woensdag 2 februari 2022

In en rond de poel

Dit is nog eens een badscène.
Geen angst voor gluurders, geen gêne, wel volle overgave.
Wie ben ik?

Bezoekers van vogelkijkhutten weten dat je daar vaak uitgelezen mogelijkheden hebt om vogels ongezien te bespieden.
Hieronder laat ik een aantal momenten herleven.
 
Dit merel (Turdus merula) mannetje had het geweldig naar zijn zin (zoals ook bij het eerste plaatje te zien is) en spetterde er zo goed als hij kon op los.
Vol verwachting keek hij in mijn richting, maar applaus kreeg hij niet.
Sijsjes (Spinus spinus) zag ik vanuit hut 2 van DJ te Pas volop, maar in bad gingen ze niet.
Ze beperkten zich tot een acrobatische manier van drinken. 
Het was verbluffend om te zien hoe behendig zij zich aan een stam vasthielden zonder in het water terecht  te komen.
Vinken (Fingrilla coelebs) waren zoals zo vaak ook van de partij.
Het lukte dit mannetje om een fraaie boog spetters te maken.
Pimpelmezen (Cyanistes caeruleus) volgden het voorbeeld van veel andere vogels.  
Stilte voor het gespetter 
Koolmezen (Parus major) zijn er altijd wel, en niet weinig ook. 
Ze lieten zien dat ook zij van een lekker bad houden, ook als het water niet erg warm is. 
Een boomklever (Sitta europaea) had ik nog niet eerder in het water gezien.
Ze zijn meestal te druk met voedsel zoeken.
Zelfs hier had hij iets in zijn snavel. 
Een vreemde eend in de vijver is deze muskuseend (Cairina moschata forma domestica).
Deze eenden soort komt van origine voor in Midden- en Zuid-Amerika, maar is in Europa zonder twijfel gedomesticeerd.
Een tweetal muskuseenden was in een plantsoen bij mij in de buurt neergestreken en was zich uitgebreid aan het wassen en poetsen toen ik ze zag.
Er komen nogal wat verschillende verenpakketten voor waarvan vooral zwart-wit bekend is.
Kenmerkend zijn de rode wratten bij de snavel en ogen.
Ze hadden het duidelijk goed naar hun zin. 
Ik heb deze platen op 15 december gemaakt en de eenden zijn er nog steeds.
Terug naar de vrije natuur en in het bijzonder naar de staartmeesjes die ik zag bij hut 2 van DJ te Pas.
Staartmezen (Aegithalos caudatus) voelden zich ook al tot het water aangetrokken.
Het is weer eens wat anders om deze watervlugge vogeltjes niet in de bomen maar in het water bezig te zien.
Ik heb geen platen kunnen maken van uitbundige spetterpartijen maar zo'n stilleven in het water heeft ook wel wat.
Ze namen er in ieder geval uitgebreid de tijd voor, niet gestoord door andere vogels.
Na even flink uitschudden keek deze parmantige kleine eens onderzoekend om zich heen.
De laatste beelden zijn van een grote bonte specht (Dendrocopos major), die ik eindelijk ook eens in bad zag.
Ik kan mij niet meer herinneren of deze specht alleen kwam om te drinken of dat hij ook nog het water in ging.
Zijn beeltenis weerkaatste mooi in het rimpelloze water.
En daar is hij dan, rechtstreeks uit bad.
Door zijn kop nog iets te draaien zorgde hij voor een wat mij betreft schitterend beeld, 
dat ik dan ook als afsluiter van dit verslagje heb uitgekozen.

De volgende keer laat ik wat beelden zien die ik in de herfst gemaakt heb in het Wandelbos en de Oude Warande in Tilburg.

18 opmerkingen:

  1. Hi Kees, many great photos from the hides. Great series !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wonderful images, Kees. Birds bathe of course for feather maintenance purposes but it's hard not to conclude that some of them just really enjoy it. American Robins are the bathing champions here. They really go at it with gusto.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Fantastische deze vogels die allemaal zo lekker badderen.
    De Specht vind ik echt super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees, heerlijk dat gepoedel van diverse vogelsoorten en allemaal op hun eigen manier. Leuk om dit zo mooi vast te leggen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig al die vogels in bad .Mooie soorten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.
    Leuke en mooie opnames van de badderende vogels alleen de Sijsen zijn bang dat ze natte pootjes krijgen maar ze laten wel 'n leuke houding zien om te drinken. Die Grote Bonte Specht ziet er uit of hij op 'n schrikdraad heeft gezeten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Kees,
    heerlijk blog met al dat badderende gevogelte.
    De toppers zijn natuurlijk die laatste twee foto's van de totaal verfomfaaide specht. Hij kijkt er ook bij of hij zijn laatste oortje heeft versnoept.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees
    diese Fotografie aus den Hütten ist hier noch nicht so bekannt, es gibt schon einige aber weit entfernt und sehr teuer.. pro Tag 150€ aber wenn ich sehe was für Bilder dabei entstehen können, werde ich wohl mal das Geld sparen und auch mal eine Hütte besuchen... schöner Post
    der Specht am ende sieht totol gut aus
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees
    dit is weer een geweldige serie met al die soorten vogels,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Dat is ook weer eens een bijzonder manier van selecteren. Leuk om ze zo bij elkaar te zien. Dat kleine grut is altijd best spectaculair om te zien badderen. Dat gaat met zo'n geweld dat het lastig is om het goed op de foto te krijgen. Jouw eerste foto is er eentje waar ik er ook een heleboel van heb. Een hoop gespetter, maar een onherkenbare vogel. Nummer twee is eigenlijk zoals je ze het liefst wlt hebben. Mooi de spetters in beeld en ook een scherp oogje/kop. Leuk die staartmeesjes. Die heb ik eigenlijk nooit gezien daar, terwijl ik daar wel altijd op hoopte. De verwilderde gbs is een hele fraaie. Meestal vliegen ze wat verder weg om op te drogen, dus een mooi mazzeltje voor jou.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Kees,
    Wat super dat je het badritueel van de vogels zo mooi hebt kunnen fotograferen. Je foto's zijn stuk voor stuk prachtig. Toch springen er voor mij een paar foto's uit. Dit zijn de foto's van de specht en die van de "lachende" muskuseend tijdens het nemen van een bad. Dat vind ik echt toppers.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees!!!...Beautiful series of pictures..I love bathing in the birds...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,

    Een spetterend blog. Vroeg em af of je hier in een erg droge periode geweest bent omdat de vogels zo uitbundig te keer gingen in het water. Leuk die spetterboog bij de vink, geeft zo'n foto toch net iets extra's. Weliswaar geen bijzonderheden voor de hut, maar als je op zo'n manier bezig gehouden wordt is dat toch top. Wat je zegt, die muskuseenden komen in velerlei kleuren voor, ik zag er enkele jaren geleden eentje bij Westkapelle die volledig wit was. Het staartmeesje heb je er lekker scherp op staan, dat valt nog niet mee met die kleine beweeglijke dingen. Zo, die grote bonte specht durft zeg, als hij daar zo nat en ongedekt zit is hij wel een hele makkelijke prooi voor een havik of buizerd. Leuke serie Kees.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie foto's van al dat gebadder Kees.
    Prachtig om te zien, zeker met al die verschillende soorten.
    Maar de natte specht op de tak is toch ook erg mooi hoor.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    net wat Ad zegt: Een spetterend blog hahahahaha....
    Het is ook echt altijd leuk om te zien als de vogels gaan badderen :-)
    Ik weet niet in welke hut je zat of waar je zat maar ik ben toch wel lichtelijk jaloers op die staartmees foto's!!!! Die heb ik echt al eeuwen niet meer gezien! Die muskuseenden zijn wel bijzonder om tegen te komen bij een hut dus ik denk dat je ergens bij open water in een hut bent geweest. Altijd leuk.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Helma,
      In de tekst bij de foto's kan je lezen waar ze gemaakt zijn.
      Groetjes, Kees

      Verwijderen