maandag 5 mei 2014

Zwaantjes

Het was de bedoeling deze keer het uitsluipen van viervlekken te laten zien. 
Dat moet even wachten. 
Op 1 mei jl kreeg een familie knobbelzwaan namelijk gezinsuitbreiding. 
Vorig jaar had ik het geluk dat ik mocht meemaken dat de zwaantjes uit het ei kwamen. 
Nu was ik daarvoor één dag te laat.
Vorig jaar was de geboorte op 23 mei, dit jaar dus drie weken eerder. 
In mijn blog kunnen de liefhebbers de afleveringen over de eerste  vier dagen van de zwaantjes in mei 2013 nog even terugkijken.
Het voordeel van knobbelzwanen die in stadsparken leven is dat ze aan mensen gewend zijn. 
Je kan ze dus behoorlijk goed benaderen. 
Alle foto's zijn gemaakt van 3-4 meter afstand, 
onder andere van de bovenstaande zeven zwaantjes en een ei.
Het ei was een beetje geopend, maar er was geen teken dat er een zwaantje probeerde uit te komen. 
Het was bewolkt en het waaide behoorlijk.
Het was dan ook een meevaller dat de zwaantjes niet voortdurend wegkropen.

Ze kropen wel lekker dicht tegen elkaar aan.
Zelfs vader zwaan maakte zich niet druk om mijn aanwezigheid.
Rustig bewegen en laag blijven wekte in ieder geval geen agressie op.
Vader was eerder wel agressief geweest. 
Ik heb zelf gezien dat hij een eend in zijn nek greep en flink heen en weer schudde. 
Iemand vertelde dat hij had gezien dat twee jonge gansjes door vader zwaan waren dood gebeten.

Grotendeels verscholen onder moeders vleugel was het prima uit te houden.
Klimmen is ook leuk, maar wel moeilijk.
Moe geworden moest het zwaantje wel even uitrusten, lekker uit de wind.
Een nieuwe poging.
En nog een, allemaal mislukt.
Zo voelde het veel beter.
Veilig beschut onder moeders vleugels is natuurlijk helemaal top.
Veren en dons worden niet voor niets in jacks en slaapzakken verwerkt.
Dit zwaantje voelde zich er prima bij.
Nieuwsgierig zijn de kleintjes natuurlijk allemaal.

Na zo'n 40 minuten kropen alle zwaantjes onder de vleugels van moeder. 
Toen ik later op de dag nog even ging kijken was dat opnieuw zo.
Een dag later hadden ze het nest verlaten. Ook het laatste ei was weg. Uitgekomen, weggehaald?
In ieder geval zwommen de kleine zwaantjes met hun moeder  langs een rietkraag, 
waar foto's maken niet te doen was. 
Er is nog een tweede nest in de buurt.
Wie weet heb ik het geluk op tijd te zijn voor een volgende geboorte.

17 opmerkingen:

  1. Wonderful pictures, enjoyed the whole series.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. How qute!Must have been very exciting to come so near. Amazing that they allow that. Swans can get angry when they have gooslings...great job!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige serie Kees, dit is zo vertederend, dat kleine grut onder de vleugels van pa en moe.
    Ik heb zelden zo'n mooie serie gezien, mijn complimenten, ik heb genoten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt er wel een prachtige serie van kunnen maken,dan was je toch wel goed geaccepteerd.door vader zwaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    wat zijn dit en schattige pluisje
    het is leuk om dit te zien mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een flinke serie pluizebolletjes, mooi om te zien.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Wat een mooie serie. Wit is zo moeilijk en de belichting is prachtig. Ik heb tussen al dat moois toch een favoriet: foto 15! Ik zou het trouwens niet durven zo dicht bij een vader-zwaan!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ooooo, wat weer leuk Kees, ik kan me jouw serie van het uitkomen van de zwaantjes nog herinneren, dat was uniek. Maar desze serie mag er ook zijn, wat een leuke foto's met als favorieten de laatste drie.
    Ik zit er ook op te wachten dat er kleine zwaantjes verschijnen en zou graag ook zo'n mooie serie maken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    wat bijzonder en bijzonder mooi!
    Ik heb ook je zwaantjesblogs van vorig jaar bekeken. Geweldig om ze uit het ei te zien kruipen en wat zien ze er dan kwetsbaar uit.
    Het is wel heel bijzonder - en dat geldt ook voor dit blog - om zo dichtbij het nest te kunnen komen. Fantastische foto's levert dat op. Vette complimenten.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Jammer dat je net eventjes te laat was deze keer. Maar ach, je had het vorig jaar al zo mooi gefotografeerd, dus is het niet zo frustrerend. Deze serie is ook weer een hele fijne. Om te maken is dit natuurlijk al een belevenis, alleen het uitzoekwerk en de selectie is een rotklus. Ik kan mij voorstellen dat het erg lastig was om tot deze keuze te komen. De laatste drie zijn wel de mooiste. De kwaliteit is door de hele serie heerlijk, maar ide laatse drie zijn gewoon schattiger doordat ze onder de vleugels zitten. Dat kijkt gewoon fijner. Tsja, wat kun je hier volgend jaar nog aan toevoegen? De paring lijkt me een mooi streven. Eventjes terug rekenen qua broedtijd en dergelijke en je weet wanneer ze ongeveer baltsen en paren.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een prachtige serie Kees, maar de laatste 3 zijn echt helemaal top. Zo schattig zoals ze onder de veren beschutting zoeken. Wat een momenten zijn dat.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Net als mijn voorgangers vind ik de laatste twee toch wel de allermooiste. je zou eens kunnen kijken of je dat ene zwarte hoekje nog weg kunt snijden, zodat je alleen nog maar witte veren ziet.
    Ik moet toch ook maar eens op zoek naar kleine zwaantjes, ze zijn zó schattig!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Wat een schitterende serie, kleine zwaantjes vind ik zo vertederend, vooral als ze lekker onder moeders vleugels gaan zitten, je laatste foto vind ik echt superlief, zo zou ik graag nog eens een klein zwaantje op de foto zetten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja mooier zo Kees, veel intiemer!

    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohhhhhhhhhh...... wat ontzettend mooi Kees. Ik mocht al een klein voorproefje zien en werkelijk... dit is zo gaaf!! Prachtige serie en zo vertederend. Kan me niet heugen ooit zo'n mooie serie gezien te hebben. De laatst 3 foto,s zijn werkelijk fantastisch. Hele dikke complimenten!!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. So lovely!! Fantastic serie of these cute gooslings! :))

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ohhh Lovely set of pics. They are son cute.. Regards..

    BeantwoordenVerwijderen