vrijdag 16 april 2021

Havik

Dinsdag 25 maart was zo'n dag dat alles anders uitpakte dan ik had verwacht.
Het begon al met het weerbeeld. 
In plaats van een lichtbewolkte morgen werd het grijs en zwaar bewolkt met zelfs af en toe een beetje regen.
Bijzondere waarnemingen waren er niet. 
Het werd vooral een wandeling door een heel stil duingebied. 
Ook daar houd ik van. 
Maar wat een verrassing bleek er nog op mij te wachten.

Over mijn lightbox wil ik het niet meer hebben.
Wie mijn blog regelmatig bekijkt kent het probleem inmiddels.

Ik kwam iemand tegen die mij vertelde over een roofvogel - zij wist niet of het een buizerd of een havik was - die met een prooi langs de waterkant zat.
Het bleek een havik (Accipiter gentilis) te zijn.

Voorzichtig liep ik steeds een stukje dichterbij, maakte een paar plaatjes, weer een stukje dichterbij, enz.


Tot mijn verrassing vloog de havik niet weg en kon ik opmerkelijk dichtbij komen.
Bij het tweede beeld was ik voorzichtig omgelopen, waarbij ik zag dat de havik zijn prooi afschermde.
Daarna weer voorzichtig terug.
Wat een doordringende blik.


Op mijn knieën steeds wat dichterbij, steeds weer plaatjes makend.
Soms keek de vogel mij aan, maar hij hield vooral de omgeving in de gaten.
Hoe is het mogelijk dat hij niet wegvloog, zoals meestal gebeurt.

Ik was er blij mee, want wanneer krijg je zo'n buitenkans?
Ik kon zelfs rustig zoeken naar een passende achtergrond.
De havik at tot mijn verbazing niets van de dode meerkoet.
Hij bleef voortdurend min of meer rustig zitten.
Gelukkig kwamen er geen wandelaars voorbij.
De platen zijn gemaakt met mijn 100-400 mm lens.
Naderhand heb ik niet eens hoeven croppen om deze beelden te krijgen. 
Dit is dan wel een binnenkomer, waarbij ik een uitsnede gemaakt heb.
(niet van een van de bovenstaande platen waarbij de vogel mij op dezelfde manier aankeek)
Ik ben nog een keer omgelopen, waarbij ik opnieuw zag dat de havik heel alert was.
Hij beschermde zijn prooi onmiddellijk.
Ik gauw weer een stukje terug.
Het blijft opmerkelijk dat hij niet aan zijn maaltijd begon.
Ik trok mij terug, tot op een behoorlijke afstand van de vogel.
Opeens vloog de havik op en verloor hierbij zijn prooi.
Waarom?
Er naderden enkele wandelaars, maar of dat de verklaring is?
Natuurlijk ging ik nog even kijken bij de resten van de prooi.
Het bleek een meerkoet te zijn.
Ik heb op een flinke afstand van de prooi nog een tijdje gekeken of de havik terugkwam, maar de show was voorbij.
Toen ik enkele dagen later weer langs deze plek kwam waren er alleen nog veertjes te zien.

Ik wilde niet met het beeld van de dode meerkoet besluiten.
Ik heb nog twee platen in petto, die ik hiervoor al had gemaakt.
Ik heb hierbij een lager standpunt gekozen.
Het is altijd even zoeken naar de beste positie, 
waarbij ik natuurlijk bleef hopen dat de havik er geen genoeg van zou krijgen.
Hij werkte mee.
Ik besef dat ik een uniek moment heb meegemaakt, 
want in de buitenlucht vanuit zo'n positie een havik fotograferen had ik niet voor mogelijk gehouden.

17 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.
    Dat zijn topplaten en 'n geluk dat je het kon meemaken. Wel 'n goede tip die je kreeg. je ging zeker met 'n brede glimlach naar huis.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Woh Kees, dit is fantastisch.
    Wat een mazzel en wat heb je waanzinnige mooie foto's gemaakt.
    Prachtig om dit te zien.
    Super serie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Northern Goshawk is a fierce predator and I was once attacked by a pair when I inadvertently wandered into their breeding territory. The bird you have photographed has a prominent ring on the right leg, and I am wondering whether this is a falconer's bird, which might explain its apparent lack of concern at your presence, having been habituated to humans.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Kees,

    Geweldige momenten natuurlijk en op zich niet zo heel verwonderlijk. Je moet alleen de mazzel hebben dat je op de juiste plek op het juiste moment bent. Wat een geluk dat iemand je attent maakte op de havik. Mazzelaar. Ik heb dit ook een aantal keren in het wild gezien, maar iedere keer werd het moment verpest door loslopende honden. Maar inderdaad kom je dit zonder fotohut niet zo vaak tegen. Ik denk dat de havik uitgeput was van een gevecht in het water met de meerkoet en daarom niet begon aan de prooi. Maar misschien waren er wel andere kapers op de kust, zoals een wilde vos. Je hebt er wel prachtig gebruik van gemaakt, want zo'n machtige vogel met prooi kom je in je fotografieleven maar een paar keer tegen.
    Dat je ook nog even op je dooie gemakkie de vogel van alle kanten gefotografeerd hebt is wel heel bijzonder. De laatste twee foto's zo door het gras heen genomen zijn de kers op de taart. Dat kun je wel vergeten in een fotohut. Fraai hoor en weer een mooie belevenis uit de AWD. Die kun je mooi bijschrijven op je lijstje met bijzondere ontmoetingen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    dat is gaaf om een voor je lens te hebben het zijn dan ook helle mooie foto's,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees, wat een prachtig moment om mee te maken! Dit zonder hulpmiddelen zoals een fotohut en een geprepareerde dode postduif. Foto's zeer goed gelukt. Kan je trots op zijn. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Kees, congratulations 👍 not often you get to see such scenes! Great job👍

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees
    auch von mir Glückwunsch, sehr schöne Perspektiven mit tollen hintergründen
    Die Rückfahrt mit einem Lächeln im Gesicht..;-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Kees,
    wel triest eigenlijk dat hij niet van zijn vangst gegeten had en 'm dan bij het wegvliegen ook nog liet vallen. Maar wát een buitenkans voor jou; waar je heel goed gebruik van hebt gemaakt.
    Prachtige serie!!!

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Wat heb je hier een ontzettende mazzel gehad zeg, zo'n havik laat zich zelden of nooit zomaar in het open veld fotograferen, daarvoor moet je over het algemeen in een vogelhut zijn. Verbazingwekkend dat hij ook nog bleef zitten terwijl je al zo dichtbij was. Ik vermoed dat hij zojuist de meerkoet verdronken had. V.w.b. de tactiek, ik maakte afgelopen zondag iets soortgelijks mee met een koekoek, heel langzaam dichterbij sluipen vergroot absoluut je kansen. Prachtige platen maakte je waarvan wat mij betreft de laatste twee de kroon spannen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees!!!... Magníficent pictures... Well-done...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig wat is dit mooi Kees hier kan je toch alleen maar van dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,

    Wat ben jij een geluksvogel! Schitterende foto's heb je kunnen maken van deze havik. Hij kijkt je aan met ogen die dwars door je heen lijken te kijken. Je blog is echt helemaal TOP!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw, wat een super gave serie, die had ik gewoon nog gemist. En helemaal gaaf dat je dit in de vrije natuur kon fotograferen en niet in een fotohut. Jouw rust en geduld zijn hier beloond, zonder verstoring kon je deze prachtige foto's maken. Echt een unieke belevenis en prachtig vastgelegd
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Kees, wat een mazzel dat je deze prachtige vogel met prooi voor je lens kreeg. Ik denk dat hij/zij niet echt honger had gezien de volle krop, ik denk dat hij/zij daarom niet at van de prooi.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,
    wat een mazzel had je om deze mooie havik en ook nog met prooi te kunnen vast leggen. Aan je foto's is niet te zien dat het zwaar en donker weer was. Geweldig om zo mooi dichtbij te kunnen komen. Ik zie wel dat hij (of zij) een ring omheeft en dat is dan weer een beetje jammer maar dat zien we tegenwoordig al vaker. Klasse foto's van een mega mooi rover.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kees, wat geweldig!!!!
    Wow, wow, wow! Adembenemende ervaring. Briljante foto's
    Dit was wel ff jouw moment, grijns...GEFELICITEERD!
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen