vrijdag 21 juni 2013

AWD - Op pad met de macrolens

Op zonnige dagen, mits niet te heet, kan het leuk zijn om op stap te gaan met de macrolens. 
Als je vroeg genoeg bent zijn bijvoorbeeld de hagedissen nog actief. 
Wat libellen e.d. betreft lijkt het dat het niet warm genoeg kan zijn.

Ik trof op een morgen twee zandhagedissen aan, een mannetje en een vrouwtje (zie boven), 
die zich bij de heersende omstandigheden prima voelden.
Het mannetje heeft in deze tijd van het jaar een mooie groene kleur.
 Zij lag er ontspannen bij, maar niet in de zon.
Hij deed niet voor haar onder. Hij had wel een veel meer beschutte plek gezocht.
Een wat bijzondere vogel in dit blog, een jonge Canadese gans.
Hier is de rest van het gezin.










De rietorchissen beginnen in bloei te komen. 
Toen ik later nog eens op dezelfde  plek kwam om te zien of hij mooier in bloei was gekomen, was de bloem verdwenen.
Zouden er mensen zijn die ze meenemen?










Als ik het goed heb zijn dit weekschildkevers, ook wel soldaatjes genoemd.

Op de zomerse dag dat ik ze zag wemelde het van de stelletjes die druk bezig waren met ervoor te zorgen dat er nageslacht zou komen.
Momenteel een vertrouwd beeld. 
De bijbehorende libelle is  al lang en breed uitgevlogen.
Deze viervlek droogde haar vleugels. Niet veel later vloog ze weg.
Viervlekken zijn waarschijnlijk de meest voorkomende libellensoort in de AWD.


Het oefenen met de macrolens leverde ook de landing van deze libelle op.
Maar nu iets heel anders.
Deze harige rups heb ik op een blad gelegd om een wat betere ondergrond te krijgen. 
Het felle zonlicht maakte het niet makkelijk een redelijke foto te maken.
Hier zijn de kop en de voorpootjes te zien.
Maar hoe de rups heet en bij welke vlinder hij hoort?
Dankzij René weet ik nu dat het de rups is van de grote beervlinder, een nachtvlinder die ook overdag actief is.
Zonnedauw en libellen: een bijzondere combinatie.
Als de opname bewogen is ligt het niet aan deze juffer, maar aan mij of aan de wind.
Zo is goed te zien dat hoe ze vastzat aan de kleverige vloeistof van de zonnedauw.
Kijkt ze ons nu smekend aan?
Deze juffer hangt echt ondersteboven. Ik heb de foto niet omgekeerd.
Het blijft een bijzonder fenomeen, zo'n vleesetende plant.

Zoals ik een aantal mensen al geïnformeerd heb, vertoont blogger kuren. 
Een melding van een nieuw bericht van mij wordt onverwachts niet meer gemeld op het blog 
of op de site van mensen die dit wel ingesteld hebben. 
Ik hoop dat zich hier snel een oplossing voor aandient.

18 opmerkingen:

  1. Hoi Kees, goed nieuws: je update staat weer in mijn lijst!
    En complimenten voor deze macroserie. Ik weet dat de deze lens nog helemaal niet zoveel gebruikt hebt, en daarom mag je trots zijn op deze resultaten.
    Van de hagedissen vind ik de derde de mooiste omdat ie zo lekker vrij ligt.
    Bij de viervlekken ga ik voor nr 11, erg mooie achtergrond.
    Van de juffer in de zonnedauw is de eerste een topper! de tweede vind ik ook heel geslaagd, maar de andere kijken net wat minder lekker weg.
    Goed bezig, ga zo door!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Good morning from Madrid!!!.. Excellents pictures and macro.. I love the lizard.. Cheers!!!..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldige macro opname Kees.
    De hagedissen zijn prachtig, ik heb ze nog nooit gezien.
    De juffer in de zonnedauw vind ik echt zielig.
    De libellen zijn ook perfect scherp.
    Ik zie je update weer dus het probleem is opgelost denk ik.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kees het is bij mij ook weer in orde ,ik heb hem er opnieuw opgezet en daar ben ik heel blij mee want anders had ik deze mooie serie gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi Kees, je gaat goed met je macrolens.
    Groet Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Kees,

    Volgens mij is het de rups van de grote beer.
    Leuk om een aantal voor mij bekende beelden te zien. Zeker de nieuwe kopfoto. Leuk om het soexende vosje vanuit een andere hoek te zien. Het mooist vind ik de foto's van de mannelijke zandhagedis. Wat is dat een prachtig dier Prachtig ook de foto's van de zonnedauw met prooi. Daar moet ik toch ook eens aandacht aan besteden. Mooie serie weer hoor.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Wat een mooie macroblog, vooral de zandhagedissen vind ik prachtig, misschien omdat ik ze zelf nog graag zo zou willen fotograferen.
    De juffers in de zonnedauw, ja ik heb er ook mooie foto's van gemaakt, ik vind jouw eerste zonnedauw-juffer foto erg mooi omdat de achtergrond daar zo rustig is, dat valt niet mee daar want het is nogal vol met mos en andere plantjes. Je andere macro's zijn ook de moeite waard. Als het nu eens wat minder vaak zo hard waaide konden we veel meer macrofoto's maken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    wat een mooie opnames heb je weer gemaakt mooi die macro's en wat een variatie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het gaat je ook met de macrolens goed af, moet je vaker doen. Hele mooie gevarieerde serie. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hagedissen zijn niet vaak te fotograferen, althans ik zie ze niet. Mooie opnamen. De zonnedauwfoto's en die van de rups mogen er ook zijn. Kortom een gevarieerde en mooie macro serie Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vergeet ik nog te melden dat de feed het weer doet.
    groetjes en fijn weekend, Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fantastische serie, Kees. Ik vind dat deel van de zonnedauw met juffer het mooiste stuk. Zielig voor de juffer maar wel heel mooi gefotografeerd. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeetje Kees waar heb je de morgen dauw gevonden of heb ik over het bericht heen gelezen waar je bent geweest ?
    Ik heb nog geen probleem gehad met je bericht !
    Je foto's zijn weer heel erg geslaagd en kiezen kan ik niet hahahahaha.
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Absolutely beautiful series of photos!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,

    een machtig mooi blog van de AWD. Prachtige macro's van de zandhagedissen en hele mooie kleuren ook. Ik wilde gisteren (lees vrijdag de 21e) naar de AWD maar de regen weerhield me daarvan :-( Ook vandaag geen beste dag voor de AWD.

    Maar ik kan er nu toch van genieten want ik zie mooie platen bij je voorbij komen. Ik zie ook het zonndedauw (ik zou niet weten waar dat staat in de AWD) en zelfs de juffers als prooi erin. ook de bloemen en de viervlek heb je mooi in beeld gebracht. Die parende stelletjes is hot item inderdaad hahahaha..... Leuk dat kleine Canadese gansje :-)

    Die rusp vind ik trouwens heel mooi van kleur. Heerlijk wandeling Kees.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. compliment for this great shots .. the dragonflies are amazing ...
    super nice
    regards Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie macro-serie Kees.
    Zandhagedis en zonnedauw zijn natuurlijk ideale voorwerpen voor de macro. Libellen vind ik dikwijls lastiger omdat deze niet zo lang stil zitten.
    Al met al een lekkere serie.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh so many beautiful photos! The lizzards looks really cool! :)

    BeantwoordenVerwijderen