zondag 15 april 2018

Geelgroen

Behalve appel- en goudvinken was er nog veel meer moois te zien vanuit de vogelhut in Vledder. 
Het terrein voor de hut werd druk bezocht, het was dan ook een mooie grotendeels zonnige dag.

Om te beginnen waren er veel sijsjes (Spinus spinus), die weliswaar niet voortdurend aanwezig waren, 
maar af en toe met een flinke groep even langs kwamen.
Gelukkig gingen ze vaak op een gunstige plek zitten, waarbij ik ook rustige achtergronden had.
Ze scharrelden pal voor de hut op de grond of pauzeerden op de aan  de zijkant liggende stukken boomstam.
Zo mooi als hier had ik ze nog niet eerder gezien.
Meestal zaten ze in bomen, wat te ver weg naar mijn zin.
Het voedsel waar ze door gelokt werden was keurig verborgen, volledig uit het zicht.
De tweede soort bezoekers bleef behoorlijk in stijl met een min of meer vergelijkbare kleur, 
zij het wat minder fel gekleurd en met meer groen.
Ze heten niet voor niets groenlingen Chloris chloris).
Aan de onderzijde had de vogel wat meer ruimte moeten krijgen maar ik vind de plaat toch mooi genoeg om hem hier te laten zien.
Groenlingen zijn wat steviger gebouwd dan vinken.
Ook hun snavel is een maatje forser.
De kleur van de vrouwtjes is minder fel dan van de mannetjes.
Bij de vrouwtjes is het helder groen grotendeel vervangen door grijsgroen.
In de schaduw of als er bewolking is zijn de kleuren uiteraard minder fel maar dat mocht de pret niet drukken.
Als je wilt opvallen moet je iets kleurigs aantrekken dat flink contrasteert met de gangbare kleuren.
Roodborsten (Erithacus rubicula) zorgen  er wel voor dat iedereen ze opmerkt.
Ze houden graag het overzicht en hebben veel pit in hun lijf .
Ze gaan direct op een concurrent af als deze zo brutaal is zich op hun terrein te begeven.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat zij de "beheerder" willen uitdagen en verjagen.
Er waren zeker zes heetgebakerde roodborstjes die elkaar in de veren vlogen.
Als ze de concurrentie verjaagd hebben, rusten ze graag op hun lauweren.
Wel opvallend in het zicht, dat wel, om eventuele uitdagers te ontmoedigen. 
Ook roodborsten moeten wel eens in bad, meestal doen ze dat graag.
Deze beperkte zich tot drinken.
Van al die drukte en inspanningen krijg je wel dorst.
Tijd voor een cooling down.
Geel en groen overheersen in deze post.
Geelgorzen (Emberiza citrinella) kwamen hun steentje bijdragen.
Vrouwtjes zijn zoals in de natuur nogal gebruikelijk is  minder opvallend en minder geel gekleurd.
Ze bleven deze dag wat meer op afstand.
Hij was wat aarzelend: in bad, drinken, in bad, drinken, ......... of toch maar beiden?
Echt een bedachtzaam type.
Met zo'n positie kon het nog alle kanten op, maar hij nam tijd voor zijn keuze.
Hij koos er uiteindelijk voor om toch even vlug in bad te gaan.
Hoe? Dat staat alleen op mijn netvlies.
Lang geleden heb ik geelgorzen vaak gezien op de Veluwe en enkele jaren terug voor het eerst sinds lange tijd opnieuw tijdens een vakantie in Drenthe.
Dit was een hernieuwde kennismaking, waarbij ik de gorzen uitgebreid heb kunnen bekijken.

Door een ongelukkige en vooral onhandige valpartij loop ik momenteel op krukken.
Gelukkig geen breuk, maar wel een zeer gevoelige heup.
Dat wordt dus anders van het voorjaar genieten dan ik mij had voorgesteld.

Het goede nieuws is dat door gebruik van Mozilla Firefox de lightbox weer functioneert.

17 opmerkingen:

  1. Je hebt je bezoek aan deze vogelhut wel prima besteed Kees. Ook deze serie mag er zijn. Eigenlijk allemaal mooie soorten en zo vanuit een hut heb je toch wat meer mogelijkheid om leuke opnames te maken. Geelgorzen word ik altijd wel wat extra blij van, het zijn de vogeltjes waardoor ik serieus ben gaan vogelen en nog steeds geniet ik ervan als ik ze zie en/of hoor.
    Pech dat je gevallen bent, juist nu het voorjaar losbarst. Ik wens je beterschap, hopelijk duurt het herstel niet al te lang.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. These are all wonderful images, Kees, but it seems to me that the views of the Yellowhammer are particularly delightful. This is a bird that has become increasingly rare in recent years based on the paucity of sightings on recent visits to Europe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    gaffe serie is dit van uit de kijk hut vanuit de hut kan je ze lekker dicht bij bekijken erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Kees,
    dit was wel een heel geslaagd dagje fotohut. Heerlijk is dat als er voortdurend iets te zien is; extra met zulke kleurrijke soorten die je hier niet ziet.
    Vervelend dat je gevallen bent, hopelijk komt het met je heup weer helemaal in orde.
    Onhandig gedoe hè, met die krukken. Maar 't is voor het goede doel: straks weer volop in beweging en fotograferen.

    Beterschap en hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi friend!!! beautiful series of birds and images .. Happy Sunday and coming week

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterende serie, Kees. Wat de sijsjes betreft ben ik net zover als jij voor dit bezoek aan de vogelhut was. Die staan dus nog op mijn lijstje. Groenlingen kreeg ik toevallig vorige week bij een vakantiehuisje op bezoek. De geelgors heb ik ook alleen nog maar als bewijsplaatje, dus daar ben ik ook wel lichtelijk jaloers op. Verder had de kleur oranje ook nog wel in je titel vermeld mogen worden ;-) Roodborstje blijven onweerstaanbaar, hoewel je ze vaak voor de lens krijgt.
    Ik las in een commentaar op de site van Maria al dat er iets met jou of je apparatuur aan de hand moest zijn... gelukkig is het niet je dure apparatuur! Die heup gaat wel weer over! Je hebt vast nog wel genoeg materiaal op je HD staan om het bloggen niet te laten.
    Groet en beterschap, Dick
    PS: de lightbox werkt bij mij wel in Edge, maar niet in Chrome. Die van andere soms weer wel. Het blijft een raadsel waar dit aan ligt, maar... brand is erger!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Je bent goed beloond in die vogelhut. Want wat een mooie foto's!!
    Qua kleur en al gehele foto vind ik de roodborstjes het mooist, wat een plaatjes zijn dat. Super gedaan.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Je heb wel succes gehad bij de vogelhut.
    Mooi die Sijsjes, Groenling, Roodborst en Geelgors, de Geelgors heb ik nog nooit gezien hoop ze ooit ook eens tegen te komen.
    En ik wens je in ieder geval veel sterkte met je heup, het is wel balen dat je er niet op uit kan gaan.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie foto's van al deze vogeltjes in of nabij het water.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Wow, wat een heerlijke foto's!
    Zo'n hut is toch heerlijk als je zulke prachtige vogeltjes van dichtbij wilt bekijken, beleven en platen! Ik zat favorieten te noteren....maar daar ben ik maar mee gestopt. Het zijn allemaal schitterende foto's. De soorten zijn ook geweldig. Behalve de roodborst, zie je die niet allemaal zomaar vlak bij. Vooral de geelgors is een bijzondere soort (voor wie niet in Brabant of Limburg woont)
    De Lightbox werkt idd. Ik werk in Chrome en moest eerst twee keer op foto 1 en vervolgens foto 2 klikken en terug met X voor ik de lightbox in beeld kreeg, maar het lukte!

    Doe voorzichtig!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Allereerst beterschap gewenst en dat je maar weer snel op de been bent.
    Prachtige foto's heb je kunnen maken en het voordeel van een hut in Drenthe is dat je de kans hebt op geelgorzen. Zo jammer dat die bijna nooit in het westen te zien zijn. Je hebt je kansen met beide handen aangepakt. Wat mij wel opvalt is dat de achtergrond op de laatste 4 foto's zo rommelig is. Net of daar struiken staan en dat zie je niet zo vaak bij de waterbak van een fotohut.
    Ook de groenlingen en de sijsjes heb je zeer fraai weten te platen. Alle foto's met een spiegeling krijgen wat mij betreft een ereplaatsje. Erg mooi.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees
    da wurdest Du belohnt mit ertsklassigen Motiven. Die Bilder im Wasser und die Spiegelungen finde ich super
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    ook deze serie mag er zijn. Het zijn mooie en sfeervolle foto's. Het voordeel vanuit een hut fotografen is dat je soorten dan mooi voor je lens krijgt en deze dan mooi kan vastleggen. Zo'n dagje hut is dan ook echt erg leuk om te doen. Nadeel is dat je de hele dag stilzit! Ik heb echt genoten van deze fraaie platen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hello Kees,
    Your pictures in a natural environment are really the best I have seen of birds bathing or drinking. Like you, I feel it is as important as the subject itself.
    The Siskin male and the Yellowhammer are gorgeous.
    I will have a look at your previous posts, sorry for not visiting as often as your pictures (and you!!) deserve but as you know by now, I am at home only to prepare posts for my blog!
    I am flying to the Kalahari early next week ;-)
    All the best and I hope you enjoy at last a beautiful weather like here

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees!!! Pretty birds and nice shots .. Hace a good weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  16. prachtig die sijsjes, het zijn leuke vogeltjes die je in een hut vaak goed kan fotograferen. Verder ook mooie foto's van groenling en roodborst, je had toch een hele verzameling aan foto's uit deze hut, aangezien er nog een deel 3 komt. Door mijn eigen vakantie, drukte en het mooie weer, kom ik er niet toe om te reageren, dus ik loop nogal achter met mijn blogbezoekjes en reacties
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen