zondag 23 januari 2022

Een jonge grijze zeehond

Deze jonge grijze zeehond (Halichoerus grypus) was de verrassing van de dag.
Op een mistige 12de januari zag ik op een weer app dat in IJmuiden de zon zou schijnen.
Ondanks dat het bij mij thuis in de Haarlemmermeer nog flink mistig was waagde ik de gok en reed over de A9 naar IJmuiden, nog steeds grotendeels in de mist.
Halverwege sloeg in korte tijd het weer om en werd het inderdaad zonnig.
Op de Zuidpier was helaas weinig te beleven.
Er zwommen een paar eidereenden op grote afstand en er scharrelden de gebruikelijke steenlopers, 
paarse strandlopers en drieteenstrandlopers rond.

Er wachtte mij echter een grote verrassing.
Teruglopend over de pier zag ik dat een hond ergens op reageerde dat ik aanvankelijk niet kon zien.
 Plotseling zag ik wat bewegen.
De hond rende weer verder en ik klom voorzichtig over de basaltblokken omlaag,
ervoor zorgend dat ik voldoende dekking had.
Voorzichtig om een betonblok glurend zag ik een jonge grijze zeehond.
Het beestje keek mij met grote ogen aan maar bleef wel rustig liggen.
Zelf bleef ik nog steeds grotendeels verscholen achter grote betonblokken.
De jonge zeehond zal waarschijnlijk in december geboren zijn.
Op sommige delen van het lichaam waren nog restanten van de witte pels te zien die de kleintjes bij hun geboorte hebben.
De eerste drie weken van hun leven hebben de pups nog een witte pels waardoor ze niet kunnen zwemmen.
Daarna krijgen ze een nieuwe vacht waarbij ze steeds meer van hun witte pels verliezen.
De pup voelde zich volkomen op zijn gemak, ook toen ik iets meer achter het betonblok tevoorschijn kwam.
De witte pels op zijn voorpoot is goed zichtbaar.
Natuurlijk sliep hij niet diep, maar wat slaperig was hij duidelijk wel.
Ik kreeg zo een goede kans om zijn gebit te bewonderen.
Scherpe witte tanden, geen verwondingen, allesbehalve vermagerd:
de pup zag er heel gezond uit.
Hij lag lekker in de middagzon, uit het zicht van de wandelaars op de pier.
Toen ik vlakbij de zeehond was liepen de meeste wandelaars verder, 
dus blijkbaar hebben ze de zeehond (en misschien ook mij) niet of nauwelijks gezien.
Hoe ontspannen kan je zijn?
Alleen bij deze plaat heb ik maximaal ingezoomd (400 mm).
De pup was beslist niet van plan om zijn middagdutje af te breken.
Ik besloot dan ook om hem na een kwartiertje verder met rust te laten.
Met dit beeld nam ik afscheid.

Opnieuw was het mij duidelijk geworden dat je op alle signalen in de natuur moet letten.
Zonder de hond, die ongetwijfeld de geur van de zeehond had opgevangen, 
had ik waarschijnlijk niet zo'n topmiddag gehad.
Toen ik over de A9 naar huis reed dook ik de mist weer in,
 in de zelfde omgeving als op de heenweg.
Thuis was er de hele middag een dichte mist geweest.

12 opmerkingen:

  1. Hi Kees,

    Wat een bijzonder verhaal en mooie foto's van de jonge zeehond.
    Geweldig dat je hem zo hebt kunnen fotograferen. Wat een 'geluksmoment'!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Geweldig.
    Wat is die mooi deze Zeehond.
    Je hebt prachtige foto's gemaakt.

    Leuk om dit te zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is die lekker lui, mooi om te zien.
    Mooi gefotografeerd allemaal.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Kees,
    dat was een verrassende topmiddag. En een heerlijk zonnetje, én een heel jong zeehondje dat op je lag te wachten. Zijn moeder had hem goed verstopt, als verder geen mens hem in de gaten had. Mazzel dat je hem dankzij die hond had gevonden. Mooie beelden heb je gemaakt.

    hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.
    Je hebt 2x geluk dat het weer mooi was en dat je het jonge Zeehondje hebt gevonden zodat je rustig foto's kon maken een ervan kon genieten, het is 'n mooie serie geworden
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kees wat is dit mooi hier komt dan toch ook wel een brok ervaring te voorschijn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,

    Mooi verhaal en mooie beleving opgesierd met prachtige foto's. Zo zie je maar, thuisblijven is geen optie en als je gaat is er altijd wel wat te beleven. Je ziet ook hoe oppervlakkig de meeste mensen kijken als ze jou en die zeehond niet eens opmerken. Leuke middag heb je ongetwijfeld gehad en de foto's doen me een beetje denken aan een serie die ik van de zomer schoot van zeehonden bij den Dollard, waarvan ik er eentje opgenomen heb in mijn 2e halfjaar overzicht. Aan de rest wil ik ook nog een apart blogje wijden inclusief zo'n gapend roofdier. Leuk om te zien hoe jij deze in beeld gebracht hebt, heel mooi.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, wat een geweldige ontdekking mede dankzij de hond... Mooie beelden kon je ervan maken. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijke foto's van deze jonge zeehond Kees. Een mooie ontmoeting zo langs de pier. Ik zou er ook geweldig van genoten hebben!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    ZO de mist in, maar de dag ging de mist niet in!! ZO leuk! Wat een gaaf beest. Ik heb nog nooit zo'n mooi roze bekkie gezien met die rij zaagtandjes, cool! Heel leuk om te zien hoe hij eruit ziet met nog een restje wit bont. Je hebt je kansen goed benut.
    Geweldige foto's en dat is leuk thuiskomen!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ontzettend leuk zeg, die zeehond. Ik heb afgelopen weken regelmatig overwogen om de pier te bezoeken, maar de mist en het donkere weer én de nieuwe dienstregeling van het OV weerhielden mij er nog van. Toch leuk dat er wat vaker zeehonden te zien zijn daar, want afgelopen weekend waren ze er ook weer. Een heel leuke blog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Je moet inderdaad erg alert zijn als natuurfotograaf. Ik hoor vaak mensen zeggen, dat ze nooit wat zien als ze in de natuur zijn. Misschien had je zonder die hond die zeehond ook wel gespot had. Op een of andere manier krijg je na al die jaren een bepaalde intuitie die je op dit soort verborgen schatten attent maakt. Want dit is natuurlijk wel een super moment om mee te maken en ik denk dat je nog wel 200 foto's had kunnen plaatsen. Een geweldige serie die jou ongetwijfeld een smile van oor tot oor heeft opgeleverd.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen