woensdag 26 juli 2017

AWD juni/juli 2017 St. Jansvlinder, eikenpage en keizersmantel

Vlinders of libellen fotograferen. Dat was het doel van de ochtend van 19 juni.
Wandelend naar een in mijn ogen geschikt gebied zag ik onderweg onder de bomen een vos snoepen van een dood damhert. 
Hij ging er al vandoor voordat ik mijn camera op hem kon richten.
Aanvankelijk leek het niets te worden maar toen zag ik St. Jansvlinders, en niet weinig ook.
Maar op welke manier leg je ze bij voorkeur vast?
Ik ben dit verslag begonnen met een compositie waarbij ik het vlindertje niet te groot wilde afbeelden.
Het was even zoeken naar een mooie hoofdrolspeler.
Het zonlicht viel op een paar vlinders, waardoor de kleuren mooi zichtbaar waren, en daar profiteerde ik van.
De meeste vlinders zaten nog op beschaduwde plekken.
Het was duidelijk dat veel vlinders niet lang ervoor uit hun beschermende cocon gekropen waren.
Ze zaten zich op te warmen in het vroege zonlicht.
Er waren mogelijkheden genoeg om een in mijn ogen mooie compositie te kiezen, met of zonder cocon.
Als het lukt om een achtergrond te vinden waarbij andere stengels niet opvallen vind ik de platen mooier worden, 
waarbij het licht op de achtergrond natuurlijk ook een rol speelt.
Ik was niet de enige belangstellende. 
Een juffer kwam eens poolshoogte nemen om een idee te krijgen van wat hier gebeurde.
Zo zie ik het graag, ook al was het in de schaduw.
En wat doe je dan als vlinder als je eenmaal op temperatuur gekomen bent?
Je maakt plannen voor de toekomst.
Je kan natuurlijk als een malle rond gaan vliegen, op zoek naar een aantrekkelijke partner, 
maar je kan het ook wat hogerop zoeken om een goed uitzicht over de omgeving te krijgen.
Dit tweetal was hem al voorgegaan.
Ze stoorden zich niet aan de pottenkijker die ik toch was.
Zo te zien deden ze goed hun best om voor een volgende generatie te zorgen.

Heel anders ging het begin juli met de eikenpage.
Ik had mij al een tijdje bezig gehouden met keizersmantels toen een andere vlinderliefhebber mij en enkele anderen, waaronder Ghita, naar een plek bracht waar eikenpages zaten.
Ze zaten net niet te hoog in de boom.
Met mijn 400 mm lens kon ik toch enkele aardige platen maken.
Natuurlijk hoop je altijd dat de vlinder zijn vleugels gaat spreiden, zodat de mooie blauwe kleur zichtbaar wordt.
Het gebeurde wel een keer, maar de vlinder zat deels verscholen achter een blad, waardoor het geen mooi beeld opleverde.
Je moet goed weten waar je deze vlinders kunt verwachten, want anders loop je er aan voorbij zonder er iets van te merken.
Als je een geschikte omgeving hebt gevonden maken keizersmantels het je een stuk eenvoudiger.
Volgens mij is het een goed keizersmantel jaar, want ik was echt verbaasd over het grote aantal dat er rondfladderde.
Als je ze voor het uitkiezen hebt en je maakt gebruik van een 400 mm lens dan krijg je kansen genoeg om ze te fotograferen.
Je hoeft dan niet te dichtbij te komen, waardoor je minder kans hebt om ze te verstoren.
Een frontaaltje, waarbij ik wel wat gecropt heb, levert een wat minder doorsnee beeld op.
Het zijn schitterende vlinders die duidelijk maken dat ze bij de parelmoervlinders horen als ze hun vleugels inklappen.
In de gele bloemenzee kwamen de vlinders volledig aan hun trekken.
Niet alleen voldoende voedsel, ook partners genoeg, 
Toen ik deze schoonheid net vereeuwigd had hoorde ik het gekrijs van gaaien, die ik in het vorige  bericht op mijn blog heb laten zien.
Dat betekende onvermijdelijk even een onderbreking.
Toen ik nauwelijks weer begonnen was met mij op de keizersmantels te concentreren zag ik een kluwen keizersmantels van de ene naar de andere plant fladderen. 
Het bleken drie vlinders te zijn.
Een tweetal had elkaar gevonden en ging volledig op in het hoofddoel van hun leven.
Een derde bemoeide zich ermee.
Wilde hij het tweetal uit elkaar drijven of keek hij alleen maar de kunst af?
Hoe dan ook, hij droop af, het tweetal verder met rust latend.
Zo zie je ze wel vaker, maar meestal niet op de foto.
Ook zo heeft het wel wat vind ik.
Met het licht door de vleugels vallend ontstaat er een sfeervol beeld.
Ik heb hierbij wel flink moeten onderbelichten.
Ze zaten vaak op een strategische plek van de nectar te proeven, maar jammer genoeg zag ik geen andere stelletjes meer.
De bloemen waren ook populair bij andere vlinders, zoals distelvlinders, en bij een hele rits andere insecten.
Ik heb mij tot mijn hoofdonderwerp beperkt.
Zo wordt nogmaals duidelijk dat keizersmantels tot de parelmoervlinders behoren.

Dik tevreden ging ik weer op weg naar de parkeerplaats.
Toen ik naar de uitgang reed bleken ze zelfs vlakbij de slagbomen te zitten,
deze keer vooral op distels.
Ik heb de auto weer geparkeerd en ben hier ook nog een tijdje met de vlinders aan de slag gegaan.
Distels zorgen tenslotte voor variatie in de beelden.
Nog een laatste om dit verslag af te sluiten.
Ik heb nog nooit zoveel keizersmantels gezien als in dit jaar.
Een meevaller was ook dat er nog veel exemplaren waren die nog niet afgevlogen waren.
Dat leverde vanzelfsprekend mooiere beelden op.


15 opmerkingen:

  1. Wat een pracht serie Kees geweldig, maar mijn meeste aandacht word toch door je kopfoto getrokken wat is dat een juweeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    prachtige opnames van deze leuke en mooie vlinders.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    de sint Jans vlinder kwam in grote getallen voor in de awd.
    het is nu een goede tijd voor vlinders in alle kleuren en maten het is dan ook een mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De locaties van de vele Jansvlinders en Keizersmantels heb ik ook gevonden. De Eikenpages heb ik wel naar gezocht (op aanduiding op waarneming.nl) maar helaas niet gevonden. Misschien later nog maar eens proberen (mijn 400mm is even terug naar de fabriek...). Het was inderdaad een gefladder vanjewelste op dat keizersmantelveldje. Ik sprak een paar jongens van de Vlinderstichting die aan het inventariseren waren: alleen al op dit veld zaten er meer dan 200! Ik heb het nog even met de macro geprobeerd, maar een tele is veel praktischer en geeft minstens zulke mooie plaatjes. Jij hebt er een aantal juweeltjes tussen zitten! Een beetje door de vegetatie heen fotograferen is hier zeker een vondst. Moet ik onthouden...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hello Kees,
    A lovely series on butterflies, I didn't know that the Silver-washed fritillary could be seen in your area.
    Zigenae are beautiful too and the Thecla is a great catch, congratulations for you photos!
    Enjoy your weekend, kind regards!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees, wat een mooi serie zeg! De St. Jansvlinders mooi vers dus onbeschadigd. Mooi met cocon en juffer. En zeker de parende. Dat moet je maar treffen. Prachtig ook met die achtergrondkleuren. De Eikenpage is wel een hele mooie soort om te zien. Ik heb hem niet kunnen vinden. Niet in Maastricht en niet in de AWD, helaas. Je foto's zijn goed gelukt. Maar ik verschoot helemaal GROEN toen ik de parende Keizersmantels zag!!!! Dat heb jij weer, dacht ik (hihi) Supergave serie van de Keizersmantel. Ook mooie gave beestjes met prachtig licht en achtergrond gefotografeerd. Op de distels is idd weer heel iets anders en ook heel mooi.Ik heb ook veel Keizersmantels gezien daar. Echt een goed KM-jaar! Heerlijke vlinderserie.
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Mooie foto's!! Die vlinders met die oranje kleuren zijn echt heel erg mooi. De kleuren spatten ervan af en mooi ook zo met die gele bloemen erbij. Super!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtig verslag van vlinders die ik afgelopen maand ook op de foto heb gezet (en nog langskomen in de volgende AWD blog), prachtige serie van de St. Jansvlinder, een mooie vlinder waar we maar kort van kunnen genieten, want na een maand zijn ze alweer afgevlogen. De eikenpage heb je erg mooi. ikzelf had slechts 1 foto die ermee door kon. Ja de keizersmantels, wat waren het er veel en we konden gewoon ieder onze eigen vlinders kiezen om te fotograferen. Jij hebt ze mooi, vanuit verschillende standpunten, ook mooi van voren en ook eens met de vleugels dicht. Erg mooi blogje
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie vlinderblog Kees. Sint Jansvlinders zijn van die leuke fotogenieke beestjes en als ze net uit hun cocon komen zijn ze helemaal fantastisch. Prachtige opnamen heb je ervan gemaakt,waarbij die met de juffer erbij wel een leuk extraatje is ondanks de schaduw.
    De twee andere soorten ben ik wel een beetje jaloers op de eikenpage heb ik wel eens gezien, maar zoek er nu al weer een paar jaar tevergeefs naar, prachtig zijn ze. Tja en dan de keizersmantels, tjonge wat zijn die ook fraai, nog nooit zelf gezien. Ik geniet dus graag even mee van de prachtige opnamen die je ervan hebt gemaakt. En dan nog even een opmerking over je schitterende kopfoto, wat een geweldig beest heb je daar gefotografeerd, heel mooi!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super mooi om te zien, pracht foto's.
    Wat een mooie soorten heb je ook voor de lens gehad, zou er jaloers van worden ;-))
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees
    Mooie serie van de Sint Jansvlinder ook nog parend.
    De Keizersmantal staat er ook mooi op zo ook de Eikenpage, jammer van de Vos heb ik van de week ook niet gezien.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    geweldig dat jullie door een ander naar de mooie Eikenpage zijn gebracht. Het is ook een prachtige vlinder en die hoop ik ook ooit nog eens voor de lens te krijgen. De St.Jansvlinder is ook een hele mooi. Daar kon ik me ook lekker op uitleven. Mooie serie van de keizersmantel.
    Groeten, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees,
    das Licht ist perfekt, wo es durch die Flügel vom Schmetterling leuchtet ist es genial
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Kees,
    marvelous photos of this wonderful little bug and the butterflies. So beautiful !
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige serie en laat maar weer zien dat kennis van een gebied belangrijk is. In Frankrijk heb ik ook een paar Keizermantels gezien en gefotografeerd, maar zo'n veldje vol met deze vlinders had ik graag gevonden. Er zitten een aantal hele fraaie tussen en eigenlijk kan ik er geen eentje aanwijzen, waarvan ik vind dat die niet een plaatsje in je blog heeft verdiend. Ook de foto's van de st. jansvlinder zijn goed gelukt. Die van de eikenpage zijn wat dat betreft wat minder, maar de doort maakt alles goed. Prachtige waarneming.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen