vrijdag 9 april 2021

Boshut 't Gooi - deel 1

 

Een van de door mij het meest gewaardeerde bezoekers bij de fotohut was deze rode eekhoorn.
Ik weet niet zeker of ik steeds dezelfde eekhoorn gezien heb, maar dat maakt voor mij niets uit.

Toen ik er was bleek het een grotendeels wat sombere dag te zijn, waardoor de lichtsterkte wat te wensen overliet.
Dat risico bestaat nu eenmaal als je er begin maart naartoe gaat.

Mijn volgers weten inmiddels wel dat bij mij de Lightbox in Google Chrome niet werkt.

Er zit niets anders op dan op iedere foto te klikken als je een vergroting wilt zien.

Sorry, ik heb nog steeds geen beter alternatief.

Ik beperk mij deze keer uitsluitend tot de grote bonte specht (Dendrocopos major) en de rode eekhoorn.
Het is heel gebruikelijk dat je bij dit type boshutten grote bonte spechten ziet, dus dan probeer je natuurlijk om er plaatjes van te maken die wat afwijken van wat je meestal ziet.
Dat valt niet mee.
Dit was mij nog niet eerder gelukt: een specht met de snavel geopend.
Ook al is dit een voorbeeld van het gangbare soort platen. 
Ik laat hem toch zien omdat ik het simpelweg een mooie vogel vind.
Op de grond zie je ze wat minder vaak, dus kan ik ook platen laten zien van wat ander gedrag van de specht.
De omgeving werd voortdurend goed in de gaten gehouden.
Dat was ook nodig want er vloog op een zeker moment een roofvogel over, vermoedelijk een havik.
Er waren echter ook opdringerige soortgenoten.
Ik zag een keer een gevecht, maar alle opnamen mislukten: 
de sluitertijd was onder de heersende omstandigheden te langzaam.
Het waren anders wel spectaculaire beelden geworden.
Natuurlijk had ik ook gehoopt op andere soorten spechten, maar dat zat er deze dag niet in.
Een eekhoorntje was al vroeg op pad.
Ik had hem al op de achtergrond in het bos zien scharrelen, maar hij kwam ook even dichterbij buurten.
Als er iets te halen is zijn eekhoorntjes in zo'n bosachtige omgeving vaak van de partij.
Ze zijn waakzaam, maar tegelijkertijd brutaal genoeg om heel dichtbij te komen.
Een keer zelfs te dichtbij voor mijn 400 mm lens. 

Ook eekhoorntjes hebben wel eens dorst.
Heel alert.
Er ontgaat deze razendsnelle dieren niets.
Het maakt ze niets uit als er vogels vlakbij zitten, zolang er maar genoeg te eten is.
Zodra het eekhoorntje genoeg gegeten had verdween hij flink doorrennend naar het achterliggende bos. 
Als je eekhoorntjes in je eigen woonomgeving zelden ziet, vind je ze natuurlijk des te leuker.
Dat geldt in ieder geval voor mij.
Zo wilde ik hem uiteindelijk op de plaat hebben, met zijn pluimstaart mooi achter hem.
Nog een mooie pose tot besluit.

Zoals in de meeste boshutten was er een behoorlijk aantal soorten vogels te zien.
Deze bewaar ik voor een deel 2 dat over enige tijd zal verschijnen.

Maar eerst aandacht voor:


20 opmerkingen:

  1. Hallo Kees, mooie serie van de Eekhoorn en Grote bonte specht.Vooral de eekhoorn blijft vertederend. Ben benieuwd naar het Blog over de Havik. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Very beautiful photos! Love that cute squirrel :) /Greetings Susanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Geweldige foto's laat je zien.
    Super de Specht en dat Eekhoorntje grandioos.
    Zo mooi met de reflectie in het water.

    Heel mooi Kees.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. You had two very cooperative subjects in the squirrel and the woodpecker, and you got some great shots, Kees. As for the Goshawk, I notice that it is ringed, but I don't see any jesses so I can't make up my mind whether it is a wild bird or one flown by a falconer. I am sure you will let us know.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi David,
      The bird is living in the wild, as free as a bird can be. I am almost 100% certain that is has lived in the wild during its whole life.
      Greetings, Kees

      Verwijderen
  5. Hoi Kees.
    Wat gaaf die Eekhoorn en de Grote Bonte Specht.
    Die Eekhoorn staat er erg mooi op, dat is het voordeel vanuit 'n hut en laat zich aan alle kanten zien.
    Ook de GBS, staat er mooi op. Ben benieuwd naar je volgende blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees, schitterende serie laat je weer zien. Die eekhoorn staat er picobello op. De havik steelt ook een mooi gedeelte van de show. Prachtige opname!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees!!! Awesome image of goshawk and great images of woodpecker and squirrel... Well-done... Regards...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    het mooie van af en toe een fotohut is dat je daar vogels ziet die je anders niet zo gemakkelijk zou kunnen fotograferen ;-) Je grote bonte specht is echt heel leuk maar die rode pluimstaarten vind ik nog leuker hahahahahaha.... echt geweldig. Doet me er aan denken dat ik ook nog foto's heb eekhoorns. Toch maar eens gaan uitzoeken denk ik ;-)
    Je volgende blog beloofd ook wat!!!!!! Geniet van je weekend.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees
    die Buntspechte sind hier auch in grosser Anzahl vertreten und auch Eichhörnchen gibt es hier viele, aber diese kleinen sind so schnell zwischen den Ästen unterwegs das ich und mein Focus leider nicht so schnell sind sie zu fotografieren, da ist so einen Fotohütte wirklich vom Vorteil, ich mag Eichhörnchen sehr gerne
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Zo'n fotohut bied je de mogelijkheid om dit soort vogels en eekhoorns van dichtbij te zien. Je hebt hier uitstekend werk geleverd. Wat een fantastische foto's zijn dit. Geweldig die specht en ook dat eekhoorntje is zo mooi.
    Dikke complimenten Kees.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees
    in een hut is het altijd goed om met mooie foto's tuis te komen het is dan ook een mooie serie geworden.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De Bonte specht is iedere keer weer mooi om te zien. Ze zijn aan de ene kant heel nieuwsgierig, maar aan de andere kant ook heel erg schrikachtig (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven).
    Van de Eekhoorns kan ik maar geen genoeg krijgen. Om die te zien en hun gedrag te observeren, is gewoon genieten. De foto van de dorstige eekhoorn vind ik echt super.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuke serie van de grote bonte specht, een van mijn favoriete vogelhut / boshut soorten. En dan het eekhoorntje, die kan ik wel de hele dag door zien, zo leuk. Alleen al daarvoor zou ik weer eens naar een fotohut willen.... er staat er eentje in de planning, maar dat duurt nog even.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees,
    OH zo, schattig die eekhoorntjes!!! Schitterende foto's! Wat een mazzel als je dat voor je neus krijgt!
    En dan de Grote bonte specht, daarvan kun je ook nooit genoeg foto's van maken, want die is inderdaad prachtig. Ik kijk uit naar je blog over de Havik, ppfftt..wat een geweldige plaat!!
    Groetjes, Maria
    p.s. als ik wat meer tijd heb ga ik nog oudere blogs lezen, want die zou ik niet willen missen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha Kees,
    fijn blog. Specht en eekhoorn, beide dieren krijg je in het bos maar moeilijk goed op de foto; de specht zit meestal te ver weg en een eekhoorn is razendsnel verdwenen zodra je hem in beeld krijgt. Een dagje kijkhut is dan heerlijk. Van de eekhoorn heb je mooie close-ups kunnen maken, maar foto 13 is voor mij de topper, prachtig met die spiegeling.
    De havik belooft weer een ander soort beelden.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Kees,

    Een hut die al lang mijn aandacht heeft, maar waar ik nog steeds niet geweest ben. Eigenlijk vind ik hem net te duur voor het soort dieren dat er gefotografeerd kan worden. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar jouw deel 2 en wat er nog meer te zien viel. Jammer dat je wat somber weer had, maar het is meestal wel beter dan volop zon. Het valt inderdaad niet mee om een grote bonte specht anders op de foto te zetten. Ik probeer het ook weer iedere keer, maar het blijft lastig. Dan maar een wat "gewone" foto, maar wel eentje die gewoon erg mooi is. In dat laatste ben je toch zeker geslaagd. Het zijn erg fraaie platen van de specht. Eekhoorntjes zijn ook bij mij een gewild onderwerp. Je blijft ze fotograferen he? Vooral in winterkleed zijn het prachtige dieren en zeer fotogeniek. Je had er in ieder geval een mooi exemplaar met prachtige pluimpjes op de oren. Gaaf hoor en kom maar op met deel2, maar eerst nog een heerlijk vooruitzicht van een havik met prooi.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,

    Ja, bij boshutten is het wel vaak meer van hetzelfde, maar op zich vind ik daar niks mis mee, je hebt dan in elk geval de gelegenheid om eens wat anders uit te proberen. Maar ach, er wordt soms wat denigrerend gedaan over registratiefoto's, maar ik ben er nog steeds een enorme liefhebber van. Zeker als je dan jouw vijfde foto ziet waar hij in vol ornaat tegen de stam hangt. Wel heel jammer dat het je door gebrek aan licht niet gelukt is om wat actieplaten van die gbs te maken, maar dat is en bekend manco van die boshutten. Je pluimstaarten zijn prachtig, als die het op hun heupen krijgen heb je je geheugenkaartje zo volgeschoten. Ben benieuwd naar je havik.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hi Kees, Excellent photos series here !
    Best regards Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Kees,

    Mooie eekhoorntjes en de bijbehorende foto's, zeker die met die prachtige pluimstaart zoals jij hem wilde hebben. Jammer dat het licht niet zo meewerkte, dat heb ik eigenlijk altijd zo ervaren als we in een hut zaten. Eigenlijk gaat het denk ik vooral goed met een lichtsterke lens. Maar...de Grote bonte specht heb je in elk geval goed kunnen fotograferen. Ik ben benieuwd naar wat je er nog meer zag, je laatste foto belooft wat!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen