dinsdag 21 mei 2013

Viva La Vida

Ook al heb ik al het nodige laten zien van meerkoeten en futen: ik kan het niet laten om er nog een keer een blog aan te wijden. Ik begin met de huisvesting die ook bij meerkoeten flink kan verschillen.
Ook al is een meerkoet een watervogel: 
in het Nederlandse klimaat is het wellicht toch prettig om een overdekt nest te hebben.
Inspectie van de eieren.
De jonge vogels hebben altijd honger.
De ouders zijn voortdurend bezig met het zoeken naar voedsel.
De kleine let goed op of er wat meegebracht wordt.
Zoals ik al zei: ze hebben altijd honger.
De jonge meerkoeten hebben in de gaten dat er voedsel op komst is.
Helaas voor de anderen, de grootste durfal was al in het water en werd daardoor het eerst bediend.
Lekker tegen moeder aan in het zonnetje.
Deze fuut heeft al behoorlijk grote jongen.
Op je rug liggen met je vleugeltjes naar boven: een ongewone houding.
Zwemmen is geen probleem.
De een wil zwemmen, de anderen vinden het wel goed zo op de rug van hun vader of moeder.
De omgeving en de lichtinval hebben een grote invloed op de kleuren.
Twee grootste jongen durfden zelf te zwemmen, de kleinste gaf er de voorkeur aan om mee te varen.


Ze lusten graag een veertje.
De vleugeltjes zijn nog te klein om te kunnen vliegen, maar proberen kan natuurlijk altijd.
That's all folks!!

Ook al blijven de meerkoeten en futen een inspiratiebron, het wordt nu tijd voor andere jonge vogels. 
Het wachten is (vooral) op de jonge zwanen.

13 opmerkingen:

  1. maar het blijft genieten,trouwens ze hebben wel een riant buitenverblijf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk krijg je er nooit genoeg van Kees.
    Ik genoot weer van deze serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt een prachtig blog Kees :-)
    Geweldig mooi home hihi......
    Ik kan uren kijken naar dit soort beelden.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's van bijzonder mooie babies. Zowel de futen als de meerkoet-kuikens zijn gewoon zo leuk en fotogeniek. Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een hele mooie blog over het leven van de meerkoet en de fuut met hun jongen. Leuk om ze zo een poosje te volgen. Ik hoop dat het deze week nog een keer beter weer wordt, zodat ik mijn futengezinnetje weer even kan bezoeken.
    groetjes ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees
    ze groeien goed die kleintjes,
    mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Die laatste foto is wel een topper zeg. Wat een moment en hier kun je goed zien, hoe groot dat gat eigenlijk is. Logisch dat daar van die grote vissen in verdwijnen. Verder een hele mooie serie die niet zomaar tot stand is gekomen.
    Prachtig gedaan.

    groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amazing photos!! and how sweet with the first bird in the house :))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi!
    Wow, amazing serie. I love all the little ones and the beautiful house.
    Greetings from Sweden
    /Ingemar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een feilloze reeks aan prachtige momenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk deze serie over futen en meerkoeten. Ik wil ze ook nog graag een keer fotograferen.
    Groeten, gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een prachtig blog weer Kees.
    Heel mooie opnamen heb je weten te maken van al dit kleine spul. Ik kan me voorstellen dat je zelf ook genoten hebt van dit schouwspel.
    Compliment voor deze prachtige serie.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen