woensdag 15 november 2017

Zuidpier IJmuiden - najaar 2017

Op 7 november leken de omstandigheden gunstig om de Zuidpier van IJmuiden weer eens te bezoeken.
Bovendien waren er diverse aantrekkelijke waarnemingen gedaan, zoals van roodkeelduikers, zeekoeten, zwarte zee-eenden en sneeuwgorzen.
Het gedeelte van het strand waar de sneeuwgorzen nog wel eens worden waargenomen was echter uitgestorven; 
vlakbij een baken naast het strand lag deze jonge meeuw ontspannen bij het begin van de pier.
Een grote mantelmeeuw nam een aanloop om het luchtruim te kunnen kiezen.
Verder was daar niets te beleven.
Als je de pier oploopt zie je regelmatig vertrouwde bezoekers van deze omgeving, zoals aalscholvers.
Paarse strandlopers kom ik er niet iedere keer tegen, maar deze keer waren er heel wat voedsel aan het zoeken op de rotsblokken aan de zijkanten van de pier.
Ook al werden ze af en toe nat van de druppels die omhoog spatten als de golven tegen de pier braken, het deerde ze niet.
Ze werden er vergezeld door vooral steenlopers en hier en daar door drieteenstrandlopers.
Ze klauteren schijnbaar moeiteloos langs de toch wel steile rotsblokken.


In de verte zag ik een zeekoet zwemmen, roodkeelduikers vlogen over, net als nog wat andere soorten.
Vogelaars waren blij met hun waarnemingen, maar voor wie foto's wilde maken was er weinig te doen.
De meeste vogels bleven in ieder geval naar mijn zin te ver weg.
Oeverpiepers stonden maar zelden even stil, en dan meestal ook nog op een schaduwrijke plek.
Dit beeld hoort bij een van de weinige keren dat een oeverpieper even in de zon bleef staan.
Als er dan weinig opvallends te fotograferen valt wil ik nog wel eens een plaatje van een volwassen zilvermeeuw schieten.
De vogel hield scherp in de gaten of de vissers een voor hen onaantrekkelijke vis weer teruggooiden de zee in.
Drieteentjes zochten naar voedsel op de schuin liggende rotsblokken.
Een paar weken eerder was ik er tegen beter weten in ook geweest toen het eigenlijk te hard waaide.
Op het strand waren drieteenstrandlopertjes langs de waterlijn druk bezig.
Veel meer was er toen niet te beleven (als je vogels wilde zien).
Op de pier moest je oppassen dat je geen plens water over je heen kreeg.
Deze plaat is de mooiste die ik die ochtend gemaakt heb.
Steenlopers zijn de vaste gasten op de pier.
Het gebeurt mij vrijwel iedere keer dat ik er toch een paar plaatjes van maak.
Het is een mooie vogel die je niet steeds moet overslaan, vind ik.

Ik zag vogels die op afstand passeerden; een enkele keer stak een zeehond zijn kop even boven water,
maar ik miste de bijzondere waarneming waar ik toch op hoopte. 
De vorige keer toen het hard waaide zag ik nog een - wat een toeval - stormvogeltje.
Zou er misschien op het strand nog een verrassing op mij wachten?
Al gauw zag ik langs de duinenrij wat kleine vogeltjes tussen de grassen.
Sneeuwgorzen!
Om de een of andere reden gingen zij er helaas (dacht ik) snel vandoor.
Ze vlogen echter naar het strand waar ze volledig vrij zaten.
Ze waren met zijn tienen.
En toen was het een kwestie van ze heel voorzichtig benaderen en hopen dat ze zouden blijven zitten.
Zoals te zien is had ik geluk.
Ze waren wel schuw en vlogen plotseling zonder duidelijke aanleiding weer op en landden toen op een voor mij veel gunstigere plek.
Het (weliswaar harde) licht viel er veel mooier op.
Natuurlijk wil je ze van veel dichterbij zien, maar dat zat er niet in.
Ze waren daar te onrustig voor.
De beelden veel croppen wilde ik evenmin.
Ik was hier al heel tevreden mee, want het was wel een van de vogels waar ik voor gekomen was.
Ook al lag je op de grond, ze konden er volkomen onverwacht  weer vandoor gaan.
Natuurlijk ga ik op een dag met goede omstandigheden weer een keer terug naar het strand.
Soms blijven de sneeuwgorzen daar langere tijd en kan je het wellicht nog beter treffen.
Zo'n mooi vogeltje smaakt in ieder geval naar meer, figuurlijk gesproken uiteraard.






14 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    op de zuidpier is altijd wel iets te zien mooi die sneeuwgorzen mooie serie
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel fraai Kees, die Sneeuwgorzen. Dat zie je niet zo vaak.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige vogeltjes de sneeuwgorzen, nog nooit in het echie gezien.
    Mooie serie van alle vogeltjes.
    Waarvan ik nr 6 het allermooiste vind.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Mooi die Sneeuwgorzen, op Spitsbergen zijn ze niet zo schuw daar kan je ze dicht benaderen.
    Ook de andere vogels en de Paarse en Steenlopers staan er mooi op, Oeverpiepers kom je daar altijd tegen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Kees,
    marvelous photos again of the different birds and the nature.
    The mushrooms are coming soon in one of my next post.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  6. geweldig om ze toch zo mooi op te foto te krijgen want ze zijn best schuw en heel voorzichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Leuke openingsfoto van de rustende meeuw maar ook dat portret van de zilvermeeuw vind ik heel fraai. Ik heb ook een zwak voor de paarse strandloper. De steenloper stat er ook erg mooi op. De oeverloper is ook een mooie plaat. Maar....die drietenen zijn echt helemaal super, wat een juweeltjes van foto's. En het toetje met de sneeuwgorzen, tssss, dat is gaaf! Fantastisch gorsjes zijn het en die heb je toch maar mooi te pakken. Ze zijn op op te vreten ;-)))
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees. DE regelmatige bezoekers van de Zuidpier weten het wel: vaak valt het tegen, soms heb je een leuke waarneming. Deze keer was het niet anders zo te lezen, maar je foto's laten toch wat anders zien. Paarse strandlopers heb ik daar nog nooit gezien en sneeuwgorzen ooit eens één keertje, maar die waren alweer weg voor ik goed en wel kon scherpstellen. De eerste staan er bijzonder fraai op en hetzelfde kan gezegd worden van de wat bekendere soorten als Steenloper en DTS. Oké, sneeuwgorzen wil je natuurlijk mooier platen,maar dat geeft je weer een goed excuus voor nog eens een dagje lekker uitwaaien. Ik ben zal dat helaas moeten uitstellen tot na half december want mijn dochter is met mijn telelens op stap naar Patagonië...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. great pictures of varied birds👍🏻

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Het strand is altijd een lastige plek voor de fotograaf. Je weet echt nooit wat je kunt verwachten. Mijn ervaring is dat het vaak na half tien gedaan is met de pret. Dan wordt het te druk en worden vogels te vliegerig. Maar ook voor die tijd is het vaak een kwestie van geluk natuurlijk. De ene dag is de andere niet. Toch fijn dat je door goed op te letten alsnog de sneeuwgorzen hebt weten te fotograferen. Die zitten daar voorlopig nog wel, dus je gaat kansen zat krijgen. Je moet even mazzel hebben dat er een of twee los van de groep zijn. Dan zijn ze veel tammer en beter te benaderen. De tweede foto van de drieteen is ook een fraaie hoor. Alleen jammer dat je dan maar 1 zo'n plaat hebt weten te maken. Gaat vast goed komen een volgende keer.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees,
    das mit der Nähe ist immer so, wenn man beobachtet und fotografiert möchte man so viele Details wie möglich aufs Foto bekommen. Aber auch von weitem sehen die Fotos toll aus.
    Bild Nummer 10 ist mein Favoriet klasse Aufnahme.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Kees,
    toch een mooie serie geworden. Natuurlijk had je de sneeuwgorzen graag wat dichterbij gehad, maar zo staan ze er al goed op. En wie weet, kan je nog eens in de herkansing.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gaaf die sneeuwgorzen, die hoop ik ook nog een keertje te zien. Had ze een paar jaar geleden in Katwijk, maar het blijft leuk om deze doortrekkers aan te treffen. Mooie serie van de Zuidpier, staat bij mij al een poosje op mijn to do lijstje maar vaak waait het te hard op mijn vrije dagen of had ik al wat anders gepland, nu maar hopen op de tweede helft van november op een mooi dagje strand en pier. Wat heb jij die paarse strandloper mooi, echt leuk als je die op een redelijke plek treft, de druppels in de achtergrond doen het ook goed. Drieteentjes blijven ook altijd superleuk om te zien en te fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees, wat een prachtige serie laat je hier zien. Het licht is ook heel fraai waardoor de vogels prachtig uitkomen. Topper natuurlijk de sneeuwgorzen, die moet ik ook nog eens voor de lens krijgen. Wie weet ....
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen