zondag 9 juni 2013

Gekraagde roodstaart

De afgelopen jaren heb ik de gekraagde roodstaart vaak gezien, maar nog niet zo goed op de foto gekregen als dit jaar. Bovendien had ik het geluk te zien dat een paartje een nest in een boom had gemaakt.
De eerste keer dat ik er was viel het licht wat ongunstig. De tweede keer ben ik er met opzet op een later tijdstip heengegaan in de hoop dat het licht nu zo zou vallen dat ik mooiere beelden kon maken.
Het vrouwtje zorgde ervoor dat afval werd afgevoerd.
Hier hangt ze al min of meer in de lucht bij het verlaten van het nest.
Het mannetje kwam beduidend minder vaak met voedsel naar het nest dan het vrouwtje, 
maar deze keer had hij wat smakelijks bij zich.
Als zij het nest verlaten zijn zij bliksemsnel. Dit is de enige "vluchtfoto" waar ik tevreden mee ben.

Zoals ik al zei waren de omstandigheden beter tijdens een volgend bezoek.
Het mannetje was vooral actief met zingen en rondvliegen.
Het vrouwtje kwam voortdurend met nieuw voedsel.
Ze gaan nooit rechtstreeks naar het nest, 
maar springen een aantal keren van tak op tak voordat ze het aandurven.
 Hij hield alles goed in de gaten.
En zij zich maar uitsloven. Nu een kleurrijke maaltijd.
Ze ging met het voedsel naar binnen, kwam er weer met de vangst uit en vloog weg.
Even later keerde ze weer terug.
Missie volbracht.
En ja hoor, hij liet niet alles aan het vrouwtje over.
Zo gauw hij weg was, was zij er al weer.
Ach, hij deed zijn best, op zijn manier.

De jonge vogeltjes waren niet te horen, ook niet toen zij gevoerd werden. 
Toen de ouders weg waren heb ik snel even in het nest gekeken en zag 2-3 jonge vogeltjes.
Daarna heb ik ze met rust gelaten in de hoop dat de jongen na een tijdje zullen uitvliegen.



12 opmerkingen:

  1. Wat is dit weer een prachtige serie, de gekraagde roodstaart op de foto zetten is al top, maar zo'n serie bij het nest maken is helemaal geweldig. Je had daar weer een super natuurmoment te pakken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is wel heel erg bijzonder om dat mee te maken zelf,s een nestje met twee of drie jongen .je hebt er een hele mooie serie van kunnen maken.klasse.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige serie van de gekraagde roodstaart.

    Geluk heb je soms nodig in de fotografie, er zijn van die geluksmomentjes, zoals jij die nu hebt kunnen pakken.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje Kees wat een mazzelaar ben jij zeg zo mooi en alles waar elke fotograaf op uit is heb jij gevangen Topppppp ,
    Grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een geweldige serie Kees. Prachtige vogeltjes zijn het en heel leuk dat je ze zo bij het nest kon volgen.
    Dat heeft je en puike serie opgeleverd. Ik had vorig jaar ook dat geluk, maar afgelopen winter is de boom geknakt waar het nest in zat, dus dit jaar geen Gekraagde Roodstaarten.
    Maar gelukkig kan ik nu even met jou meegenieten!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super dat je dit allemaal vast hebt weten te leggen. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Top hoor. Dat zijn toch wel series die meer dan de moeite waard zijn. Iedere vogel in die omstandigheden is uiteraard leuk, maar de gekraagde roodstaart is helemaal super. Prachtserie waar ik ook blij van wordt!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    gave serie is dit daar kan je uren naar kijken het in en uit vliegen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toppie Kees, dat je deze serie kon maken. De gekraagde roodstaart is sowieso al een prachtige vogel, maar dan bij het nest met snaveltjes vol, ja, dat is genieten!

    Licht werkt idd niet altijd mee, maar je had het geluk dat je nog een keer terug kon gaan. Toch vind ik het eerste deel zeker niet verkeerd, het licht was dan misschien lastig, maar wel zachter dan bij de tweede keer.

    Maar hoe dan ook, je hebt er het beste van gemaakt en het is een serie geworden waar je trots op ma zijn.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wonderful serie!! Greetings Susanne :))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat gaaf dit Kees!!!!!
    En ik lees dat je even in het nest had gekeken, maar zat dat nest dan niet zo hoog dat je er zo bij kon????

    Foto 5 van het vliegende exemplaar is echt een mooie plaat geworden hoor. Ook dat de ouders met de groene rupsen aankomen en het vrouwtje met het afval weer naar buiten komt vin ik geweldig. Echt super dat je dit nest hebt gevonden en aan ons kan laten zien.
    Dit vind ik echt heel leuk.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees,

    Prachtige serie van een mooie vogelsoort die hoog op mijn wenslijst staat. Dit zijn natuurlijk van die unieke momenten die je met alle voorzichtigheid moet pakken. Zo kan je toch mooi beide geslacht vastleggen en als bonus nog met buit.


    Heerlijke serie om naar te kijken.

    Gr,

    REmco

    BeantwoordenVerwijderen