donderdag 10 oktober 2013

AWD - Terugblik op de nazomer

Het najaar is onder andere de tijd van de paddenstoelen, zoals de hierboven afgebeelde parasolzwam.
Maar er is meer, de naderende bronst van de damherten bijvoorbeeld.
Voor een aantal diersoorten is het een periode van afscheid nemen, voor sommigen definitief.
Een aantal waarnemingen van de maanden augustus en september heb ik hier samengevat.
Mist hoort bij het najaar.
Een doorbrekend zonnetje geeft al snel een heel ander beeld.
 Dit hert lag niet in een bronstkuil, maar het had een zonnige rustplek gevonden.
In deze tijd zijn ze op hun mooist.
Het bastgewei is al glad geschuurd.
Snoeken zullen binnenkort niet meer in de kanaaltjes van het waterwingebied te zien zijn.
Deze zwammen zijn tekenen van de naderende herfst.

Bijzondere waarnemingen, althans voor mij.
Wie weet wat op deze bovenstaande afbeeldingen te zien is?
Nog een vraag. Wie weet wat voor insect dit is?

Volgens mij horen de drie bovenstaande afbeeldingen bij het zelfde insect.
Ik ben benieuwd wie het kent.

Eind september zag ik deze keizerlibel. 
Een beetje traag, omdat de zon nog niet de kans had gehad om hem op te warmen.





Parasolzwammen zijn er dit najaar opmerkelijk veel.

Bovendien hebben deze zwammen soms een hoed met een opvallend grote diameter. 

De grootste diameter die ik heb opgemeten was 31 cm.

Hiernaast is de zwam nog maar kort onderweg om volgroeid te raken.












Volgens mij is dit een soort mot.
Als je goed kijkt zie je dat er eitjes afgezet zijn op de plant, vlak boven de tweede poot van onderen af gezien.
Was dit de laatste actie?
Hier nogmaals hetzelfde insect, maar dan van de andere kant bekeken.
Wie weet hoe hij heet?
De opkomende zon zorgde voor warme kleuren.
Een uur later: wat een verschil in licht.
Hier is het bastgewei ook al verdwenen. 
Krijgt dit hert dit jaar onverwachte kansen nu er een aantal oudere dieren de afgelopen winter is doodgegaan?
Begin augustus liepen de herten er nog zo bij.
Wellicht is er door de hertensterfte een niet bedoelde natuurlijke selectie gekomen.
 Kleine vuurvlinders waren eind september nog in groten getale actief.


Tot besluit nog enkele parasolzwammen.


Oktober is voor velen de tijd van de damhertenbronst en van bezoeken aan de Zuidpier in IJmuiden.
De vogeltrek zal op gang gekomen zijn.
Ik ben benieuwd.

Omdat ik een weekje weg ben geweest, heb ik wat achterstand met reageren op nieuwe berichten.
Dat komt binnenkort wel goed.
Bedankt voor de reacties op mijn blogs over het burlen en de boomkikker.













17 opmerkingen:

  1. Foto 11/13 is een zgn. Schietmot of Kokerjuffer. Opeens waren ze er in grote getalen. Ik zal zo ook een blogje plaatsen met een paar foto's er in. En verder hebben alle jaargetijden hun charmes, dat laat jij hier prima zien. Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit is echt een ode aan de herfst, wat is die genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Kees,
    Goed om weer een blogje van jou te zien. Mooie terugblik met prachtige sfeerplaatjes, hertjes in mooi licht en bijzondere insecten. Helaas kan ik je niet aan de namen van de beestjes helpen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Kees,

    Volgens mij is dat insect van foto 13 een schietmot. Fijne gevarieerde serie en lekker toch als je zo de tijd hebt, dat je er met grote regelmaat op uit kunt trekken. Dat levert toch de mooiste series op. Ik kan niet echt zeggen dat ik een favoriete foto heb in deze serie, howel foto nummer25 toch wel zeer fraai is.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een prachtig overzicht Kees en wat een diversiteit is er toch te ontdekken in onze Nederlandse natuur. Foto's 11-13 zijn inderdaad schietmotten zoals al opgemerkt. Ik heb ook met bewondering gekeken naar de grote snoek, dat is toch ook prachtig om daar opnames van te hebben. Een mooi blog dat ik met genoegen heb bekeken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees
    Schitterende foto's die snoek heb je wel erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees ,
    Nou je hebt me weer laten genieten van al deze mooie momenten !!
    Ik vind ze allemaal topppp !
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Parasolzwammen heb ik inderdaad ook al veel gezien. Ik vind de eerste wel apart van standpunt.
    Fijne serie met snoek en damherten en ook vor mij veel vraagtekens.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijne gevarieerde nazomer-serie met een aantal prachtige foto's.
    Het motje/uiltje van foto 19 vind ik fantastisch, geweldig dat je ook die eitjes kunt zien, en mooie zachte kleuren.
    De parasolzwam van foto 17 is ook al zo mooi kleur.
    Verder springen 21 en 22 eruit vanwege het mooie warme licht, en de laatste vanwege standpunt/compositie: een echte dubbeldekker!

    Groeten en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie Kees.
    Wat is de herfst toch een prachtig jaargetijde, als het niet regent, hihihi.
    Ik heb er van genoten.
    Fijn weekend, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige serie, Kees. In die insectennamen ben ik niet zo thuis, maar ik zag dat je al wat antwoorden hebt. Ik vind je herten erg mooi, maar de eerste foto springt er voor mij uit. Mooi met die besjes erbij. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wonderful photos, all of them! The deers are so beautiful and so nice with the mist.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. You're my favorite photographers! Amazing pictures, people do! Amazing!
    I do not like insects, but everything else is ...... fantastic! Make people love nature with what you see!
    Thank you!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Werkelijk een schitterend blog Kees. Ik hoop de komende dagen ook nog een keer naar de AWD te kunnen, maar het weer zit niet erg mee.
    Prachtige macro's heb je er tussen staan maar ook hele mooie sfeerplaten. Dit is weer genieten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lovely Pictures!
    THe mushroom we have here too. You can eat it .
    Stolt fjällskivling its the Swedish name

    BeantwoordenVerwijderen