woensdag 12 juni 2013

Bergeend

De bergeend (tadorna tadorna) is een watervogel die qua formaat tussen een gans en een eend in zit. 
Bergeenden nestelen bijvoorbeeld in leegstaande konijnenholen. 
Een bergeend legt dan meestal 8-12 eieren. 
Het vrouwtje broedt 28 dagen dagen, terwijl het mannetje buiten de wacht houdt.
Ik zag een paartje bergeenden dat 14 (!) jongen had. 
De jongen schoten werkelijk alle kanten op bij het zoeken naar voedsel.
Hieronder een aantal beelden ervan:

 Ze kunnen behoorlijk streng kijken.

Af en toe scheen de zon. Waaien deed het voortdurend.

Ze schoten over het wateroppervlak op zoek naar insecten.
Moeder hield een oogje in het zeil en maakte voortdurende waarschuwende geluidjes.
 Dit is de enige foto waarbij het mij lukte om twee pulletjes tegelijk op de foto te krijgen.
 Ze waren voortdurend op jacht.

 Na 8 weken kunnen de kleintjes vliegen.

Vader hield alles goed in de gaten.

Iedereen weet dat er in de natuur nu veel te beleven valt.
Een voorbeeld?
Wat dachten jullie van een positief bericht over de damherten?
Meer hierover in mijn zaterdageditie van het komende weekend.

15 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige serie Kees dit is echt genieten die jonkies stelen echt de show.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach Kees wat prachtig zeg , vandaag zei ik nog tegen mijn Man dat ik nog nooit Jongen bergeenden had gezien en nu smelt mijn hart wat fijn dat je ons mee laat genieten DANK JE WEL DAARVOOR
    Lieve groetjes Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    mooie serie ik kijk uit naar je nieuwe blog.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig Kees, heel bijzonder die kleine Bergeendjes.
    Groet Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schatjes deze kleintjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gaaf om te zien Kees zulke actieve bergeendjes.........jammer dat het water niet wat rustiger was...voor nog mooiere foto's. Sowieso het zien van zoveel kleine bergeendjes is al genieten!!

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie serie hoor Kees! Bergeend jonkies zie je niet zo vaak, dus dit zijn best unieke beelden, en je hebt ze er prachtig op staan.
    Groeten Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's van de Bergeenden.
    Die jonkies zijn altijd zo leuk.
    Hier vind je ze bijna niet, alleen in de polder zie je er af en toe eentje.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie serie, wat een prachtige jonkies zijn dit. En jij hebt ook al een babyhert gezien, ik ben er de afgelopen week al twee tegen gekomen, zo maar langs het pad. Zo gaaf maar ik schrik er soms ook een beetje van, je wil er eigenlijk niet zo dicht bij maar ze liggen daar gewoon. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi Kees zo'n Bergeend met jongen.
    Een prachtige soort is het en ook de jonkies zijn mooie getekend.
    Een knappe serie heb je er van kunnen maken.
    En het kleine hertje beloofd al weer veel goeds voor je volgende blog, leuk!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees,
    wat zij die Bergeendpullen schattig, mooi vastgelegd.
    En je besluit met een foto van een damhertkalfje, ik ben heel benieuwd naar die blog van zaterdag.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hahahahahaha.... wat klinkt dat grappig Kees als je het hebt over je zaterdag editie :-))) Maar goed nieuws over de damherten is natuurlijk altijd welkom :-)

    Heerlijk deze kleine bergeendjes. Ik heb ze nog niet gezien dit jaar maar ik heb sowieso veel klein spul (nog) gemist. Ik wist trouwens ook niet dat ze ook in lege konijnenholen nestelde!!!! Weer wat geleerd.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I checked out our latest posts. Lovely. The baby ducks are Lovely.
    I spend more time with the pups in the evenings than at the computer

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Eén van mijn favoriete pullensoorten. Zo mooi dat bruin met wit. Het lijkt wel of deze eendjes meer aaibaar zijn dan andere eendensoorten.
    Vooral de oudervogel staat er mooi op, met uitstekende details. Dat valt nog niet mee met deze vogel. Top gedaan. En zo'n kalfje belooft weer heel wat.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Kees, ik kom via René op je site.
    Zag dat jullie samen op pad waren geweest en ik was natuurlijk nieuwsgierig naar jou foto's.
    Prachtige serie van de bergeenden met de jonkie's.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen