dinsdag 26 september 2017

Gryllotalpa gryllotalpa

Zo'n titel is nog eens een binnenkomer.
Op 18 september was ik voor de tweede keer in deze maand op weg naar Leyduin, met als hoofddoel paddenstoelen.
Het is tenslotte herfst en dan hoop je interessante soorten te vinden.
Ik was nog maar nauwelijks van de parkeerplaats af of mijn oog viel op een veenmol.
Jaren geleden, om precies te zijn op 8 augustus 2011, had ik voor het eerst (en voor het laatst) een veenmol gezien.
Ik had er zelfs nog nooit van gehoord.
Het is echt een toevalstreffer als je er een tegenkomt.
Het wordt op prijs gesteld als je de waarneming op waarneming.nl meldt en dat heb ik dan ook gedaan.
Ik heb hem bij het oversteken van het pad van alle kanten geprobeerd te fotograferen.
Het is een indrukwekkend insect dat tot de familie van de krekels en sprinkhanen gerekend wordt.
Ze zijn 4-5 cm lang.
De Latijnse naam is afgeleid van Gryllus (= krekel) en Talpa (= mol).
Talpa is een naam die velen bekend zal zijn uit de TV wereld.
De voorpoten doen denken aan de graafpoten van een mol.
Geen wonder, want veenmollen moeten net als mollen goed kunnen graven.
Ze leven voornamelijk ondergronds, waardoor meteen duidelijk wordt waarom je ze maar zelden ziet.
Hij zal mijn camera wel iets vreemds gevonden hebben, want hij bleef er een tijdje naar staren.
Van opzij is goed te zien hoe mooi het dier in elkaar zit.
Als je geen idee hebt wat voor dier het is, ben je ongetwijfeld op je hoede.
Ze doen echter geen mens kwaad.
Maar zelf weet het dier natuurlijk ook niet wat hij van mij kan verwachten.
Ik doe geen dier kwaad, maar dat wist de veenmol niet.
Dan maar weer voorzichtig verder, op weg naar de veilige rand van het pad waar hij kan verdwijnen in de begroeiing.
Veenmollen kunnen zich behoorlijk snel verplaatsen als ze zich bedreigd voelen.
De begroeiing was hier bijna bereikt.
Voorbijgangers bleven vol verbazing naar de veenmol kijken.
Ze waren al verbaasd om mij vanaf een afstand geknield op het pad te zien zitten, met mijn gezicht naar het Oosten.
De reacties waren voorspelbaar.
Het zijn schitterende dieren.
Ik was dan ook heel blij dat ik na zoveel jaar weer een veenmol zag.
Wat ik nog meer gezien heb in Leyduin zal later op mijn blog te zien zijn.




13 opmerkingen:

  1. wat is dit mooi Kees. geweldig om een heel ander dier zo mooi de aandacht te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geluk dat je hem zag, prachtig om te zien.
    Mooie serie heb je kunnen maken, ik heb deze nog nooit in het echie gezien.
    Wist ook van zijn bestaan ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was echt een super buitenkansje, Kees. Ik heb er ooit eens eentje in de AWD gezien, maar die kroop de grond/begroeiing in voordat ik had scherp gesteld. Ik hoop ooit op ook zo'n buitenkans, want het zijn prachtige doch enigszins angstaanjagende beestjes (hoewel menig tuinder daar anders over denkt...)
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die heb je mooi te pakken Kees.
    Ik heb er wel van gehoord maar nog nooit gezien en jij heb dat geluk wel gehad.
    En je heb er hele mooie opnames van alle kanten gemaakt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. This insect is the favorite food of many birds.. Great shots..

    Cheers..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees, Geweldig wat een beest!!! Dit buitenkansje heb je goed benut, wat een mooie platen! Mooie details zichtbaar! Ik heb er nog nooit een gezien, dus is het voor mij een mooie kennismaking.
    En je bid dan misschien net voor brune bonen, maar wel voor een veenmol in het Oosten whahaaa, wat moest ik lachen! Ik zag het voor me.... de meeste wandelaars snappen totaal niet wat je uitspookt en je omschrijving is dan ook hilarisch.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Wat een bijzonder dier. Echt nog nooit gezien.
    Gaaf dat je die zo hebt kunnen fotograferen.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees ,
    Wat een prachtig beest en wat een mooie foto's.
    Zelf heb ik er nog nooit van gehoord of gezien super goed waargenomen en vastgelegd
    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Kees,

    Zo'n diertje is bijna niet over het hoofd te zien, maar je zal versteld zijn hoeveel mensen er gewoon langslopen. Gelukkig heb jij wel oog voor ongewone situaties in de natuur en dan kan je dus met dit soort vangsten thuiskomen. Ik heb alleen ooit eens een dood exemplaar gezien en zou graag eens een levende zie. Je hebt mooi gebruik gemaakt van je buitenkansje.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees
    een veenmol ik had er nog nooit van gehoord laat staan gezien
    het is wel een apart beest om te zien je hebt hem wel mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees,
    sehr ungewöhnliches Tier.. sehr fremd für mich aber auch schön anzusehen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    ik vind het echt heel bijzonder hoor dit insect.
    Ik had echter nog nooit van een Veenmol gehoord of eigenlijk wel maar dat is al zo lang geleden. De naam was ik vergeten en dat diertje zelf al helemaal. Echt heel bijzonder dat je dit diertje bent tegengekomen zeg en je kon er ook nog eens een hele mooie en ook hele interessante serie van maken. Echt heel mooi eb ook heel apart.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Yep!!! There it is!
    Lovely set of photos an insect becoming rare as we discussed by mail.

    BeantwoordenVerwijderen