Juffers en zonnedauw hebben mij dit jaar al eerder geïnspireerd.
De combinatie vormt een voor mij ideaal onderwerp om te oefenen met allerlei combinaties van diafragma, afstand, lichtinval en achtergrond.
Het was eigenlijk een soort workshop.
Het was eigenlijk een soort workshop.
Juffers verleenden volop hun medewerking. Ze hadden ook niet veel te kiezen.
Als hulpmiddelen heb ik gebruik gemaakt van een " rijstzak"
(een zak met kersenpitten die eigenlijk voor een ander doel bedoeld is),
een hoekzoeker en natuurlijk mijn Tamron 90 mm macrolens.
(een zak met kersenpitten die eigenlijk voor een ander doel bedoeld is),
een hoekzoeker en natuurlijk mijn Tamron 90 mm macrolens.
De eerste foto vind ik wel een geschikte binnenkomer.
Hij is gemaakt met f /5,6, ISO 100 en 0,7 stop onderbelichting.
Het was een zeer zonnige dag. Ik heb geprobeerd het harde licht wat te temperen.
Op een andere dag waren de omstandigheden heel anders.
De achtergrond is een stuk zachter: f /3,5, ISO 100, geen belichtingscorrectie
De achtergrond is een stuk zachter: f /3,5, ISO 100, geen belichtingscorrectie
Een drukkere achtergrond: f/10, ISO 400, geen belichtingscorrectie.
Ook al staat de juffer er behoorlijk op, de achtergrond trekt volgens mij teveel aandacht.
f/10 blijkt in dit geval niet de beste keuze.
f/10 blijkt in dit geval niet de beste keuze.
Zo springt de juffer er meer uit: f/5,6, ISO 400, geen belichtingscorrectie
De juffer op de rug bekeken, om eens een wat andere compositie te krijgen:
Instellingen: f /3,5, ISO 400, geen belichtingscorrectie.
Even een tussendoortje: een setje juffers bij een wat minder gangbare lichtinval.
Misschien wat teveel bokeh-bubbles, maar ik vind dit plaatje wel wat hebben.
Instellingen: f /5,6, ISO 200, 0,3 stop onderbelichting.
Een andere dag, andere omstandigheden.
Zonnedauw in bloei. Het deed mij denken aan de staf van bisschoppen zoals Sinterklaas.
Zonnedauw in bloei. Het deed mij denken aan de staf van bisschoppen zoals Sinterklaas.
Instellingen: f/2,8, ISO 100, geen belichtingscorrectie.
Misschien had ik wat moeten onderbelichten.
En daar is dan weer een juffer, op verschillende manieren vastgeplakt aan de zonnedauw.
Instellingen: f /5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Instellingen: f /5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Een andere kijk op de juffer.
Zowel bij de vorige als deze foto zijn de achtergronden volgens mij rustig genoeg,
wellicht een kwestie van smaak.
Instellingen: f /5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Zo wordt ook de bloeiwijze van de zonnedauw gebruikt als steunpunt.
Instellingen: f /5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
De juffer bewoog zo veel dat hij hier ruggelings aan de blaadjes van de zonnedauw kleefde.
Instellingen: f /3,5, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Zo komt de juffer wat los van de achtergrond, waarbij je onvermijdelijk wat details verliest.
Min of meer dezelfde foto, maar nu een kwartslag gedraaid.
Dat geldt hier ook, maar het rood had wat zachter gemogen door bijvoorbeeld f/3,5 te kiezen.
Min of meer dezelfde foto, maar nu een kwartslag gedraaid.
Dat geldt hier ook, maar het rood had wat zachter gemogen door bijvoorbeeld f/3,5 te kiezen.
Instellingen: f /5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Instellingen: f /4, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
De kop komt wel los van de achtergrond.
Het is duidelijk dat zeer lichtrijke omstandigheden hard licht veroorzaken dat niet (makkelijk) is te corrigeren.
Op een andere dag waren de omstandigheden volledig anders.
Op een andere dag waren de omstandigheden volledig anders.
Ik kon nu veel zachtere tinten krijgen door de volgende instellingen:
f/3,5, ISO 400, geen belichtingscorrectie.
Instellingen: f /5,6, ISO 200, geen belichtingscorrectie.
Instellingen: f /5,6, ISO 200, geen belichtingscorrectie.
Ik denk dat de achtergrond toch wat te druk is.
De 3 volgende opnamen zijn weer op een ander moment gemaakt:
Instellingen: f /2,8, ISO 200, geen belichtingscorrectie.
Instellingen : f/5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Ik vind deze opname mooier dan de vorige. Een groter diafragma levert niet altijd een mooier beeld op.
Instellingen: f/5,6, ISO 100, geen belichtingscorrectie.
Hier had ik het bij willen laten.
Maar ik ben nóg een keer terug geweest en wil de in mijn ogen beste beelden toch ook laten zien.
Instellingen: f /3.5, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Het was weer een zonnige dag, dus het harde licht speelde wel een rol.
Deze en de volgende foto's zijn tussen 11.15 en 11.45 uur gemaakt .
Instellingen: f/5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Zo komt de juffer toch wel mooi in beeld, met nog wat reflecties op de vleugels.
Instellingen: f/3,5, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Met een groot diafragma vind ik dat er een mooi contrast ontstaat tussen de kop en de achtergrond.
Instellingen: f 5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Ook dit diafragma past volgens mij goed.
Het was een mooi gezicht om de bek steeds open en dicht te zien gaan.
Op de foto's kan ik dat niet laten zien omdat het dan te veel van bijna hetzelfde zou worden.
Hier was de juffer losgekomen van de zonnedauw. Zo krijg je direct een ander plaatje.
Instellingen: f/3,5, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Instellingen: f/5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Zo komt de juffer in de serene omgeving volgens mij mooi in beeld.
Met deze indringende blik van de juffer rond ik deze reeks af.
Met deze indringende blik van de juffer rond ik deze reeks af.
Instellingen: f/5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Met mijn lens kan ik niet het soort vergrotingen krijgen die ik wel eens in andere blogs zie.
Ik heb geprobeerd geen doorsnee opnamen te maken en tegelijkertijd passende achtergronden te vinden.
Of dat gelukt is hoop ik via reacties te merken.
Really great serie!! I have not seen any dragonflies here yet...but I guess I havent looked so good :)
BeantwoordenVerwijderenMooie serie van de juffers in het zonnedauw Kees.
BeantwoordenVerwijderenHeel goed dat je de diafragma en belichtings correctie er bij hebt vermeld, heel leerzaam zo.
Persoonlijk vind ik de foto's met diafragma 5.6 echt super, je verkrijgt dan de goede scherpte, met toch een rustig wazige achtergrond.
Ik wens je een heel fijn weekend.
Groetjes Irma
Zonnedauw alleen is al moeilijk genoeg, maar zonnedauw met juffers is onwijs moeilijk! Heb het vorig jaar ook een keer geprobeerd, maar dat was geen groot succes. Kleine diafragmawaarden (f/10 of nog kleiner) levert al gauw te drukke achtergronden op, hoewel dat ook afhangt van wat er in de achtergrond staat en hoe ver dat weg is van je onderwerp. Toch is het jou soms wel gelukt, vooral de laatste dag zitten er fraaie beelden tussen. f/5.6 lijkt geen slechte keus...
BeantwoordenVerwijderenGroet, Dick
Wow Kees, ik krijg gelijk zin om ook weer eens voor het mooie te gaan!!Bedankt voor het doorgeven van je workshop, heel leerzaam. Ik haal een paar foto's eruit die me extra boeiden. foto 4, foto 6, misschien ietste idd, maar toch een mooie sfeer. foto 11, dramatisch. foto 17 mooi van kleur en accent. foto 18 nog mooier,foto 29 TOP, foto's 22 tm 26 de mooiste van de serie, maar omstandigheden spelen ook hier weer een rol.Hoe licht is het en hoe veel zon en hoe laat! Wat een hobby he ;-) Hele mooie Blog Kees, bedankt!
BeantwoordenVerwijderengroet,
Maria
Oh wat heb ik toch moeite met het vastleggen van mooie dieren die opgegeten worden ik kan het gewoon niet !!
BeantwoordenVerwijderenZonnedauw is mooi maar de juffertjes ook dus ik heb een beetje moeite met de beelden erg hé Kees ik ben zo'n vreselijke zielepoot SORRY !!
gr, Annie
Hoi Kees,
BeantwoordenVerwijderenEen heel leuk blog. Je laat hier mooi zien hoe bepalend het licht is.
Ook leuk (en leerzaam) dat je de instellingen én je overwegingen bij de foto's meegeeft.
Ik vind de juffers op foto 6 er héél mooi op staan; het licht beschijnt ze prachtig. Maar ik denk dat de foto veel krachtiger wordt, als je de linkerkant helemaal wegsnijdt en dus een portretuitsnede maakt. Dan vallen de juffers beter op.
Verder ga ik voor de foto's met scherp koppie en vage achtergrond; het allermooist vind ik je startfoto en nrs. 19 en 26.
Maar de rest mag er zeker ook zijn. Ik heb genoten van dit blog.
Hartelijke groet, Corrie
Heel veel kennis laat je hier zien geweldig met deze mooie uitleg erbij dit is klasse.
BeantwoordenVerwijderenHoi Kees,
BeantwoordenVerwijderenik mocht al een voorproefje genieten en nu ik de hele serie zie ben ik echt blij verrast. Er staan werkelijk prachtige platen in die mooi zijn van kleur, scherpte en helderheid en ook een aantal prachtige composities.
Heel leuk dat je de instellingen erbij hebt gezet. Ik vind foto 19 de ultieme topper maar ook foto 1, 8, 16, 18, 20, 23, 24 en 26. Dit smaakt naar meer Kees. Echt heel mooi gedaan.
Groetjes, Helma
Zo dit is een heel fraaie blog Kees, waarbij duidelijk is dat je er veel aandacht aan hebt besteedt. Dat is natuurlijk ook zo want je bent er meerdere keren voor op stap geweest. Je laat hier echt prachtige beelden zien, waarvan ik foto 14 wel een heel bijzondere vind en bij de laatste foto's vind ik bij oa 20,22 en 23 de kleuren erg mooi en valt de mooie scherpte op.
BeantwoordenVerwijderenLeuk dat je zo uitgebreid hebt beschreven hoe je iedere foto hebt gemaakt. Compliment voor deze prachtige blog!
Natuurkieker Coby
Hoi Kees,
BeantwoordenVerwijderenJe aanpassingen van 13, 15, 16 en 26 vallen me direct op, wat mij betreft zijn het beslist verbeteringen, maar het gaat er natuurlijk vooral om wat je er zelf van vindt.
Stoei lekker door, dan gaat het wel goed komen!
Groeten Loes
Hai Kees,
BeantwoordenVerwijderenHet gebruik van de rijstzak en hoekzoeker werpen zeer duidelijk hun vruchten af. Prachtige scherpte in bijna alle foto's en vooral op de plekken waar je de scherpte wilt hebben. Het enige wat je nu nog in je uitrusting mist is een klein wit parapluutje. Dit kun je mooi gebruiken om je onderwerp in de schaduw te zetten. Het weegt niets en als het regent blijf je ook nog eens droog. Dikke complimenten Kees!
Groet,
René
Very Beautiful macro serie. I havent seen any like that here. I Think its difficult to get them....
BeantwoordenVerwijderenWat leuk dat je de exif gegevens erbij zet, Kees. Knap dat je die zonnedauw er zo goed op hebt gekregen. Minuscuul klein allemaal. Foto 24 vind ik de mooiste, maar net wat je schrijft, iedereen heeft een andere smaak. Zelf werk ik met grotere diafragma's en minder onderbelichting (waardoor de kleuren harder worden)voor softe foto's. Maar al met al een mooie en knappe serie. Groetjes, Joke
BeantwoordenVerwijderenOh my goodness, what a sorry sight all these poor damselflies caught in the drosera although the photos are superb!I can nearly hear them scream.... :(
BeantwoordenVerwijderenJust fabulous!