zondag 22 april 2018

Getsewoud

In het voorjaar ga ik jaarlijks in de waterrijke parken in de buurt op zoek naar bijzondere momenten die bij deze tijd van het jaar horen,
als het even kan van baltsende futen en knobbelzwanen.
Knobbelzwanen waren er niet, futen waren niet overmatig actief.

Het begin van een paring was er wel, maar het mannetje was zo'n slome duikelaar dat het vrouwtje het opgaf en weer van het nest af ging. 
Zij gaf hem drie keer de kans, maar het kwam er niet van.
Aalscholvers doen het goed in dit waterrijke gebied.
Als ze op de kant zitten letten ze altijd goed op
Ze laten er bovendien vaak hun verenpak drogen.
Op zo'n moment hoop ik altijd, net of hij op een wit stokje steunt.
Ik zei het al, ze zijn voortdurend op hun hoede. 
Het lijkt wel of ze vooral bang zijn dat ze van achteren verrast worden.
Een paal midden in een plas is natuurlijk ideaal, al zit hij volgens mij niet erg comfortabel.
Meeuwen vertonen zich steeds vaker in woonwijken.
Kleine mantelmeeuwen zijn niet de meest voorkomende soort, maar het aantal lijkt toe te nemen.
Spreeuwen waren er altijd al.
Deze was samen met een partner zowel aan het eten als nestmateriaal aan het zoeken.
Maar hier ging het vooral om.
Aanvankelijk was het vrouwtje erbij en bekeek geïnteresseerd hoe het mannetje zich uitsloofde om haar te imponeren.
Het maakte geen grote indruk op haar, want ze keerde hem haar rug toe en dook onder.
Ze kwam niet meer bij hem terug.
Het leek dat hij er toen een generale repetitie van ging maken, want hij maakte (een deel van)  zijn show af terwijl er nergens een vrouwtje te bekennen was.
Nog even een presentatie voor de toeschouwer.
Tot mijn verbazing vervolgde hij een stuk verderop zijn show.
In geen velden of wegen was een partner te bekennen.
Hij genoot er blijkbaar zelf met volle teugen van.
Wellicht laat ik hier wat te veel beelden zien, maar ik vond het zelf onderhoudend genoeg om de platen te laten zien.
Bijna aan het eind van zijn optreden aangekomen liet hij zich een flink stuk in het water zakken.
Als een feniks rees hij daarna op uit het water en spreidde zijn vleugels.
Nog een buiging tot besluit voor wie het volgehouden had om zijn uitvoering te bekijken.
Toen ik een bruggetje over fietste zag ik een flink gespartel in het water.
In totaal bleken er zeker 20 brasems te zijn, waarvan een deel zich verdrong bij een kapotte rode buis.
Waarom?
Voor mij een raadsel.
Er zaten flinke exemplaren tussen.
Voor de paring is het nog veel te vroeg.
Het is wel duidelijk waarom aalscholvers graag in dit gebied komen, al zullen ze de grotere vissen toch niet aan kunnen denk ik.
Na nog een laatste beeld kon ik tevreden verder gaan, dacht ik.
Bij het op mijn fiets stappen ging het mis, waardoor ik mij nu alleen op krukken kan verplaatsen.







14 opmerkingen:

  1. Looks like the hormones are percolating in The Netherlands - now they just need to get it all right and make sure they get together! The courtship display of the grebes is a spectacular event.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Kees,
    leuk, dat die fuut voor jou zijn watershow af wilde maken. Levert je een bijzondere serie op.
    Erg jammer dat die middag zo'n akelige afloop had voor jou.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik neem me vaak voor om dat ook te doen, de waterrijke parken en recreatiegebieden bezoeken, maar het komt er bijna nooit van. (Loslopende) honden weerhouden mij ervan. Ik loop daardoor blijkbaar kansen op spectaculaire beelden mis!
    Balen dat je dag zo afliep, maar je camera is hopelijk nog heel. Fietsen is een riskante bezigheid. Ik weet daar alles van. Je bent toch niet nu al aan een 'lage instap' toe?
    Groet en beterschap, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn camera is niet beschadigd. Een fiets met lage instap komt pas in beeld als ik opnieuw een soortgelijke val maak. Ik hoop dat mij dat niet zal overkomen.

      Verwijderen
  4. Hoi Kees,
    Kleine Mantelmeeuwen zitten hier tegenwoordig ook op het dak. Dit was voorheen ondenkbaar! Mooi hoor die aalscholvers en de spreeuw, maar ik snapt wel dat de hoofdrol voor de Futen is! Geweldig leuk om dit te zien. Hele fraaie beelden met bijbehorende tekst. In de Groene Jonker heb ik twee futen wel drie keer achter elkaar zien paren! Die wisten wel hoe het moest. Bijzonder om te zien dat het mannetje rechtop staat en over de kop van het vrouwtje aan de voorkant eraf springt ;-)) Alles loepzuiver door de telescoop gezien, maar te ver voor een foto. Bij jouw futen werd het dus niks, behalve een leuke onemanshow , die je geweldig hebt vastgelegd. ;-)Leuk ook die vissen zo van bovenaf. Dat je nou zo lelijk terecht kwam bij het opstappen van je fiets, is echt wel heel erg balen! Het duurt ook best lang! Hopelijk verbetert het snel! Sterkte hoor.
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Paringen van futen heb ik vorig jaar een keer of 10 gezien, dus ik vond het deze keer niet zo erg dat er niets gebeurde.De show is iedere keer weer prachtig om te zien.
    De val is van 2 weken geleden. Inmiddels kan ik redelijk lopen met één kruk, dus ik ga vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees
    tolle Serie.. wie du schon schreibst auf dem einem Bild ist er ziemlich weit im Wasser ;-)
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zijn geweldig mooie momenten,maar belangrijker is dat je er hopelijk niets aan overhoud, sterkte met het herstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    ik wist al van je val en ik lees hier ook dat je je nu met een kruk al prima kan vermaken. Hopelijk is het heel gauw dan zonder krukken zodat je er weer lekker op uit kan gaan.
    Je foto's zijn erg leuk. Vooral de serie van de uitslovende fuut is onwijs leuk om te zien :-)
    De karpers zijn inderdaad flink aan de maat zeg. Mooi helder eht water want je kon zo mooi op de plaat zetten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Leuke opnames van de Fuut, het kan er soms er heftig aan toe gaan als er 'n ander mannetje bij is.
    Dat zijn aardig wat karpers en misschien is het paaien al begonnen.
    Mantelmeeuwen die zijn altijd op zoek naar het jonge grut, ook de Aalscholvers mooi vastgelegd.
    Groetjes Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Mooie foto's!!
    Grappig al dat gespetter van die fuut. Mooi ook hoe hij op foto 12 even voor je wilde poseren. Prachtig!!
    Foto 6 van die Aalscholver vind ik ook erg mooi. Prima gedaan!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Ik hoop dat het inmiddels beter gaat met je en dat je apparatuur het overleefd heeft. Ik heb daarvoor even de andere reacties bekeken en zie dat alles het nog goed doet. Gelukkig maar. Ik kom ook graag op dat soort plekken en zeker in het voorjaar. Er is altijd wel wat te zien en vaak zijn de dieren een beetje aan mensen gewend en dus iets makkelijkere te benaderen.
    Ik hoop dat je snel weer helemaal op de been bent Kees.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Kees,
    All the photos are beautiful but my favorite is the first.
    Have a nice weekend
    Many greetings
    Maria from
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. prachtige showw van de fuut, mooi vastgelegd dat gespetter.
    En wat lees ik nu.....je loopt op krukken, of misschien inmiddels niet meer. Hopelijk ben je alweer op de been, zeker nu de mooiste periode van het jaar aangebroken is wat natuur betreft
    beterschap nog
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen