maandag 3 juni 2013

AWD - Lente

Ook al behoort de huidige lente niet bij de beste die we de afgelopen jaren gehad hebben, 
begonnen is hij wel degelijk. Libellen, zoals de hierboven afgebeelde viervlek, zijn al volop te zien.
Maar er is meer.
De kneu heb ik de afgelopen weken regelmatig gezien in de AWD.
Een reekalfje heb ik helaas nog niet gezien. Wel volwassen dieren, die momenteel een lelijke vacht hebben omdat zij hun winterkleed aan het omruilen zijn voor hun zomervacht.
De beelden spreken voor zich.
Ook de damherten zijn nog niet op hun mooist.
Het gewei begint zich wel te ontwikkelen.
Zo zijn de "knoppen" mooi te zien.
Een heggenmus kom je in de AWD al snel tegen, vaak uitbundig zingend.
Ook de "gewone" vinken laten zich niet onbetuigd.
Roodborsttapuiten zitten vaak op een hoge tak van duindoorns of op (verdroogde)  varens.
In de tijd dat ik deze lijster zag verslond hij meerdere wormen.
Deze graspieper zong de longen uit zijn lijf.
 Een nieuwsgierig damhert in de vroege ochtend bij somber weer.
Bij een van mijn wandelingen werd ik verrast door een schaapskudde.

Na een lange winterpauze wilde ik wel weer eens gaan oefenen met mijn macrolens.
Ik heb er nog nauwelijks ervaring mee, dus verwacht nog niet teveel.
Ik heb mij voornamelijk bezig gehouden met libellen en juffers die vastgekleefd waren aan de
plakkerige druppels van de zonnedauw.
Liggend op een stuk plastic deed ik mijn best om er wat moois van te maken.
Desondanks werden mijn broekspijpen en ellebogen toch wat natter dan ik wilde.
Gelukkig droogt moderne kleding snel.
De ene poging is natuurlijk wat beter geslaagd dan de andere.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.
Een mooie vogel om mee te besluiten: een broedende gekraagde roodstaart (vrouw).
Het mannetje hield de omgeving, mij incluis, goed in de gaten.

Van de gekraagde roodstaarten heb ik nog veel meer beelden, 
maar die komen wel op een geschikt moment. 
Er is tenslotte veel te zien op het moment. 
Ik wil mijn foto's ook niet te snel achter elkaar laten zien,
 om iedereen de kans te geven alles op zijn gemak te bekijken.
Wordt vervolgd.

13 opmerkingen:

  1. Mooie serie weer Kees,
    Opvallend zijn de vele vogels welke in je serie voorbij komen. De reeën en damherten met hun 'mottige' jassen zien er inderdaad nogal verfomfaaid uit, wel goed te zien de ontwikkeling van het gewei.
    Ook jij hebt de zonnedauw in beeld gebracht, ik heb het idee dat dezelfde waterjuffers erop staan als welke ik gisteren op de foto heb gezet. Het blijft een mooi maar lastig plantje voor de macro, zeker omdat het al snel een rommelig geheel wordt met al die mosjes en grassprietjes.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed hoe jij de vogels weet vast te leggen Kees, mijn complimenten.
    Ik zie ze soms wel maar een foto maken is een ander verhaal, meestal zijn ze weg voor ik mijn lens op ze heb gericht.
    Zonnedauw fotograferen is niet de makkelijkste tak van Macro, ik geef je dan ook niet mijn mening, ik moet eerst zelf maar eens proberen of ik het goed op de foto krijg.
    Leuk dat je ze met libellen en juffers in de kleefstof hebt.

    Groet Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kees, de vogels staan er weer super op. Je kiest wel meteen een lastig onderwerp uit voor macro. Voor de Zonnedauw moet je diep in de nattigheid, en het is lastig om dit mooie plantje met een wat rustige achtergrond op de foto te krijgen. Het blijft een kwestie van geduld, kijken, nog eens kijken en proberen. Ik ga van de week ook een poging wagen. Groetjes Annemarei

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een gebied waar ik ook eens graag zou rondstruinen. Wat een variatie aan vogels.
    Macrofotografie is een onderdeel waarvoor veel geduld nodig is. Maar je brengt het er niet slecht van af zegt een andere beginneling. Je blijft leren en eigenlijk moet alles meezitten. Maar leuk blijft het. Vieze kleren zijn een extra bonus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Kees wat macro betreft kan ik je niet veel wijzer maken ook ik ben mij eigenlijk nu pas er wat meer in gaan verdiepen maar ik vind ze mooi de zonnedauw is toch altijd wat rommelig maar ook dat heeft wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees
    je hebt veel mooie vogels gezien en voor je lens gehad. die zonnedauw blijft mooi voor op de foto en de reen zijn er nog steeds zie ik mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,

    ik moet ook hoognodig weer eens naar de AWD. Zit nu steeds elders voor de vlinders, libellen, mossen en zonnedauw.
    De viervlek is inderdaad al volop te zien maar ook de Noordse witsnuitlibel.

    Je hebt een prachtige varia aan verschillende vogeltjes en dat mag ik graag zien. De roodborst tapuit is echt heel mooi. Ook de hertjes laat je aan bod en dat is toch steeds weer genieten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtig blog Kees, er is weer heel veel moois voor je lens gekomen.
    Ik ben wel een beetje jaloers op je mooie gekraagde Roodstaarten, prachtig! En ja macrofotografie is erg leuk maar ook bepaald niet eenvoudig. Ik vind dat je mooie opnamen hebt gemaakt van de libellen op de zonnedauw. Zonnedauw geeft snel wat onrustige foto's, dat is hier ook wel zo maar je hebt de libellen er keurig scherp op. Nu is het de tijd om lekker te oefenen met de macrolens, voor mij een van de leukste onderdelen van de natuurfotografie.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie serie is dit, vooral de zonnedauw.

    Ik hoop na volgende week ook weer eens wat te kunnen doen.
    Geef nu af en toe een aantal reacties, maar ik ben nog lang niet fit, ik heb er bronchitis bij gekregen.
    Bedankt voor je reactie op mijn blog dat ik ziek ben.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Great serie. Like the roes and the deers of course.
    I havent seen our roes in a long time now.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Mooi reclameblog voor de gevarieerdheid van de AWD. Wat een soorten. De gekraagde roodstaart is wel zeer fraai. Die heb ik in ieder geval niet zo mooi. Prachtige foto. Mooi ook de zonnedauw met de libelles. Dat is toch altijd weer een kleurig geheel. Mooi gefotografeerd.
    Tsja, de herten zijn nou niet bepaald op hun mooist op dit moment. Tecnisch in ieder geval wel goed, maar tsjonge wat zijn ze lelijk zo.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees,
    Wat een mooie AWD serie laat je hier weer zien, de kneu zag ik vandaag ook, maar kreeg hem niet zo mooi op de foto. Je hebt de reeën ook weer mooi, tja de vacht ziet er nu niet uit. Wat heb jij veel juffers in de zonnedauw gezien. Ik zag maar 1 pechvogel worstelen om los te komen. De gekraagde roodstaarten vind ik ook geweldig. Die heb ik dit jaar nog niet gezien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een hoop moois, maar foto 16 is voor mij de topper, wat een sfeer met die lucht en het groen op de voorgrond!
    Zonnedauw met juffers heb ik gisteren ook geprobeerd, erg moeilijk, want het is een rommelige omgeving. Als ik je een tip mag geven: lichte plekken/vlekken trekken altijd de aandacht, dus probeer lichte takjes en mosjes een beetje buiten beeld te houden of evt. weg te halen, dan worden de foto's een stuk rustiger.
    groeten Loes

    BeantwoordenVerwijderen