zaterdag 26 december 2015

Op zoek naar velduilen

Het was in december al gauw bekend dat er velduilen in Zevenhuizen zaten.
Toen ik eenmaal wist waar ik moest zijn ging ik op 14 december naar ze op zoek.
Ik had er nog nooit één gezien.
De heenreis viel echter niet mee. 
In tegenstelling tot de verwachtingen was het mistig, al gauw gecombineerd met een file. 
Als je dan ook nog eens een keer verkeerd rijdt hoop je wel dat het daarna mee zal zitten.
Op de dijk bij Zevenhuizen was al van een afstand een aantal auto's en fotografen te zien.
Er bleek één velduil op het land te zitten op een onaantrekkelijke plek.
We moesten even geduld hebben totdat er actie zou komen.
Je hebt dan even tijd om wat rond te kijken.
Wat een kapitaal was er weer te zien. De ene lens nog groter dan de ander.
Ik viel wel wat uit de toon met een "kleine" 100-400 mm lens.
De omstandigheden waren gelukkig wel verbeterd al was het allesbehalve ideaal.
Zo lang een vogel op het land zit is daar redelijk mee om te gaan omdat een geschikte sluitertijd bij een stilzittende uil wel te vinden is.
Het was ook lastig om een laag standpunt te vinden.
Je bent tenslotte afhankelijk van waar de uil gaat zitten.
Het maken van een geslaagde foto is zoals bekend van vele factoren afhankelijk.
Het licht bijvoorbeeld was maar af en toe zoals ik graag wilde.
De eerste uil die ik zag bleef maar zitten.
Terwijl ik er toch enkele uren geweest ben kwam hij nauwelijks van zijn plaats.
Gelukkig waren er iets verderop nog twee uilen.
De eerste was op de hierboven staande beelden te zien.
Zoals gezegd had ik er nog nooit één gezien.
Ik was dan ook blij met wat ik kon zien en fotograferen.
Na een tijdje poseren en rondkijken vond hij het mooi geweest en ging op jacht.
De derde kreeg ik mooi in beeld toen de zon even doorbrak.
De foto's heb ik allemaal een beetje gecropt, maar ik wilde dit niet teveel doen.
Het zou de indruk kunnen wekken dat ik er erg dichtbij geweest ben.
Deze zat aan de overkant van een brede sloot.
Met dit soort beelden ben ik dik tevreden.
Het was verbazingwekkend hoe ontspannen de uilen op de drukte reageerden.
Een bijzonder moment was de ontmoeting tussen twee uilen die allebei op jacht waren gegaan.
Het leek wel of het om een afbakening van een territorium ging.
Het is een mooi gezicht zoals ze laag over de landerijen vliegen, op zoek naar muizen.
Het viel mij mee dat de uil mooi opviel tegen de donkere achtergrond.
Natuurlijk hoop je dat ze dichterbij komen en dat je ze nog beter kunt fotograferen.
De eerste kennismaking met velduilen is mij hoe dan ook uitstekend bevallen.
Een prooi vangen was er niet bij.
Als het wel gebeurd zou zijn is het nog maar de vraag of je dat goed in beeld kon krijgen.
Op de website van Vroege Vogels staat een filmpje van een velduil die verbluffend snel een muis weet weg te werken.
Even uitrusten na een vruchteloze jacht.
Even later opnieuw op jacht, nu naar de andere kant van het kanaal dat achter de dijk lag.

Na een aantal uren vond ik het mooi geweest.
Er stonden inmiddels bijna 50 auto's op de dijk geparkeerd.
De velduilen waren duidelijk populair.

Op 31 december volgt nog mijn jaaroverzicht waarmee ik 2015 zal besluiten.


18 opmerkingen:

  1. Hooi Kees
    Mooie opnames va de velduil ook al was het ver weg het is leuk om dit mee te maken met zo veel mensen tegelijk afkomen .Kijken naar velduilen maar ja het is wel een uil die je niet iedere dag ziet.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,

    Ondanks de afstand zijn het toch mooie scherpe beelden geworden. Sowieso het zien van deze Velduilen is al een belevenis.

    Groeten en nog een fijne 2e Kerstdag.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Auch wenn das Licht und die Position nicht optimal waren sind dir sehr schöne Bilder gelungen, in der freien Natur sowas zu beobachten ist bestimmt ein Erlebnis, hier bei uns gibt es so wenige Eulen und Käuze das es fast an ein Wunder ist eine vor die Kamera zu bekommen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Wat gaaf dat je deze uil zo hebt weten te fotograferen.
    Mooi zo aan de grond zoals foto 9, maar ook in de lucht heb je hem fantastisch te pakken.
    Het is al best bijzonder om zo'n vogel in het wild te zien, laat staan dat je hem ook nog zo weet te fotograferen...!! Geweldig!! Jij moet een goed gevoel hebben gehad Kees!!

    Groeten en nog een fijne dag vandaag,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige serie Kees, en toch ook mooie vliegbeelden. Ik was er een dag eerder, het licht was toen zo beroerd dat ik maar 1 of 2 redelijke foto's aan deze middag had overgehouden. Maar het was wel een hele belevenis om een velduil te zien, die had ik namelijk nog nooit eerder gezien.
    Nog een fijne 2e Kerstdag en op naar de jaaroverzichten van 31 december
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie. Als je voor het eerst een velduil zie is dat een hele belevenis.Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er zijn erger dingen te bedenken dan in je leven nooit een velduil in levende lijve te zien ;-) Vandaar dat ik me heb ingehouden om niet ook naar Zevenhuizen af te reizen, zeker nadat ik de niet bepaald positieve verhalen van anderen had gelezen. Voor een echt mooie foto heb je toch eigenlijk wat meer nodig dan 400mm (en veel licht) had ik het idee, maar als ik jouw foto's zie lijkt het nog wel mee te vallen. Toch een aardige serie geworden!
    Goede jaarwisseling gewenst en groet, Dick.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met deze mooie waarneming Kees. Je foto's zijn naar mijn idee ook prima geslaagd. Drie stuks is toch super om dat gezien te hebben. Hier in Limburg worden er ook velduilen waargenomen maar ondanks mijn pogingen ze te zien is dat helaas nog niet gelukt.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    ook al staat er al veel publiek, het lijkt me toch een bijzondere ervaring om deze indrukwekkende vogels zo te zien. Ze hadden niet zo'n mooie setting uitgezocht, maar jouw foto's zijn goed geslaagd. Foto 5 vind ik erg mooi, nr. 7 heel erg leuk. Complimenten voor je vluchtfoto's; vind ik erg knap om die zo voor elkaar te krijgen én goed gelukt. De beste heb je voor 't laatst bewaard: prachtig is die!
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Een prachtige ervaring had je bij de velduilen, ik weet wat het is, had n.l. der afgelopen weken enkele soortgelijke ontmoetingen met velduilen hier in het Brabantse. Beetje jammer dat ze niet wat dichterbij wilden komen, maar je hebt je kans prima gepakt. Foto nr.9 vind ik de mooiste van de serie.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Velduilen zijn voor mij de mooiste uilensoort van Nederland. Prachtig met die gele ogen en dan zijn ze meestal ook nog eens niet zo heel schuw. Maar met zo'n groot aantal mensen, moet je wel echt geluk hebben dat ze dichterbij komen. Maar voor een eerste ontmoeting heb je een mooie serie kunnen maken Kees. Waarneming.nl en facebook zijn prachtige media, maar helaas zorgt het ook voor grote toeloop bij dit soort buitenkansjes. Daarom heb ik het ook maar aan mij voorbij laten gaan, al moest ik mij wel beheersen. Dit zijn toch echt wel buitenkansjes met zoveel uilen op 1 plek.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    het is toch echt ene mooie serie geworden. Ik was er ook maar heb niet van die mooie vliegbeelden zoals jij. Daar geniet ik hier dus van. Ik vond het sowieso geweldig om deze prachtige uilen te zien en via dit blog kan ik er nogmaals van genieten. Werkelijk heel erg mooi. De "pruttige" achtergrond valst best mee ;-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Wat had je prachtig licht. Ik vind foto 10, de vluchtfoto met 2 velduilen erop erg mooi met die warme lucht. Ook de laatste is fraai. Wat mooi dat witte randje, daardoor steekt hij zo mooi af tegen de achtergrond.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    Goeie keus geweest hierheen te gaan! Voor het eerst een velduil zien is al een belevenis. Het zijn prachtige uilen. Zo mooi op de foto bij de eerste ontmoeting is wel een lot uit de loterij. En ik moet het ook altijd doen met een 70-400 hoor! Er zijn grenzen ;-)))
    TOP-serie!!!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kan me voorstellen dat je toch ook even bent wezen kijken bij deze prachtige vogels. Toch soweso al mooi om ze te kunnen zien, wel jammer overigens dat er dan zulke hordes mensen op af komen...
    Jij heb aan je bezoek toch een leuke serie over gehouden, met een mooie diversiteit aan actie.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie serie
    Het is mij net een stukje te ver rijden..
    jammer, maar ik heb wel genoten van de vele
    foto's op Facebook die ik van deze pracht vogels hebt gezien..
    maar jij was erbij..prachtige foto's en blog!
    wens jullie een rustige jaarwisseling en heel veel goeds voor 2016!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. What a great series of photos! Owls are so gorgeous.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Veel velduilen de laatste rijd in de social media, maar het is natuurlijk ook een heel bijzondere vogel.
    Naarmate de serie vordert worden de beelden steeds mooier, met voor mij als toppers de laatste twee, mooi werk!
    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen