dinsdag 28 april 2020

Sri Lanka - Boottocht Kandy

Met zijn zessen en een gids annex schipper hebben wij een boottocht op de rivier bij ons hotel gemaakt, waarbij de steiger van het hotel zowel het vertrek- als eindpunt was.
Het werd een flinke uitdaging om te proberen mooie platen te maken bij het licht van de geleidelijk ondergaande zon en vanuit een bootje dat af en toe behoorlijk schommelde doordat de inzittenden zich verplaatsten.
We vertrokken rond drie uur.
De bovenstaande witbuikzeearend werd één van de hoogtepunten.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Helaas, de lightbox werkt in Google niet.

Oosterse grote zilverreigers (Ardea alba modesta) zie je regelmatig langs de rivier en ook elders in het land.

Er valt niet aan te ontkomen, Indische ralreigers (Ardeola grayii) kom je overal tegen.
Wat een luxe.
Hij was allesbehalve schuw, waardoor je tijd genoeg kreeg om hem goed op de foto te krijgen.
Nogmaals de Oosterse grote zilverreiger omdat hij zo mooi is.
Opvallend vond ik de blauwgroene kleur achter de snavel.










De omgeving was uitermate geschikt voor ijsvogels.
Die zagen we dan ook regelmatig.

Hier de gewone ijsvogel
(Alcedo atthis)


















Deze uitmuntende visser gaf ons geen demonstratie van zijn kunsten.
Dat deden deze vissers ook niet.
Zij waren bezig hun netten in de rivier te laten zakken voor de nacht.
Er waren nog meer soorten ijsvogels.
Deze Smyrna ijsvogel (Halcyon smyrnensis) wilde niet op een mooiere plek gaan zitten,
dus ik moest het helaas doen met de witte baan van een boomstam op de achtergrond.
De ooievaarsbek ijsvogel, die we wel een paar keer zagen,  bleef jammer genoeg te ver weg.
Een groep kleine bruine vogeltjes was druk bezig in het riet langs de oever.
De mannetjes waren zoals zo vaak het mooist.
In het Engels heet hij white-rumped munia, maar in het Nederlands spitsstaartbronzemannetje (Lonchura striata).
Hoe verzin je zo'n naam???
Na het keerpunt op de rivier kwamen we andere vissers tegen, ook bezig met hun netten.
Hoog in een boom zat een absolute schoonheid, een witbuikzeearend (Haliaeetus leucogaster), een indrukwekkende vogel wat mij betreft.
Later zagen we hem weer aan de andere kant van de rivier.
Eén van de vele fraaie bloemen langs de rivier.
Purperreigers (Ardea purpurea) zochten hun voedsel vlak langs de oever.
Zo dichtbij als hier heb ik ze in Nederland nog nooit gezien.
Hier waren ze met zijn tweeën, verderop zaten er nog meer.
Ze lieten zich heel mooi zien in tegenstelling tot kwakken
We passeerden een boom waarin er zeker 20 zaten, maar allemaal zó verscholen dat mooie plaatjes maken onmogelijk was.
Niet iedere zilverreiger is groot of klein.
Er blijkt ook een middelste zilverreiger (Ardea intermedia) te zijn, die doet denken aan een koereiger maar er toch van verschilt.
Het zal niemand verbazen dat hij ook wel geelsnavelzilverreiger wordt genoemd.
Kieviten heb je in Sri Lanka en India ook.
Dat deze soort Indische kievit ( Vanellus indicus) heet is dan ook niet verrassend.
Vanuit de boot fotograferend ontstond onbedoeld een wazige laag.
Ik vond het wel wat hebben, een beetje mystiek.
Het kan ook anders, misschien toch wel wat mooier.
De twee vorige soorten hadden een plek gevonden bij een pijler van een brug. 
Het leken geen goede maatjes.
En dan iets geheel anders: vleermuizen.
Een hangplek voor vliegende honden (Pteropodidae), die ook wel flying fox of fruit bat genoemd worden.
Ik vind de naamgeving niet erg duidelijk.
Er waren meerdere van dit soort hangplekken naast elkaar.
Het licht werd minder, bovendien had ik tegenlicht.
Dat betekende hoge ISO waarden en voornamelijk waarnemingsplaatjes.
Een enkeling koos het luchtruim om te gaan jagen.
En dan te bedenken dat deze dieren gevangen worden en zelfs gegeten worden.
Het coronavirus schijnt ook bij vleermuizen voor te komen.
Wellicht vormen vleermuizen inderdaad de oorsprong van de pandemie die de wereld momenteel teistert.
Bij onderzoek is gebleken dat vleermuizen  antistoffen tegen bijvoorbeeld ebola en rabiës in hun lijf kunnen hebben. 
Hoe dan ook, dit zijn indrukwekkende vleermuizen.
De boottocht kwam langzaam maar zeker aan zijn eind.
Maar eerst nog een aantal Indisch gapers (Anastomus oscitans), een bijzonder soort ooievaars.
Afrikaanse gapers kende ik wel maar van deze soort had ik nog nooit gehoord.
Een vijftal zat op veilige afstand van de toeschouwers die hen zaten aan te gapen.
De op één na laatste soort, een Indische slangenhalsvogel (Anhinga melanogaster).
Jammer dat het licht tamelijk slecht was.
Ze zitten vaak samen met Indische of kleine aalscholvers op een tak boven het water. 

En dan de uitsmijter, de al eerder genoemde witbuikzeearend.
Hij was naar de andere oever gevlogen en zat daar mooier in het licht.
Hij keek ons nog even aan alsof hij wilde duidelijk maken dat we nu wel konden gaan.
Mooier zou het niet worden.
Met machtige slagen van zijn vleugels vloog hij over de rivier weer verder.

Wij gingen, met zelfs korte tijd een buitje, terug naar het hotel.
We waren wat beduusd van de rijkdom aan soorten, niet voor het eerst.






16 opmerkingen:

  1. Hallo Kees
    beim Lesen war ich wie im Urlaub, solch schöne Fotos von seltenen Vögeln sieht man selten
    der Urlaub war bestimmt super schön
    bleib gesund
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Dat zijn bijzondere vogels wat je daar gefotografeerd hebt, de Zeearend is ook mijn favoriete vogel en er zijn verschillende soorten, ook zijn er verschillende soorten van klein naar groter. Het is te veel om op te noemen maar het verschil van vogels daar en bij ons kan je je niet voorstellen. Heb genoten van alle vogels die je voor je lens hebt gehad (super)
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Super wat je daar allemaal voor moois hebt kunnen zien.
    Prachtige foto's van deze bijzondere vogels.
    Dit is puur genieten als je het in het echt hebt kunnen zien.
    Ik geniet zo een beetje mee van al deze mooie natuur en prachtige foto's die je laat zien.

    Super Kees.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Just a glimpse of what this magical isle has to offer, Kees. I still regret that I had to cancel my trip there a few years ago, and I doubt that I will ever go at this stage of my life, so I will eagerly look forward to more pictures and accounts of your adventures there. Some of the birds you portray are familiar to me from other parts of Asia, but others are new. All are exciting. Stay well during your period of confinement at home.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees, wat een prachtige waarnemingen heb je daar kunnen doen. De verschillende ijsvogelssoorten, reigersoorten, etc. De vliegende honden zijn spectaculair. Dat ook deze dieren last hebben van virussen is wel bekend. Zolang de afstand tussen mens en dier geen probleem was was er ook weinig kans om daar last van te krijgen. Die dieren zijn er allemaal gewoon aan. Maar sinds wij mensen steeds meer in hun territoria doordringen of ze op markten verhandelen is de beer los. Niet de schuld van die dieren maar van de hebzuchtige mens. Bushmeat, smokkelen van dieren of delen van dieren werkt dit extra in de hand. We zullen er mee moeten leven. De foto's zijn fantastisch en de witbuik zeearend is inderdaad een pracht vogel.
    Blijf gezond,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Kees,
    aan deze indrukwekkende en mooie serie is totaal niet te zien dat je deze hebt gemaakt vanaf een schommelend bootje. Knap gedaan. En zoals je zelf al schrijft: een rijkdom aan soorten.
    Prachtig blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees, prachtige serie. Grote diversiteit aan foto's. We zijn destijds wel in de buurt geweest van Kandy. Zo'n boottrip had wat mij betreft daar wel bij gemogen om te ondernemen!!
    Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Een schitterende serie laat je zien met inderdaad een enorme soortenrijkdom. Dan is het in de AWD maar behelpen ;-)
    Ik vind de kievit met de onbedoeld wazige pootjes een schitterende plaat. Dat mag je best vaker doen! Ik rommel (bij macrofotografie) soms met een plastic boterhamzakje voor de lens om dergelijke effecten te krijgen.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees
    geweldig is dit weer en wat een soorten vogels vakantie en hobby te gelijk lijkt me geweldig,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Wat een vogelrijkdom daar in Sri Lanka en wat een luxe dat voor zoveel bijzondere soorten maar voor de deur van je hotel in een boot hoeft te stappen. Heerlijke soorten waarvan je de meeste hier nooit ziet en prachtig hoe je ze hebt vastgelegd. Wat een klapstuk die witbuikzeearend zeg, heel imposant beest. Bijzonder ook die middelste zilverreiger, kende het bestaan ervan niet. Als je ziet hoe moeilijk het is om hier een ralreiger te spotten, daar doe je dat even. Ik zou overigens van de eerste die onderste rand eraf halen. Het is al een prachtige foto, maar volgens mij wordt ie dan nog sterker. Ik vind je vleerhonden ondanks de hoge iso toch nog zeer acceptabel. Een prachtig blog die alleen de kosten van zo'n reis waarmaken. Jammer dat je lightbox het nog niet doet, maar ik heb toch alle foto's een voor een bekeken.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Mijn commentaar duurde even, want ik kan je wel zeggen dat het niet kort wordt (hihi) De Witbuikzeearend, ppfft wat een begin! En je boft wel met al die Indische ralreigers en die zaten zeker niet beroerd ;-) Die Grote Zilverreiger is echt prachtig zeker met dat blauw, zou dat broedkleed zijn? Wow die ijsvogel zit ook mooi en dan ook nog een Smyrnaijsvogel! daar kan ik alleen maar van dromen! Dat bruin-witte vogeltje met die achterlijke NL-naam is een beeldschoon vogeltje, je foto vind ik een juweeltje! Prachtig al die purperreigers mooi tussen het groene blad. De middelste zilverreiger, daar had ik nog nooit van gehoord. Lijkt idd iets op koereiger. Maar dan sla ik alweer steil achterover: die Kievit!! Wat een schitterend beest is dat! vooral de tweede vind ik een topplaat. Leuk om te zien op de volgende plaat het verschil in grootte met die Zillie. Dan de vleermuizen, daar huiver ik wat van, maar ik vind het razend knap dat je er een in vlucht op hebt staan. Die Gapers zijn echt apart, ik vind ze leuk en ze staan er goed op. De Slangenhalsvogels vind ik niet zo mooi, maar wel heel bijzonder. Op je foto's idd goed te zien waarom ze zo heten. En dan je uitsmijter: Ongelofelijk dat je deze vogel zo mooi tot in details kon platen. Het is om je vingers bij af te likken!!! Echt een droomreis!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je weer veel mooie soorten gezien en prachtig vastgelegd Kees.
    Dit is toch genieten en zeker als je ze in het echie kunt bewonderen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees.. Exotic birds and very nice pictures.. Have a great week...
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hello, Is beautiful your photos and the animals, I love your blog, Can you see mine?, I hope you like it and don´t forget to follow me, here you have the name: bicheandoporelmonte.blogspot.com, a greeting from Spain.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo Kees, dat is nog eens uitpakken zeg. Wat een geweldig mooie soorten zo bij elkaar. Onmogelijk om een mooiste aan te wijzen, want het zijn stuk voor stuk supersoorten. Een fantastische verzameling reigers heb je bij elkaar weten te schieten. Die ralreiger staat er prachtig op, maar ook de purperreiger is top. Ik kan mij voorstellen dat de arend een hoogtepunt was, maar de foto van de kievit mag er zeer zeker ook zijn. Een heel geslaagd boottripje mag ik wel zeggen en je hebt er knappe platen uit weten te halen, want het zal niet meegevallen zijn met zo'n schommelende boot. Top.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,
    ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van al deze vogels!!! Wat een mooie vogels en wat een varia. De reigers vind ik sowieso allemaal heel mooi en dan met name de zilverreiger met de groen snavel. ook de purperreiger is een beauty en niet te vergeten de ralreiger. Wat een rijkdom om zoveel mooie en aparte reigers daar te zien.
    Die witbuikzeearend is echt super! Ook heel mooi geplaat. Die kieviten daar zijn toch wel weer mooier dan bij ons met dat stukje rood in de snavel :-) Die Indische gapers zijn ook werkelijk prachtige vogels om te zien. Echt, wat een rijkdom daar zeg! ik heb ze even uitgebreid en 2x bekeken.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen