zondag 23 juni 2013

AWD - Zomer 2013

Op 21 juni begon de zomer. In West Nederland vooral met regen en wind. 
Toch zijn er de afgelopen week ook dagen geweest die aan de zomer deden denken. 
Mijn volgende blog zal als titel  "Vleugels" krijgen. 
Libellen en vlinders, die vooral bij zomers weer actief zijn, bewaar ik daarom voor een volgende bericht.
Duinroosjes staan op veel plaatsen in bloei.
Ze worden veel bezocht door rozenkevers, die deze keer voor de verandering een varen opgezocht hadden.
Ze waren niet de enigen.
Het lijkt een wat riskante actie, met het risico van een valpartij.
Dat gebeurde ook: de onderste kever viel er op een gegeven moment af 
(misschien wel met opzet omdat zijn werk gedaan was).
De zandhagedissen zijn wat kieskeurig wat de warmte betreft: 
het mag niet te heet zijn maar ook weer niet te fris.
De afgelopen  week zag ik alleen een mannetje.

 

Rietorchissen komen steeds meer in bloei te staan 

 Rupsen zie je nu ook steeds vaker.
De stippelmot is bij de kardinaalsmutsen al weer druk bezig geweest. 
Binnenkort wemelt het weer van de rupsen van deze mot.

En waren er de laatste tijd geen vossen te zien? Zeker wel, maar steeds op afstand. 

Ze waren schuw en gingen er vandoor zo gauw zij iets van mij merkten.
Kleine damhertjes zie je nu steeds meer, mee rennend met hun moeder.
Sommigen zijn opvallend wit gekleurd.
Nieuwsgierig waren ze af en toe wel.
 Zo gauw moeder een kreet slaakte renden ze achter hun moeder aan. 
Verstopt in het gras liggend heb ik ze de afgelopen week niet meer gezien.

Dit was de verrassing van de week:
Weliswaar op afstand (de foto is wat gecropt), maar hier heb ik lang naar gezocht.

De problemen met blogger lijken weer te zijn verdwenen. Wie mijn bericht over de boomkikker gemist heeft en dat toch interessant lijkt raad ik aan om er alsnog eens naar te kijken.
Bedankt voor alle reacties.














12 opmerkingen:

  1. Bij mij rennen ze altijd weg, d.w.z. als ik ze al zie.
    Dus de diergaarde is meestal m'n redding. Maar je opnames zijn echt super en de momenten zeer bijzonder. Pracht werk. Grt. Harry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige serie Kees, zo leuk dat jonge hertje.
    De andere foto's vind ik ook top.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Adembenemend Kees ,
    Wat een prachtige serie weer !!
    Ik kan nooit kiezen hoor omdat ik zoveel mooi vind de Natuur is mijn leven.
    Ook mijn Man en kinderen hebben dit gelukkig !!!!
    Fijne Zondag ,
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die laatste foto, wat een prachtig gezicht. Ook de andere foto's mogen er zijn. Een mooie variatie van hetgeen de AWD te bieden heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lief die kleine hertjes. Mooie serie weer, Kees. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke serie Kees ik vind de laatste foto toch echt het snoepie van de week.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige blog met die aandoenlijke damhertkalfjes, maar de foto van de reegeit met jong is de topper, wat mooi in het licht, en wat een prachtig plaatje.
    De rietorchis heb ik nog niet gezien in de AWD, een mooie plant trouwens.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi! Great posts! I´ve been not so good to comment as you know...the pups.
    Now it will be as usual again.I will take a photo trip tomorrow..
    Love the fawns...they are so qute

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Kees,

    Prachtig zoals je de zandhagedis hier te pakken hebt zeg. Prachtdier. De kleine hertjes zijn natuurlijk altijd fantastisch en al helemaal als ze eventjes zo fijn poseren. Die foto's zijn heerlijk. Het reekalfje is toch net even meer bijzonder. Wat een fijne ontmoeting zo en goed gereageerd. Hopelijk krijg je ze de komende dagen nogmaals voor de lens. Mooi hoor.

    groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Foto 6 van de hagedis en 14 van het jonge damhertje zijn mijn favorieten, heel geslaagde foto's maar het moment van ree met kalfje wint qua fotomoment.
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie blog Kees. Genieten van al die kleine hertjes en mooi dat je ook nog een Ree met een kalfje kon vastleggen.
    Maar mijn favoriet is de Zandhagedis prachtig hoe je die hebt kunnen vastleggen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen