maandag 12 mei 2014

AWD April 2014

In april was de lente overal merkbaar. 
Deze lammetjes waren met hun moeder niet in de buurt van de kudde. 
Ze waren pas kort geleden geboren. Ooien zonderen zich altijd af als de bevalling aanstaande is. 
Toen ze gingen staan was de navelstreng duidelijk te zien.

Een overzichtsblog is meestal goed gevuld. Zo ook deze keer.
Ik probeer wat variatie aan te brengen, met ongeveer één foto per dag.
Lammetjes waren in april op veel plaatsen in grote aantallen te zien.
Deze damherten gingen nog even sparren. 
Het zal niet lang meer duren voordat ze hun gewei afwerpen.
De heerser op de vlakte. 
De hindes en kalveren lagen vlakbij aan de bosrand.
Reeën wagen zich soms op de open vlakte. 
Zo kreeg ik de kans om eens een andere foto te maken.
Ik vind een nijlgans in een bos toch wel een vreemde vogel.
Ik kom daar vrij vaak een paartje tegen.
Padden en kikkers waren regelmatig op pad.
Deze foto is een soort zoekplaatje.
(in de vergroting beter te zien)
Ik plaats hem om te laten zien dat een waterkevertje een kikkervisje gevangen heeft.
De staart van het slachtoffer steekt recht omhoog. Dat was wel een heel kort leven.
Duinhagedissen kon je op veilige, zonnige plekjes aantreffen.
Kuifeenden in actie. Ze zijn het hele jaar door te zien.
Het winterkoninkje liet zich even bewonderen, uitbundig zingend.
Fitissen behoren tot de zangertjes die je niet alleen vaak ziet, maar nóg vaker hoort.
Ze zitten graag hoog in bomen en struiken.
Ook de kneu zoekt het graag hogerop.
Dit was voor mij een bijzondere waarneming.
Deze koekoek gaf mij een kansje; 
meestal zijn ze zo schuw dat ze al wegvliegen als je aan een foto denkt.
Ook de gekraagde roodstaarten zijn weer in het land.
Misschien krijg ik in mei weer een kans om het nestelen te volgen.
De zanger bij uitstek, de nachtegaal. Meestal zit hij verscholen, maar af en toe  laat hij zich zien.
In april ging de macrolens vaak mee. 
Dat gaf mij de kans deze spin te fotograferen. Hoe hij heet weet ik overigens niet.
Zonnedauw, weliswaar nog erg klein, was in april ook weer te zien.
Een beetje stoeien met de scherptediepte  hoort erbij.
Van opzij krijg je een heel ander beeld.
Wat is mooi? Een kwestie van smaak.
Roodborsttapuiten horen bij het open duingebied.
De mannetjes houden hun territorium goed in de gaten.
Dit jaar heb ik voor het eerst tapuiten kunnen fotograferen.
Een vrouwtje op haar uitkijkpost.
En hier een mannetje.
Ze zoeken hun voedsel vaak op de grond. 
Dat betekende voorzichtig ernaartoe tijgeren.
Als je voorzichtig een stuk over de grond gekropen hebt, 
langs konijnenkeutels en opgedroogde koeienvlaaien, dan kan dit de beloning zijn. 
Soms vliegen ze op, net voordat je wilt afdrukken.
Dat hoort er ook bij. In dit geval: de aanhouder wint.
Tapuiten komen later in mei nogmaals aan bod.



13 opmerkingen:

  1. Als mei ook zo mooi word dan kijk ik nu al naar je serie uit wat is dit mooi en z,on grote diversiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo dit is een fraai overzichtsblog Kees, wat een mooie ontmoetingen heb zo in een maand tijd.
    Het waterdiertje met het kikkervisje is een bootsmannetje, een soort wants bijzonder roofzuchtige beestjes.
    Fraaie vogels heb je voor de lens gehad, waarbij ik de gekraagde roodstaart en de zingende nachtegaal wel heel mooi vind en een koekoek op de foto kunnen zetten is toch ook een buitenkansje.
    En natuurlijk ook mooi je ontmoeting met de hagedis.
    Een mooi blog en leuk eigenlijk zo'n maandoverzicht.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig blog zo Kees.
    Heel veel variatie heb je hier gebracht.
    De duinhagedis is prachtig.
    Ook de vogels mogen er zijn, ik vind de gekraagde roodstaart echt super, ook de koekoek is wel bijzonder, die zie je niet zo vaak.
    Kortom een prachtig gevarieerd blog, genieten is dit.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees,
    Wat een mooie gevarieerde serie is dit! Echt genieten. De Nachtegaal is echt helemaal top, maar de gekraagde ook niet mis. De (roodborst-) tapuiten zijn ook geweldig mooi jaloersmakend ;-) Een koekoek op de plaat is ook een unicum. Heerlijke blog!
    En oh ja, volgens mij is je spin een Rietkruisspin (voor intimi: Larinioides cornutus ;-)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een hoop verschillende en bijzondere vogelsoorten zitten er in de AWD, Kees. Ik moet kennelijk toch nog beter opletten ;-)
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk, bijzonder gevarieerd blog is dit, Kees.
    Lief begin, zo met de lammetjes.
    Heel knap dat je zoveel kleine bosvogels, vaak hoog in de boom, er zo scherp op hebt staan. De topper is voor mij de actiefoto van de kuifeenden op foto 10.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Je hebt jezelf wel overtroffen met dit overzicht zeg. Prachtige weersomstandigheden waar jouw lens op z'n top mee presteert. Maar het blijft natuurlijk wel de fotograaf die de platen moet maken. Schitterende niet alledaagse ontmoetingen zoals de roodstaart, nachtegaal, rbt en tapuit. Stuk voor stuk prachtig vastgelegd. Maar de opstijgende kuifeenden is wel DE plaat van dit blog. Die is echt heel mooi.
    Toppie.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. What a Lovely mix of great Pictures.
    You have a nice Place for photographing different animals.
    Must be fun!
    M/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees
    mooie gevarieerde blog met veel vogels de ree heeft nu ook zijn zomer vachten het zonnedauw blijft gaaf.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige, schitterende foto's!
    Thanks for sharing!

    Wonderful, amazing pictures!
    Thanks for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo heeeee........... je hebt jezelf werkelijk overtroffen Kees. Wat een mooi en gevarieerd blog is dit. Zitten hele gave platen tussen waaronder die van de zonnedauw. Mooi belicht en vanuit een mooi standpunt (zijkant).

    Heel bijzonder om te zien was het kevertje met het kikkervisje. Het is omdat je het erbij zette anders had ik het waarschijnlijk niet gezien.

    Koekoek is inderdaad bijzonder, maar ook je tapuiten, roodstaarten, keu en andere vogels alsmede je hagedis zijn echt heel mooi en duidelijk.
    Echt een heel dik compliment.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. An amazing series of all the beautiful birds, animals and plants! Such a great area to take a walk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige verzamelblog. Ik ben vooral onder de indruk van je vogels. De nachtegaal, zingend bovenop een tak, gaaf hoor. De tapuiten vind ik er ook weer geweldig op staan. Oh, en niet te vergeten die prachtige gekraagde roodstaart. De koekoek, dat is heel gaaf als je die kan kieken, het overkwam mij afgelopen weekend op de veluwe, toen ie gewoon in de boom voor ons landde.
    Ook de ree en het damhert heb je mooi in hun omgeving vastgelegd. De lammetjes heb ik gemist, ik ben wat minder in de AWD geweest en ook niet in de Zilk, daar zitten ze toch vooral.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen