vrijdag 28 juni 2013

Kleine Vos

 Het leek mij een goed plan om eens uitgebreid aandacht te besteden aan de kleine vos.
Veel mensen hopen er eens een te zien.
Ze zijn algemener dan menigeen denkt, maar je moet er wel wat moeite voor doen om ze te vinden.
Ook dit jaar heb ik het geluk gehad andere kleine vosjes te zien. 
Dat betekent dat tegelijkertijd mijn jaarlijkse wens opnieuw in vervulling is gegaan.
 Ik heb in chronologische volgorde frislingen, vossenwelpjes, jonge damhertjes en een reekalfje gezien.

Zoals jullie wellicht al bij René hebben gezien en gelezen zijn wij een keer samen op stap geweest met onder meer als doel jonge vosjes te zoeken. Dat het gelukt is, is inmiddels wel duidelijk geworden. 
Ik ben er meerdere keren op uit gegaan en kan daardoor ook wat andere beelden laten zien.
Hier zien jullie deel 1. Deel 2 volgt later in het jaar.

De foto's zijn genomen op drie verschillende dagen.
Dag  1:
 Wat verscholen tussen de struiken zat deze welp rustig rond te kijken.
Even later ging ze aan de wandel, nieuwsgierig om zich heen kijkend.
Is ze niet lief?
Vossen hebben vaak last van teken - net als ik trouwens - en dat is bij haar rechteroog goed te zien.
Ze houden ervan om lekker te relaxen in het zonnetje.
Iedere beweging trekt echter hun aandacht.
Deze welp oogt duidelijk minder vriendelijk. Zou het een mannetje kunnen zijn?
Het verschil in uiterlijk van deze twee welpen is duidelijk te zien.
Zij (ik neem aan dat dit een vrouwtje is) oogt duidelijk liever (vind ik).

Het voelt echt geweldig om dit zo goed te kunnen zien.
Het gehalte aan adrenaline in mijn bloed steeg snel naar bovengemiddelde waarden.

Dag 2 (samen met René):
Ik vind dit wel een bijzondere plaat, door de grassen op achtergrond.
Deze welp heeft vaak een bijzondere, een wat achterdochtige blik in zijn ogen.
 Een beweging, vermoedelijk een insect, trok zijn aandacht.
Het boeide hem toch niet genoeg, en hij ging liggen denken wat hij zou kunnen gaan doen.

Even later ging hij toch weer zitten en gaapte eens flink.
Wie durft er nog te zeggen dat hij vriendelijk kijkt? 
Ik vind dat hij uitgesproken vals kijkt.
Ook deze blik spreekt voor zich. Waar zou hij aan denken?
Begon hij genoeg te krijgen van pottenkijkers?
Had hij iets gemeens in gedachten?
Zo ziet een welpje er een stuk liever uit. 
Het werd tijd voor een middagslaapje. 

Dag 3:

Kleine vosjes zijn echte zonaanbidders.
Ze ruikt duidelijk iets.
Voortdurend zijn ze aan het zoeken naar iets eetbaars.
Het zijn taferelen die niet gauw vervelen.
Nadat ze mij volop de kans gegeven had om foto's te maken, zelfs met de blauwe lucht als achtergrond,
trok ze zich weer terug.

 Ik hoop dat deze vosjes zich goed kunnen ontwikkelen en vooral dat ze niet verpest worden door mensen die ze zo nodig moeten voeren.
Ik ben benieuwd waar en wanneer ik ze weer zal zien.








13 opmerkingen:

  1. Geweldige serie is dit.
    Ik hoop met je mee, dat er niet van die stomme mensen zijn die de jonge vosje weer gaan voeren.
    Wat mij betreft mogen ze die mensen meteen van het terrein verwijderen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie heb je er van gemaakt Kees!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, wat een humor om te beginnen met die andere vos :-)

    En dan die echte jonge vos, wat verrukkelijk om te zien, wat zal jij al die keren genoten hebben.

    De mooiste en liefste is voor mij foto 4, de aaibare zachte vacht en daarbij die heldere kijkers, super!

    Bij dag twee had je spannend tegenlicht, dat geeft de foto's nog wat extra's.

    Het licht van dag 3 was harder, jammer, want zo'n blauwe lucht als achtergrond is wel erg mooi.

    Superserie, heb er van zitten genieten!

    Groetjes en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Kleine Vos is een mooie intro, maar de jonge Vosjes zijn natuurlijk helemaal super.
    Wat zul je genoten hebben van de gedragingen van deze nieuwsgierige en nog niet verpestte diertjes.
    Prachtige opnamen heb je kunnen maken en wat mooi dat je er meerdere keren van hebt kunnen genieten en ook verschillende jonkies hebt kunnen vastleggen.
    Ik heb er van genoten, compliment voor deze mooie foto's!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Great serie....love it. THey are so qute almost like our puppies. I am a hunter but I could never shoot a fox. Reminds me of dogs of course. Ok a fox with scabies , they often get that I do to shorten its pain

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hartveroverend Kees ,
    wat is het toch genieten van die mooie beestjes als je daar bent en wij kunnen nu hier genieten van deze mooie serie DANK JE WEL !!!
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een lieve, prachtige, fantastische serie. Kees. Ik heb hier echt van zitten genieten. Foto 5 heb ik als favoriet gekozen. Ik vind dat zo'n leuke foto. Wat moet dat ook een fantastische ervaring geweest zijn om die beestjes zo dichtbij te zien. Erg mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. What a beautiful pictures!!!. How nice to enjoy fox.. Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heerlijke serie om naar te kijken Kees. Je hebt de verschillende karakters goed in beeld kunnen brengen. Het lijkt me prachtig om dit op korte afstand te kunnen bekijken én te fotograferen. Helaas de AWD is te ver van huis ;-)
    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    geweldig zoals je begonnen bent met die kleine vos whahahahaha..... Maar eerlijk is eerlijk, je hebt een machtig mooi blog weten te maken met deze kleine vosjes :-)
    Ik mag ook hopen dat men deze niet vind want dat gevoer zoals bij die andere vossen vind ik echt niks. Afgelopen dinsdag 25 juni waren wij ook even in de AWD en hebben de vossen gelijk links alten liggen.

    Daar bedoel ik mee dat we nabij kwamen en echt weer zo'n vreselijke vent 2 vossen zag voeren. ik trek dan wel men scheur open want ik vind dit echt niet kunnen. Oké, ik heb ze in het verleden ook wel gefotografeerd maar voeren!!! Nee, aan me nooit niet!

    Hier bij jou kan ik met een gerust hart genieten want deze kleintjes zijn nog niet verpest. Werkelijk prachtige serie. Foto 10 en 17 zijn mijn favorieten inde deze.

    Groetjes, Helma

    OT Wat bedoelde je met die Finse reactie en waar staat die?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Zo eindelijk even de tijd om je serie goed te bekijken.
    Grappig dat ik zo de foto's eruit kan halen die gemaakt zijn op de dat dat we met z'n 2-en waren. Ook leuk om nou eens goed te zien hoe snel deze dieren wel niet veranderen als ze jong zijn. De foto's met het jongste vosje spreken mij qua onderwerp het meest aan. Die wil ik volgend jaar toch wel heel erg graag hebben ;-)
    Maar de foto's van de vos met de prachtige blauwe lucht zijn toch wel heel erg mooi.
    Nog iets voor op mijn lijstje voor volgend jaar.
    Prachtige serie en veel plezier met wat je verder allemaal gaat doen de komende tijd.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig Kees, wat is die eerste een lief vosje, die ander kijkt inderdaad nogal nors. Ik hoop deze week (heb donderdag een dagje vrij omdat ik vorige week extra heb gewerkt) ook tegen te komen.

    Super mooie vossen serie

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige serie en verhaal, de foto's zijn zonder uitzondering heel mooi scherp.

    Groeten Gerwald Harmsen
    Petapixel.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen