zondag 18 maart 2018

IJmuiden Zuidpier - 6 maart 2018


Mijn nieuwe laptop is helemaal klaar voor gebruik zodat ik de draad weer kan oppakken.
Mijn oude laptop kon niet meer opgeladen worden. Bovendien was het moederbord  onherstelbaar beschadigd.
Het goede nieuws was dat de harde schijven  nog helemaal intact waren.
Natuurlijk had ik een back-up van mijn belangrijkste bestanden,
maar de nieuwste bestanden van de laatste week waren daar nog niet in opgenomen.
PCService heeft van mijn harde schijven als het ware een soort externe harddisks gemaakt waardoor ik niet alleen tot mijn opluchting al mijn bestanden nog had maar ook nog extra opslagruimte heb gekregen. 
Het overzetten van alle gegevens op de harddisks van mijn nieuwe laptop bleek nog een hele klus te zijn, maar PCService heeft dat prima voor mij geregeld.


Als het niet teveel waait en het weer niet te somber is ga ik graag naar de Zuidpier in de hoop daar wat leuke waarnemingen te doen en als het kan ook mooie platen te maken.
Toen ik 's morgens het strand op liep zag ik algauw een tweetal bontbekplevieren.
Ze lieten mij redelijk dicht in de buurt komen maar één stap teveel betekende wel dat ze er snel vandoor gingen.
Drieteenstrandlopers liepen bij wijze van variatie nu eens niet onrustig over het strand maar ze vlogen als een steeds van vorm veranderende wolk over de pier en de zee.
Waarom ze dit zo doen weet ik niet. Het is wel buitengewoon knap dat zij net als spreeuwen in steeds van vorm veranderende formaties kunnen vliegen zonder dat er botsingen ontstaan.
Zoals altijd bekeken de meeuwen alles op hun gemak.
Op het strand liepen enkele kanoetstrandlopers (Calidris canutus), die rustig hun gang gingen.
Een lager standpunt om te fotograferen zat er niet in, ik had geen zin om nat te worden.
Ze waren voortdurend druk bezig met foerageren.
Het kwam voor mij goed uit dat ze niet te dicht bij elkaar liepen.
Het vergroot de kans op het maken van mooie platen. 
Aan voedsel geen gebrek: er was zoals eigenlijk altijd voldoende seafood te vinden.
Het was voor mij al weer een tijdje geleden dat ik deze strandlopers gezien had.
Van het strand ging ik verder over de pier.
Een vreemde eend in de bijt was deze bergeend (Tadorna tadorna).
Ze waren met zijn zessen.
Ik had ze hier nog nooit eerder gezien.
Vaste bezoekers van de pier zijn de steenlopers (Arenaria interpres).
Als ze er goed voor gaan staan mogen ze op de foto.
Als ze op de grote betonblokken naar voedsel zoeken kan je er platen van maken die de indruk wekken dat je de camera op een rijstzak hebt gelegd.
Voor de fotograaf is het prettig ( in ieder geval voor mij) als hij niet op zijn knieën hoeft te gaan zitten.
Een paarse strandloper (Calidris maritima) had een plas opgezocht zoals er meerdere waren op de pier.
Ik vind de reflectie mooi genoeg om deze plaat hier te laten zien.
Net als de steenlopers scharrelden ze hun voedsel bij elkaar op en tussen de betonblokken.
Even een momentje van rust, al bleven de ogen open.
Gaten in het beton zorgen voor een drinkbak.
Net als bij de steenlopers kon ik hier een mooi standpunt krijgen zonder laag bij de grond aan de slag te gaan.
Weer terug op het strand zag ik deze zwarte kraai (Corvus corone) die er nu eens niet zoals gebruikelijk snel vandoor ging toen ik wat dichterbij kwam.
Er renden weer een heleboel drieteenstrandlopertjes langs de waterlijn.
Er bleek echter ook een aantal bonte strandlopers (Calidris alpina) tussen te lopen.
Zij zijn zoals bekend vrijwel net zo groot als de drieteentjes.
Een onverwachte gast was deze rosse grutto (Liposa lapponica).
Hij was alleen en zocht ook geen gezelschap van andere vogels.
In de wintermaanden heeft hij een wat saai verenkleed vergeleken met de zomermaanden.

Ik besloot daarna terug te gaan naar de parkeerplaats en hoopte stiekem op sneeuwgorzen (Plectrophenax nivalis).
Er waren er slechts twee, maar ze waren ook nu niet erg schuw.
Ze kwamen opnieuw zo dichtbij dat ik even moest stoppen met plaatjes maken.
In een eerdere post heb ik al aandacht besteed aan deze vogels.
Daarom laat ik het nu bij dit tweetal.

Ik kon met een goed gevoel op huis aan.
De oogst was wel eens minder rijk dan deze keer.

Sinds ik mijn nieuwe laptop gebruik blijkt de lightbox te zijn verdwenen.
Ik heb geen idee waarom, maar ik weet evenmin hoe ik hem terug kan krijgen.
Wie op mijn posts wil reageren moet hiermee rekening houden: zie de reactie van Dick Vermeij.
Als iemand een oplossing weet hoor ik dat graag.

15 opmerkingen:

  1. Fijn dat je weer verder kunt met je nieuwe laptop.
    Je laat hier meteen een pracht serie zien, welke het mooiste is voor mij ?????
    Gewoon allemaal.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees, wat kan je je dan om het hand voelen als de techniek je in de steek laat. Maar zo te zien ben je weer op de goede weg met een nieuwe laptop. Het zijn weer prachtige foto's die je laat zien. Aan de kust weer veel andere soorten. Sneeuwgorzen, maar twee maar toch mooi kunnen vastleggen. Ik hoop ze ook nog eens te platen.
    Ook bedankt voor al je reacties op mijn blogs. Ik sta een beetje op een laag pitje. Maar dat komt wel weer goed, als die winter maar eens voorbij is.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Je vosje heeft terecht even plaats moeten maken voor deze wereldplaat van de Appelvink, oef wat is ie mooi!!
    De eerste foto al gelijk een prachtige foto van de Paarse strandloper. De Bontbekplevier staat er ook heel mooi op. De laatste keer dat ik een Kanoet zag, was exact een jaar geleden ;-) Krijg na het zien van je foto's gelijk zin in de kust! Mooie platen van de Kanoet, Strandlopers en de Steenloper!Ook een mazzeltje dat je die Rosse grutto zo dichtbij had, het leverde je prachtige foto's op! En tot slot, twee beauty's van sneeuwgorsjes. Je bent weer helemaal terug!!
    Fijn weekend en groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. An amazing series of pictures, Kees. It is not hard to see why you are always happy to visit this location. Your head shot of the Hawfinch is stunning and I am very pleased to hear that your computer crash did not have dire consequences.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een superdag had jij daar bij de pier. Ik wil er ook snel weer heen, maar voorlopig waait het te hard.... Mooie verzameling vogels, waarbij ik de kanoet, kleine strandloper en rosse grutto geweldig vind, en ook de bontbekplevier heb je heel goed, die gaan er toch snel vandoor dus dan moet je van meer afstand een foto maken. Ook de sneeuwgorzen zijn weer prachtig. En de gewone soorten die je vaker bij de pier ziet, vind ik ook leuk. Kortom, een blog die mij toch weer doet verlangen naar een rustige dag (qua wind) met voldoende licht (en dan ook nog vrij zijn) om weer naar de pier te gaan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.
    Een nieuwe laptop, een nieuwe header? Nu de titel nog even veranderen in Dommelvink! Met een goede back-up is het instorten van PC of laptop geen al te grote ramp en ga je er ook nog eens op vooruit. Elk nadeel heb ze voordeel. Overigens werkt (net als bij andere blogspotters) ook bij jou de beeldencarrousel (of hoe dat dan ook heet) niet meer. Ik zit nu voor de tweede keer een commentaar in te kloppen omdat ik even wat plaatjes in het groot wilde zien. Terug met de back-toets had tot gevolg dat mijn tekst ook meteen weg was.
    Maar goed: plaatje nummer 13, paarse strandloper met spiegelbeeld is top. Ook de lage standpunten. Herkenbaar dat je op onze leeftijd niet graag meer door de knieën gaat! Jij bent overigens deze winter al een paar keer met leuke opbrengsten thuis gekomen van de Zuidpier. Bij mijn bezoekjes was het steeds erg mager. Ook de sneeuwgorzen had ik graag gezien, maar ik kijk vast op de verkeerde plaats of de omstandigheden waren niet goed. Volgende winter weer nieuwe kansen.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkig ben je geen belangrijke zaken kwijt geraakt Kees, maar schrikken lijkt me als je laptop het opeens begeeft. Een prachtige foto van de appelvink heb je nu als header. Maar ook je blog van de zuidpier is de moeite van het bekijken weer waard, mooie soorten heb je gezien. De opnamen met het (kunstmatige) lage standpunt zijn toch wel extra mooi. Ook mooi de opnamen van de sneeuwgors, prachtige vogeltjes.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees,
    super das deine Bilder wieder da sind und du keinen grossen Verlust hast. In diesem Post zeigst du wieder die vielfälltigkeit der Vogelwelt mit tiefer perspektive
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Dat is wel balen dat je laptop kapot is gegaan en dan denk je dat je niet je foto's kwijt bent.
    Je heb wel 'n variatie aan vogels gezien op IJmuiden, Kanoeten zijn best wel zeldzaam, ook de Rosse Grutto kom je ook niet elke dag tegen, leuk dat je de Bontbekplevier erop heb staan de Sneeuwgorzen zitten er al 'n tijdje en staan er mooi op.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees
    de pier in IJmuiden is altijd de moeite waard om te fotograferen er is altijd een hoop te zien je heb een gaffe kop foto.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Prachtige kopfoto van de goudvink zeg. Erg mooi.
    Succes met je nieuwe laptop. Toch altijd lekker wanneer je weer een volledig nieuw apparaat hebt. Alles werkt weer heerlijk snel.
    Mooie serie van de Zuidpier. Ook ik heb weleens geen zin om weer door mijn knieën te gaan, zeker niet als het een wat gewone soort is. Ouderdom he.
    Je hebt in deze serie wel een paar hele fraaie platen van de steenloper en de paarse strandloper. De foto net voor de kraai en de tweede foto van de steenloper zijn zeer mooi. Ook de eerste foto van de rosse grutto is goed gelukt. De eerste en derde foto lijken erg op elkaar, maar de eerste komt veel beter tot z'n recht. De kleur is net ietsje beter en de achtergrond is iets rustiger. De Zuidpier blijft toch een heerlijke plek, helemaal als je de sneeuwgors ook nog eens zo op de foto kunt zetten.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. René, René, hoe is het mogelijk! Jij weet maar al te goed dat mijn kopfoto van een appelvink is. Maar ach, nobody is perfect en vergissen is menselijk.
      Groet, Kees

      Verwijderen
  12. Ha Kees,
    dat heb je toch lekker snel voor elkaar - al je gegevens op de nieuwe laptop en weer aan 't bloggen. Mooie serie van de zuidpier. Ik browse met Firefox en daar werkt de lightbox prima.
    Een header zonder vos is even wennen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hello Kees,
    Lovely array of shore birds and beautiful photos!
    The Purple sandpiper and the Snow bunting I have yet to see but with my travel leading me to tropical areas, I doubt I will see them soon, LOL!
    Your banner with the Grosbeak is gorgeous, I have seen many in France this season but haven't had the time to take photos of the species.
    Keep well and enjoy your weekend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een paar uurtjes Zuidpier heeft je weer mooie waarnemingen en fotomomenten opgeleverd.
    Mijn favo's van deze serie zijn 1-9-13

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen