woensdag 11 oktober 2017

Van escargots tot kaviaar

Wijngaardslakken (Helix pomatiabehoren tot de slakken die op de markt komen als escargots.
Het betekent niet dat zij de enige soort slakken zijn die als "escargots" op de markt komen, maar ze behoren wel tot de meest gangbare.
Wijngaardslakken staan desondanks op de rode lijst.
Zowel op landgoed Leyduin als in de AWD zie ik ze regelmatig in de herfst en nazomer.
Je kan ze bijna niet missen, want ze zijn voor een slak flink uit de kluiten gewassen, met een slakkenhuis van zo'n 5-6 cm.
Geen antennes te zien, maar wel een interessante pose vind ik.
Het lijkt net of hij zijn "voorpoten" even breeduit zet.
Escargots worden veel gegeten als voorgerecht.
Om nog even in culinaire sferen te blijven mag de wijngaardslak ook in deze post als voorgerecht dienen.
Voor de goede orde, ik heb ze niet meegenomen om ze op te eten hoewel ik slakken wel lekker vind.
Een bloem die de een waardeert en de ander verafschuwt: springbalsemien (Impatiens glandulifera).
De zaaddoosjes zijn populair bij kinderen omdat deze doosjes in je hand of tussen je vingers kunnen ploffen als je ze stevig vasthoudt.
Iets andere lichtomstandigheden leverden bij dezelfde plant een heel ander beeld op.
Maar welke is nu het mooist?
Een kwestie van smaak zoals zo vaak.
Zo kan het ook, als je zelf (net als de plant) in de schaduw staat en erachter de zon uitbundig schijnt.
Verscholen in het bos en groeiend op een grond vol bruine bladeren stond deze zwam.
Zijn naam ken ik niet, mooi vind ik hem op deze manier wel.
Hele kleine mycena's kwam ik veel tegen.
Dat betekende regelmatig knielen en de kleintjes van verschillende kanten bekijken.
Deze kwam door de keuring.
Ook deze mycena  verdiende een plaats in dit blog. 
Een oplichtend bruin blad en het effect van de toch krachtige zon op de achtergrond zorgden voor een sfeertje dat mij beviel.
De meesten van dit type zwam stonden, enigszins gehavend, tussen bruine, dorre bladeren.
Deze stond er wat mij betreft veel mooier bij.
Dat het voor mij een anonymus is speelt voor mij geen grote rol, als is het natuurlijk wel leuk om de naam te kennen.
Misschien is het wel een vertegenwoordiger van de russula's.
Rechte koraalzwammen stonden er veel, zowel in kleine als grote groepen.
Maar hoe vaak zie je er één met een vulkaan op de achtergrond?
Toen ik er een week later nogmaals langs kwam stonden ze er wat zielig en verpieterd bij.
Gelukkig was ik bij deze op tijd geweest.
Alleen is soms maar alleen.
In dit geval vind ik dat dit iele zwammetje goed tot zijn recht komt in een rustige omgeving.
Dit is andere koek.
Een gevallen zwam is veroverd door een knopschimmel (Spinellus fusiger).
Om een idee te geven van het formaat: de hoed van de zwam was ongeveer 3 cm.
Van de andere kant bekeken krijg je een beeld dat niet iedereen zal aanspreken, maar het geeft wel een bijzonder effect.
De schimmeldraden zijn redelijk te zien, het licht geeft de indruk dat de grond wat bevroren was.
Zo is de knopschimmel natuurlijk heel duidelijk te zien.
Nogmaals, van dichtbij.
Het was jaren geleden dat ik er voor het laatst één zag, namelijk in 2014.
Nog één tot besluit.
Een aantal dagen later was het zwammetje vrijwel verschrompeld en was er van de knopschimmel niets meer te zien.
Een kwestie van geluk dus, net op het juiste moment op de juiste plaats.

Na deze bijzondere schimmel kom ik bij de laatste afbeelding - en tevens culinaire afsluiting - van deze  aflevering:
kaviaar.
Verbaasd keek ik naar dit klontje "kaviaar" op een wegrottende omgevallen stam.
Eerst dacht ik dat het eitjes van een of ander organisme waren, maar het blijkt dat het hier gaat om
een rossig buiskussentje (Tubulifera arachnoidea). 
Voor wie er meer van wil weten is dit een interessante link: buiskussen
Ik heb er later nog meer exemplaren van gevonden maar die zagen er niet zo mooi uit als dit voorbeeld.

Voor de goede orde: dit soort "kaviaar" is niet eetbaar.

9 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Prachtige opnames van die slak.
    Ook je foto's van die paddenstoelen vind ik erg mooi, zoals bv. 10, 11 en 12. Deze vind ik echt super genomen.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    gaaf die slak maar ook al die padenstoelen de herfst straalt er van af.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees,
    Schnecken sind nicht gerade meine Lieblingstiere ab schön fotografiert hast du sie..
    Pilze sind eher mein Geschmack ;-) Die Koralle mit dem Vulkan im Hintergrund ist sehr schön.. dazu noch ein wenig Kaviar...
    tolle Serie
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Je heb die Wijngaardslak mooi in beeld gebracht, heb hem 1 x gezien in de AWD maar zat in in zijn huisje, bij jou komt hij er mooi uit.
    De Paddenstoelen heb je ook mooi gefotografeerd vooral die laatste, volgens mij zijn ze erg klein dat je er voorbij loopt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik houd niet zo van slakken,maar zo ga ik ze zelfs waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Een lekker gevarieerd en smakelijk herfstblog laat je hier zien. Slakken vind ik persoonlijk niet echt heel lekker. Net als bij oesters en mosselen moet je het van een lekker sausje hebben! De Wijngaardslak is volgens mij in NL redelijk zeldzaam, maar in onze streken kom ik ze toch veel tegen. Gelukkig, want ze zijn best fotogeniek en bewegen niet al te snel ;-)
    Wat ik van de Springbalsemien vind, weet ik zelf eigenlijk niet zo goed. Op zich wel een mooie bloem, maar toch lastig om mooi te fotograferen. Geef mij maar paddo's! Hier laat je al een flinke verzameling mooie platen zien. De eerste die je laat zien ken ik ook niet (lijkt een soort trechterzwam...). De kleine mycena's zijn vaak het meest fotogeniek en dat zal alles te maken hebben met de kleinere afstand die je gebruikt (mooiere achtergronden). De vierde paddo is volgens mij een Braakrussula. De rechte koraalzwammen staan er top op, vooral die met de 'vulkaan' is erg geslaagd. Knopschimmels zijn altijd een leuk extraatje als je die tegenkomt (niet voor de zwam). Volgens mij is het voor mij ook alweer 3 jaar geleden, helaas.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Nog niet makkelijk om zo'n slak er zo mooi op te zetten, leuk! De paddenstoelen vin dik erg erg mooi vooral foto 11 en 12 Knopschimmeldraadjes zijn zeer decoratief, ik kan begrijpen dat je er schik in had deze te fotograferen, de resultaten zijn boeiend te noemen met die mooie lichtval! Tot slot de springbalsemien. Alle drie de foto's zijn mooi, maar de laatste twee vind ik iets sfeervoller door het licht. Al met al weer een heerlijke post!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi kees,
    een mooie en gevarieerd blog. van slakken hou ik niet en heb ze dan ook nog nooit gegeten. Ze zullen ongetwijfeld lekker zijn maar alleen al het idee om zo'n glibberige massa naar binnen te moeten laten glijden maakt me aan het rillen brrrrr..... je foto's van deze slakken zijn daarentegen wel heel erg mooi. Leuke poses en prachtige kleuren.
    de bloemetjes van de springbalsemien zijn erg leuk en ook hele fraai van kleur. de koraalzwammen vond ik echt geweldig :-))))) Ook de paddenstoelen zijn heel fraai. Die met de Knopschimmeldraadjes zijn zelfs heel speels en sfeervol. heerlijk herfstblog.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hello Kees!!!, beautiful photos... Have a nice week

    BeantwoordenVerwijderen