dinsdag 21 april 2020

AWD - Knobbelzwanen en citroenkwikstaart

Op een stille, zonovergoten ochtend ben ik het duingebied ingetrokken, zorgvuldig oplettend of er geen mensen bij mij in de buurt kwamen.
In een van de kanalen zwommen twee knobbelzwanen. 
Ik wilde proberen daar een aansprekende foto van te maken.
Bij de eerste was dat nog niet wat ik wilde, maar er kwamen onverwachte kansen.

De beelden in de lightbox bekijken lukt helaas niet.

Er kwamen drie andere knobbelzwanen aangevlogen en die wilden duidelijk de baas komen spelen.
Eén van het drietal liet er geen twijfel over bestaan wat zijn bedoelingen waren.
Hij wilde  de heerschappij over het kanaal.
Hij ging zo snel mogelijk achter één van het tweetal aan, deed er een schepje bovenop en zorgde voor een flinke boeggolf.
Dat moest wel indruk maken.
Alsof het afgesproken was liet hij mij ook een plaat maken terwijl hij in mijn richting zwom.
Wilde hij mij ook imponeren?
Ik vond hem in elk geval geweldig.
Hij sloeg tijdig linksaf en ging opnieuw in volle vaart achter één van het benauwde tweetal aan.
En vervolgens in de hoogste versnelling.
Geen wonder dat de andere, jongere zwaan zo snel als hij kon er vandoor ging.
De achtervolger liet het daarbij.
Zijn rol werd overgenomen door een andere zwaan die een andere aanvalstactiek koos.
Daar zit je als rustig dobberende zwaan beslist niet op te wachten.
Opnieuw wegwezen dus.
De achtervolger gaf het niet snel op.
Het was duidelijk een zwaan die niet van half werk hield.
Ik kon mij daar uiteraard helemaal in vinden, want ik kon zo een aantal spectaculaire platen maken.
Uiteindelijk was het mooi geweest.
De zwaan had zijn punt gemaakt, de rust keerde terug.
Na zijn zegetocht moest hij  niet alleen tot rust komen, maar natuurlijk moest ook het verenpak gefatsoeneerd worden.
Zo gezegd, zo gedaan.
Intussen waren twee zwanen begonnen met flirten.
De liefde bloeide op, het hart was nog niet mooi symmetrisch maar ze waren wel goed op weg.
Nog een klein beetje en het hart is helemaal perfect.
Helaas, het echte goede gevoel was er nog niet .
Zou er nog een paring volgen?
Misschien wel, maar dan wel later zonder mijn aanwezigheid.
Wellicht wordt dit het resultaat, zoals een ander stel knobbelzwanen in de AWD al laat zien.

Ook al past de volgende gast niet in een blog over knobbelzwanen, de waarneming is te bijzonder om er nu geen aandacht aan te besteden.
Ook al was het van een afstand en is de foto gecropt, het blijft bijzonder.
Een citroenkwikstaart (Motacilla citreola)!
In Nederland is het een zeldzame dwaalgast, in Kirgistan heb ik er vorig jaar voor het eerst een aantal gezien.
Ik zal er later in het overzicht van de maand april op terugkomen.

15 opmerkingen:

  1. Hallo Kees, wat een spectaculaire foto's van de zwaan. Gelukkig was de rust weer teruggekeerd. De citroenkwikstaart is bijzonder. Een fraaie waarneming.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Fantastische deze foto's van de Knobbelzwanen zoals ze hun plek bleven opeisen.
    Prachtig ook de reflectie in het water.
    Wat mooi die Citroenkwikstaart.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your images capture the grace and beauty of the Mute Swan so well, Kees. It is not hard to see why it is known as a royal bird in Britain. It has been introduced into North America and is quite common around here. Stay well during these challenging times.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Altijd spannend met die Knobbelzwanen, het kan er soms heftig aan toe gaan wel mooie opnames met de weerspiegeling. Ook wel gaaf die Citroenkwikstaart 1 x in Finland gezien.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastisch mooi Kees wat een mooie momenten en dan ook nog die Citroenkwikstaart klasse

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees
    das sind tolle Momente, genau auf dich zugeschwommen, perfekt für dich
    super Aufnahmen hinbekommen
    bleib gesund
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Ik denk dat het niet veel moeite kost om in de AWD den 1,5m afstand te bewaren, zeker niet op een doordeweekse dag en wat verder van de ingangen af. Ik ga er binnenkort toch ook maar weer eens naar toe.
    Een mooie, spectaculaire serie van de knobbelzwanen heb jij in ieder geval wel van je bezoek over gehouden. Jammer dat er geen paring op volgde.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    mooie foto's van dat paringsgedrag van die zwanen maar ook die cietroenkwikstaart die zie je niet veel.
    groetjes Herman ,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gaaf, wat een spectaculaire actieserie, Kees.
    Bij de eerste foto's dacht ik al: wat mooi, dat sprankelende spierwit van de zwaan met die donkere achtergrond. Maar toen begon je pas! Geweldig, die stoere bink met z'n imponerende boeggolf. De waterbellen heb je mooi in beeld. Dan die opstijgende zwanen met sprankelende spetters. Dat alles ook nog eens gespiegeld. En, hoe mooi, het eindigt met de liefde. Maar als ik het goed begrijp, was dat een ander stel?
    Hoe dan ook, een echt verhaal, prachtig in beeld gebracht.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo heeeee........... wat een enorme gave serie van deze knobbelzwanen Kees!
    Werkelijk schitterende foto's en zo mooi om te zien. Vooral vanaf foto 5 ben ik enorm onder de indruk. Echt geweldig zoals je deze kon fotograferen. Prachtige poses en ook qua kleur heb je jezelf overtroffen hoor.Wit is lang niet gemakkelijk maar hier is het echt super.
    Echt balen dat dan de lightbox het niet doet. Toch maar even naar FF gegaan want dit is meer dan de moeite waard. Mijn complimenten Kees,.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Very nice pictures of these beautiful birds...I really like the image in which they form a heart ... Take care

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Knobbelzwanen zijn prachtige vogels om te fotograferen, maar wel hele lastige. Meestal drijven ze maar een beetje en als je dat een keertje hebt gefotografeerd, dan heb je het wel gezien. Gelukkig had jij hier de mazzel dat er iets bijzonders op het menu stond. Een paar jaar terug kreeg ik twee vechtende zwanen voor mijn camera. Dat is pas echt spectaculair. Mooi dat je een foto hebt kunnen maken waar ze bijna een perfect hartje vormen. Mooi die kwikstaart. Dat is wel een hele bijzondere vangst. Op Texel zitten ze wel eens, maar dan ook meestal ver weg. Ondanks de crop heb je er toch een hele gave foto aan overgehouden.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Schitterende serie van de Knobbelzwanen! Wat spectaculair, zeg! Je hebt het ook heel leuk gebracht met je boeiende omschrijvingen. De foto waar hij frontaal op je af komt zwemmen is super, maar ook de andere aanstormende zwanen geweldig. Wat mooi al die bellen om de zwaan en zo prachtig al die mooi weerspiegelingen van die vleugels. Dit buitenkansje heb je goed benut. Hele leuke serie!
    En dan het kleine kersje op de taart......zo gaaf dat je een citroenkwikstaart hebt gezien én een foto!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Inderdaad spectaculair als knobbelzwanen het op hun heupen krijgen. Je hebt de momenten prima gepakt, lekker scherp, ook dat opspattende water. Knap ook hoe je het wit goed onder controle hebt gehouden terwijl het een zonnige dag was zoals je zegt. Jammer dat dat paartje niet net even wat verder wilde draaien voor een symmetrisch hart. Prachtige waarneming, een citroenkwikstaart, ik neem aan dat je die ook in d AWD had, uit de tekst is mij niet helemaal duidelijk of dit een van de exemplaren is die je in Kirgistan had gezien. Ik heb hem hier in Nederland nog nooit gezien, prachtige vogel.

    Groeten,
    Ad

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow, spectaculair die serie met de zwanen. Prachtig.
    En op de valreep nog een citroenkwikstaart. Ik zit er al jaren naar uit te kijken... steeds zonder succes.. Mooi plaatje Kees.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen