omdat ik niet meer had gedacht aan het gebruik van een zelfontspanner had ik gekozen voor een gevoelige ISO en een snelle tijd. Ik moet dus nog wel wennen aan macro-instellingen.





Het mocht de pret niet drukken, maar ik realiseer mij wel dat ik meer gefotografeerd heb met een macrolens dan dat ik met macrofotografie bezig was.








Behalve vochtige kleding kreeg ik ook wel een beetje last van mijn nek, want bij scherp stellen terwijl je ligt is wordt je nek toch wat vreemd belast.




Oefenmateriaal genoeg. In ieder geval kijk ik anders naar paddenstoelen. Bovendien petje af voor degenen die echt mooie macro's kunnen maken.






 Op een omgevallen berk groeide een flinke zwam.
 De andere kant zag er volkomen anders uit. 
Het deed mij denken aan roggen die ik in het zeeaquarium van Bergen aan Zee gezien heb.
Ze hebben een zeer onverwachte onderkant, die meestal naar de bodem is gekeerd.
 De variatie aan paddenstoelen en zwammen in de AWD is groot.



Op een trede van een  soort koffiewagen voor personeel streek tot mijn verrassing een dagpauwoog neer. In deze tijd van het jaar had ik die niet meer verwacht.
Overigens was dit geen macro-opname.






















 Deze opname van de vruchten van de kardinaalsmuts gaat een beetje richting macro:
 monopod, 1/100, f/10, ISO 200
Dat geldt ook voor deze opname: monopod, 1/40, f/10, ISO 200
 Opnieuw een parasolzwam, een indrukwekkend groot exemplaar
Instellingen: monopod, 1/250, f/8. ISO 400
  Instellingen: monopod, 1/60, f/16. ISO 800
 Instellingen: monopod, 1/200, f/7,1, ISO 1600

Op een paar honderd meter voor uitgang De Zilk lag deze poes tussen de varens. 
Gekker moet het niet worden.
Ze geeuwde eens nadrukkelijk en was beslist niet van plan weg te gaan.

Ik hoop dat ik geen slaapverwekkend verhaal heb verteld.
Ik realiseer mij dat ik nu gefotografeerd heb met een macrolens, maar dat ik nog niet toegekomen ben aan macrofotografie. Voor het toelatingsexamen zal ik dan ook wel gezakt zijn.
Het is een eerste stap op een waarschijnlijk lange reis, maar als je genoeg interessante indrukken opdoet is het hoe dan ook de moeite waard. En .........., reizen doe ik graag.

11 opmerkingen:

  1. Hai Kees,

    Je kunt met een macrolens ook hele mooie portretfoto's maken. Daar gebruik ik hem ook heel regelmatig voor.
    Je zegt dan wel dat je geen macrofoto's hebt gemaakt, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar.
    Je hoeft geen groot diafragma te gebuiken als je met de macrolens gebruikt. Dat ligt er maar net aan hoeveel je scherrp wilt zien van je onderwerp. Je bent met macrofotografie bezig als je op een aantal centimeters van je onderwerp zit met je lens. Met een telelens moet je toch behoorlijk wat afstand hebben, wil deze scherpstellen. Een goede macrolens stelt al scherp op enkele centimeters en het nadeel daarvan is dat je iedere bewegingsonscherpte ziet.
    Ik raad je aan om een hoekzoeker aan te schaffen. Dat is erg makkelijk met scherpstellen (kun je op je knieeën zitten) en ontlast je nek. Je hoeft geen merkhoekzoeker te kopen van honderd euro. Ik heb er 1 van een tientje en die werkt uitstekend.
    Let er alleen op dat je ook tot 2x kunt vergroten.
    Succes verder en begin eerst eens met het fotograferen van een korstmosje. Die bewegen niet en zijn toch al lastig genoeg om echt goed te fotograferen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Best goede foto`s Kees en zoals René al zegt, je hoeft niet persé een groot diafragma te nemen om macrofoto`s te maken.
    Ik vind dat je heel goed bezig bent enne...gewoon veel doen, dan slaag je wel voor je toelatingsexamen.

    groetjes ,
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees ik vind dat je prachtige foto's hebt gemaakt, voor mij ben je al geslaagd.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha die Kees,
    Wat leuk dat jij ook met de macrolens in de weer bent, er zitten mooie opnames bij hoor.
    Die vrucht van de kardinaalsmuts, heel mooi. die heb ik al een paar keer dit jaar op de foto gezet, maar nog niet naar wens (misschien toch ook met een macrovoorzetlens, die ik heb, proberen) de mooiste foto uit jouw serie is geen macrofoto maar wel zo ontzettend herfst, het bruine takje/ blaadje met het licht erop. Prachtig.
    Erg leuk is de paddestoel die op een rog lijkt, nog voordat ik jouw rog-foto zag had ik in de paddenstoel al zo'n gezichtje gezien.
    Grappig, die kat, bij de Zandvoortselaan liep er ook al een kat, straks krijgen we nog katten in de AWD.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou voor mij ben je geslaagd het proberen alleen al en je moet er ook lol in hebben dat lijkt mij het belangrijkste.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe zo geen macro-instellingen??
    Net als bij 'gewone' fotografie zijn er geen vaste instellingen, elk onderwerp, elke situatie vraagt om een eigen instelling, en als je wat verder bent, dan telt vooral ook het effect wat je wilt bereiken, dat kun je dan dmv je instellingen 'sturen'.
    Voor een beginner ben je absoluut niet verkeerd bezig, wat scherp moet zijn is scherp, de foto's zijn goed belicht, en je composities zijn netjes.
    Leuk dat je je eerste resultaten laat zien, en gewoon lekker doorgaan!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful pictures of mushrooms .. And the cat very funny laughing ... haha

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hooi Kees
    mooie awd kat je hebt veel paddenstoelen gezien in de awd
    het is een mooie serie geworden.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo! Great macros! Photo nr 11 made me smile, at the first sight I really thought it was a muschroom :)) Lovely cat too! /Susanne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees

    Prima foto's toch, ik zou wel gaan proberen om een statief te gaan gebruiken, het geeft zoveel meer foto.

    gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het zijn mooie foto's geworden. Ik gebruik bij macro's meestal wel een statief , bijvoorbeeld een gorillapod. Groeten Ruud

    BeantwoordenVerwijderen