vrijdag 3 juli 2020

AWD - Juni 2020 deel 2


In deel 2 van mijn juni overzicht komt vooral wat kleiner spul aan bod.
Een grote groene sabelsprinkhaan mag deze keer de blikvanger zijn.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar……, de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn ondoorgrondelijk.


Het was een verrassing dat een tweetal gaaien (Garrulus glandarius) niet direct opvloog toen mijn vrouw en ik bij ingang de Zilk aan een wandeling begonnen.
Meestal waarschuwen ze ander wild als er mensen in de buurt komen, maar deze keer hadden ze blijkbaar een vrije dag.
Ze vlogen even later weg zonder dat er een geluid uit hun snavel kwam.
Dit tweetal kleine parelmoervlinders ging volledig op in hun liefdesspel.
Ze trokken zich niets van ons aan.
Je kon er een hele tijd naar kijken, maar veel spannender dan dit werd het niet.
Ze deden in ieder geval hun best om voor nageslacht te zorgen.
Tijdens onze duinwandeling kwamen we weer twee verscholen liggende damhertkalfjes tegen in een heel stil deel van de duinen, later ook nog een tweetal dat met hun moeders mee rende.
Bijzondere plaatjes leverde dat niet op.

De volgende plaatjes heb ik gemaakt toen ik alleen op stap was, 
vaak tamelijk vroeg in de ochtend om de warmte wat voor te zijn.
Op een hazenpootje (Coprinopsis lagopus) had ik niet gerekend in deze tijd van het jaar.
Toch stond er een vijftal, ten dele nog klein en wat verscholen.
Ik besloot om mij vooral met de hoed en het erdoor vallende licht bezig te houden.
Het leidde tot deze twee beelden.
Heel verschillend, en daardoor een reden om ze beide te laten zien.
Ik wilde een drinkpauze inlassen bij een metalen plaat die apparatuur van Waternet afschermt.
Ik was niet de eerste die daarop wilde gaan zitten, er zat namelijk al een harkwesp (Bembix nostrata) op.
Die moest dan eerst maar eens mooi op de plaat komen.
Die metalen plaat met reliëf gaf wel een verrassende ondergrond.
Opmerkelijk vond ik het wel dat het beestje geen last had van zijn pootjes, 
want de plaat was tamelijk warm van de zonnewarmte.
Nadat mijn dorst gelest was ging ik verder, 
maar moest al gauw weer op de knieën omdat de rups van de grote beer (Arctia caja) mijn pad kruiste.
Deze rupsen van een nachtvlindertje kunnen een verrassend hoog tempo ontwikkelen als ze open terrein oversteken.
Deze langharige rakkers zijn in Nederland in juni in enorme hoeveelheden gezien.
Er was op verschillende plaatsen sprake van honderden en zelfs duizenden exemplaren.
Ik vind het een mooi plaatje als je ze op "rupshoogte" naar je toe ziet komen.
Kleine parelmoervlinders gingen ook vaak op de solotoer, meestal tamelijk laag bij de grond.
Voor mij is het nu wachten op hun familielid, de keizersmantel, die al in de AWD gesignaleerd is. 
Wie weet in juli.
De 5-6 cm lange rupsen van de grote beer bleven maar voorbij komen.
Ik hoop dat ik in juli ook de bijbehorende vlinders zal zien.
Ik heb in 2020 tot nu toe welgeteld één icarusblauwtje (Pollyommatus icarusgezien. 
In onze tuin fladderen soms wat boomblauwtjes rond, maar dat was alles wat blauwtjes betreft.
Wat zal de reden hiervan zijn?
Een opmerkelijke bewoner van het duingebied is de wilgenhoutrups (Cossus cossus), 
de voorloper van de wilgenhoutvlinder.
Je kan ze niet over het hoofd zien, want de rupsen kunnen wel 10 cm lang worden.
Deze schat ik op zo'n 8 cm.
De rupsen overwinteren twee tot vier maal.
Uiteindelijk ontstaat er een bruin gekleurde nachtvlinder die voorvleugels heeft van 3-4 cm.
Het was pas de tweede keer dat ik zo'n rups heb gezien, nadat ik er vele jaren geleden voor het eerst een zag, 
ook in de AWD.
Wanneer je ze ergens ziet kruipen zijn ze over het algemeen op weg naar een geschikte plek in een boom, 
bijvoorbeeld een wilg, om zich te verpoppen.
In juni worden St. Jacobsvlinders afgelost door St. Jansvlinders (Zygaena filipendulae).
Als ze uit de gele cocons gekropen zijn kan je ze niet over het hoofd zien, 
want ze doen dat met velen min of meer tegelijkertijd.
Deze bloeddrupjes, zoals ze ook wel genoemd worden, vrágen erom om gefotografeerd te worden.
Het verbaast mij steeds weer dat ze, nauwelijks uit de cocon gekropen, 
vrijwel direct beginnen met een innig contact met een partner van het andere geslacht.
Ik heb geen idee of er andere organismen zijn die dat ook zo snel doen.
In de buurt van ronde zonnedauw lag een vrouwelijke vuurlibel in het mos.
Ze lag er al even, ze was geheel bedekt met dauw.
Met een mannetje van dezelfde soort (Crocothermis erythraea) ging het veel beter.
Hij vloog nog frank en vrij rond en landde regelmatig op dezelfde plek, waar ik al klaar zat.
Tussen varens bleken tientallen gestreepte goudspanners (Camptogramma bilineata) te zitten, 
vaak onder een blad hangend. 
Het zijn nachtvlindertjes die je vooral in de vroege ochtend nog wel eens tegenkomt.
Harkwespen hebben natuurlijk niet alleen belangstelling voor metalen platen,
maar moeten ook aan de inwendige harkwesp denken.
In juni werd er flink uitgeslopen.
Een viervlek hing hier te drogen bij het restant van het larvenhuidje.
Viervlekken (Libellula quadrimaculatazijn volgens mij de meest voorkomende libellen in het duingebied.
En dan de laatste soort, waar ik ook mee begonnen ben.
Een grote groene sabelsprinkhaan (Tettigonia viridissima) zit hier op jakobskruiskruid.
Aan de andere kant hangt een huidje dat na het vervellen is achtergebleven.
Met deze plaat, rond half 9 's morgens gemaakt, komt een eind aan deze marathon.

De volgende keer komt - wat een verrassing - deel 3 aan bod.




20 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Geweldige serie mooie foto's.
    Mooi al dit kleine spul in volle glorie te kunnen zien.

    Ik heb er van genoten.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The wonderful diversity of nature on display for all to see. But only the dedicated observer gets to record it with the precision and clarity you present us with, Kees. Your images are very appealing indeed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige macrofotografie Kees.
    Ben jaloers op je Parelmoervlinder, die zie ik hier niet.
    Je hebt trouwens daar meer vlinders dan hier.
    Een Harkwesp kende ik ook nog niet, mooi met zijn groene ogen.
    De Sabelsprinkhaan en de libellen staan er ook erg mooi op.
    Ik heb genoten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,

    Die parelmoervlinders zijn toch van een uitzonderlijke schoonheid, ik zie ze hier helaas nooit. Vreemd tijdstip inderdaad voor hazenpootjes, maar vooral de eerste is prachtig. Wat een bijzondere soort ook die harkwesp, ook die heb heb ik nog nooit gezien, mooi op de plaat gezet ook. Wat een joekel zo'n wilgenhoutrups, die kun je bijna niet over het hoofd zien. Je bloeddrupjes zijn prachtig, vooral de tweede foto vind ik super. Mooie serie. p.s. ik neem aan dat je met vuurvlinder in de zonnedauw vuurlibel bedoelt.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Ad. Ik heb het inmiddels gecorrigeerd. Ik heb er duidelijk een aantal keer overheen gelezen.
      Groet, Kees

      Verwijderen
  5. Hallo Kees, prachtige macro's. Wat een grote diversiteit laat je hier weer zienj. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees
    könnte nicht jeder Monat so sein? Eine Fülle an schönen Bilder, die kleine Raupe wo du auf gleicher höhe bist, sieht einem Igel mir Haaren ähnlich, die Libellen sehen sehr gut aus und die Heuschrecken sind perfekt mit einem erstklassigen Hintergrund
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees
    mooie foto's ja het klijne dierenrijk komt ook weer tot leven je vorige blog was ook erg mooi met die jonge herten die blog had ik gemist.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Kees,
    Wat een schitterende foto's in zowel je eerste als in je tweede deel van de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Eerlijk is eerlijk, ik ben best (een beetje) jaloers op je foto's ;-). Ik kijk uit naar deel 3.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig mooi ook alles wat klein is verdiend aandacht en dat kan jij heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees.
    Je laat in de tweede gedeelte weer mooie soorten zien zoals de uitsluipende Viervlek zoiets heb ik nog nooit gezien. Ook de Parelmoervlinder is ook 'n mooie soort, de Wilgenhoutrups heb ik 'n paar jaar geleden gezien, verder heb je alles mooi gefotografeerd.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees!!! Very nice pictures... Happy Sunday...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees,
    Door omstandigheden was ik maar weinig actief met de blogs...dus nu pas gelegenheid om jouw blog te lezen. En een mooie blog, met veel herkenbare onderwerpen. Ik heb eind mei 1 icarusblauwtje gezien in de duinen, daarna niet meer.... De vuurlibel heb ik pas afgelopen week kunnen vastleggen, maar nog niet naar tevredenheid, dus ik ga maar weer terug (oh wat erg... haha). De sabelsprinkhaan vond ik ook al, zoekend naar vlinders zag ik ineens dat grote groene ding op de gele bloemen. Heb jij trouwens al eikenpages gezien? Ik nog niet, maar misschien was het nog te vroeg. En jij hebt uitsluipers, ik heb ze dit jaar niet gezien.
    Weer een mooie AWD blog, groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees, wat een prachtig deel 2 van je waarnemingen. De sabelsprinkhaan een fascinerend insect en dankbaar onderwerp om op de foto te zetten. Mooi dat je de vleugels op de eerste laaste foto's goed kan zien. De bloeddrupjes zijn inderdaad zeer fotogeniek. Ook de diverse libellen staan er weer fraai op. De wilgenhoutrups is inderdaad een knoepert. Heel mooi. Al met al ook bij jou toch wel zeer veel moois om te zien. Nog bedankt voor de juiste naam van de gele plomp!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Kees,
    mooi overzicht van al het kleine spul dat er te bewonderen valt.
    Ik vind vooral je foto's van de St.Jansvlinders erg mooi.
    De sabelsprinkhaan heb je ook weer mooi in beeld; het witte vlies op je eerste en laatste foto ziet eruit als een spooky insect. Bijzondere toevoeging.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weer een fraai blog, Kees. Inspirerend om snel ook die kant weer eens op te gaan. Hopelijk morgen, op zoek naar een paar mooie vlindersoorten, want voordat je het weet is de zomer voorbij. Ik heb dit jaar ook nog maar weinig blauwtjes gezien, niet alleen in de AWD. Sowieso nog niet veel vlinders gezien, juni was met recht de vlinderdipmaand. Gestreepte Goudspanners heb ik wél veel gezien, ook in de AWD. Honderden, niet op varens maar op pitrus. Lastig te fotograferen. Jouw exemplaar staat er heel fraai op en dat geldt ook voor de bloeddropjes en de libellen. Vuurlibel is super. Moet ik ook nog vinden. Maar de topplaat uit deze serie is toch wel je openingsfoto van de sabelsprinkhaan. Klasse! wat mis ik nou nog wat in het derde deel aan bod gaat komen?
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Kees,

    Ik moet toch zeggen, dat jij een zeer goed geoefend oog hebt voor de wereld om je heen.
    Altijd heb ik het idee dat je niet verder komt dan 1 kilometer ofzo want je fotografeert zoveel verschillende dingen dat je toch wel tijd te korten moet komen? Mooi dat je zo'n grote verscheidenheid laat zien en dan ook nog eens fraai vastgelegd. Ik kan er natuurlijk wel een aantal uit halen, maar hoewel er meerdere hele mooie zijn, gaat voor mij de laatste foto er met de eerste prijs vandoor. Toch nog behoorlijk fijn (tegen)licht en dan als extra dat huidje erbij. Top.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is niks als ik een foto in de vergroting bekijk maar dan is gelijk mijn hele reactie weg!!!!!
    Maar weer opnieuw.
    Een heel mooi en gevarieerd blog. Die parelmoervlinders zijn echt heel mooi en jij zag ze zelfs al parend. Het zijn sowieso al hele mooie vlinders maar de presentatie is ook belangrijk en dat heb je ook mooi gedaan.
    Ik zie ook een paar bijzondere rupsen en die zijn ook hele fraai weergegeven. Dat je al een hazenpootje zag!! Prachtig zo met dat licht door de hoed. Ook je eerste foto van die sprinkhaan is heel mooi gedaan. Insecten en ook de libellen zijn echt super.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Kees,
    Een heerlijke serie van je natuurbelevenissen. Het ademt de vroege ochtend. De eerste en de laatste foto vind ik adembenemend mooi! Maar ook de uitgeslopen viervlek met huidje erbij. super! Dan head je ook nog mooie andere libellesoorten en diverse mooie rupsen. Je hebt je ogen goed de kost gegeven. Het bloeddrupje met die matzwarte ogen, super én natuurlijk de harkwesp, een gave soort en je hebt hem er mooi op staan. Ik heb ook eens een broodje gegeten, zittend op zo'n rooster. Dat was ergens bij ingang Pannenland. Als laatste noem ik de parende Kleine parelmoervlinders, pffft parend nog wel! Prachtige vlinders. Mooi dat je dat kon zien en vastleggen!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen