dinsdag 27 juni 2017

Oeverzwaluwen

In 2016 kreeg ik van Maria de tip dat er bij de Haarrijnse plassen heel goed oeverzwaluwen te bekijken en te fotograferen waren. 
Daar ben ik toen naartoe geweest.
Dit jaar herhaalde de geschiedenis zich.
Maria stuurde mij een whatsapp en twee dagen later zaten we samen de zwaluwen te bekijken.
Toen ik op de afgesproken plek aankwam was Maria druk bezig een oeverzwaluw te redden die in het water was terecht gekomen.
Jonge zwaluwen moeten leren hoe zij een insect van het water pakken, of wat drinken, 
en helaas was een jonge zwaluw hierbij in het water terechtgekomen.
Hij overleefde het niet.
Later gebeurde dat nog een keer, helaas konden we er niets aan doen.
Anderen, jong en oud, kozen een betonnen balk uit om wat uit te rusten en de veren te poetsen.
Je moest ze heel voorzichtig benaderen, want anders waren de vogels gevlogen.
Het overkwam mij toch een paar keer.
Ze konden er heel parmantig bij gaan staan.
Soms lieten ze het een tijdje afweten waardoor Maria en ik over onze vakantie-ervaringen op Lesbos en Madagaskar konden bijpraten.
Ze waren vaak heel ontspannen en voelden geen dreiging.
Het is een goed broedjaar geweest.
Het wemelde dan ook van de zwaluwen in de omgeving.
Er wordt vanuit gegaan dat er zeker 800 zwaluwen in de kolonie voorkwamen dit jaar.
Als we het troffen bleven ze lang zitten, zodat we ze goed konden benaderen.
Ik heb de suggestie van Maria opgevolgd om ze ook eens van een ander standpunt te fotograferen.
Dat was een prima tip.
Het was dit jaar, mede door het mooie weer, een buitenkans om de oeverzwaluwen te fotograferen.
Voor herhaling vatbaar.


15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Gaaf! Mooie kleuren en stoere zwaluwen! Op foto 5 idd erg parmantig en op foto 6 schattig! Op foto 7 heel nieuwsgierig ;-) De foto's in de lengte van de reling zijn ook goed gelukt. Prachtig scherpte/diepteverloop en mooie kleuren. Het was gezellig en zeker voor herhaling vatbaar. Kijken wat we dan weer anders kunnen doen, dat blijft een uitdaging.... Deze fotoserie is in ieder geval gaaf!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Die heb je goed kunnen fotograferen. Prima foto's!!
    Mooie vogels ook. Ik zie ze meestal alleen maar vliegend.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    klinkt als lekker relaxed fotograferen zo. Met ook nog een mooie serie als resultaat. De zwaluwen staan er mooi op, maar je hebt ook zulke mooi zachte achtergrondkleurtjes.
    De parmantige dame op foto 5 vind ik 't leukst.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hooi Kees
    die heb je er goed op ze bleven rustig zitten dat is meestal wel anders dan zijn ze razend snel vooral in de lucht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hello Hees,
    Lovely pictures of these cute swallows!
    It seems like I can never get these perched for me!!!
    I went through your previous photos, gret stuff! I love the green frog and the deer!
    Back from the Indian ocean!!
    Keep well, enjoy your evening :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's heb je daar kunnen maken, Kees. Ik ken die plek wel, ben er vorig jaar eens geweest, naar toen zag ik ze alleen maar in en uit de wand vliegen. En die is te ver weg. Verkeerde moment dus duidelijk. Vrijdagavond ga ik naar Vleuten, maar ik geloof dat het weer niet mee gaat werken...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees,
    die Bilder lassen sich super anschauen, die kleinen toll freigestellt, dazu der lustige Blick, wirklich sehr schön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Wat 'n mooie serie van de Oeverzwaluwen, jammer dat 'n paar het niet gered hebben.
    Het zijn mooie vogels om te fotograferen en dat is je gelukt met mooi licht.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Kees,

    Heerlijk toch om jonge vogels te fotograferen, want die zijn nog niet zo heel schuw. Dan kun je ook eens ietsje te dichtbij komen, want ze komen gewoon weer terug. Van de hele serie vind ik de laatste twee het fraaist vanwege het standpunt. Jouw standpunt is daarbij net iets beter als dat Maria had. Door dat standpunt krijg je ook nog eens een mooi scherpteverloop. Top.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    altijd leuk om deze zwaluwen te fotograferen. Maria vertelde het al dat jullie samen gingen en ik zag ook de mooiste foto's voorbij komen van deze leuke vogeltjes.
    Jammer dat er toch nog eentje dood gegaan is maar er is alles gedaan om het te redden.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi gefotografeerd Kees.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Kees,
    those little swallows are so cute ! Marvelous photos and portraits.
    Have a great Sunday, Kees.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees, Zie ik ineens een bloedmooie foto als Header!!
    Gefeliciteerd met deze prachtige foto!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk dat je deze zwaluwsoort zo kon vastleggen. Erg mooie serie, want het zijn geen gemakkelijke vogels om te fotograferen. Mooie scherpte diepte met vaak andere zwaluwen wazig op de achtergrond, geeft een mooi effect (herhaling).

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen