woensdag 15 november 2023

Leyduin

Zelfs dít najaar heeft nog wel een paar mogelijkheden geboden om de natuur in te trekken. 
In deze post geef ik een impressie van wat ik in Leyduin ben tegengekomen. 
Eén van de hoofddoelen waren gekraagde aardsterren (Geastrum triplex),
die ik er in voorafgaande jaren al vaker had gevonden.
Zoals uit de beelden blijkt had ik succes.
Ik vond ze op twee verschillende plaatsen, 
waarbij in het tweede geval mijn aandacht eerst werd getrokken door een dood jong egeltje.
Jammer dat de kleine het niet gehaald heeft, het gaat toch al slecht met egels.
De aardsterren daarentegen stonden er mooi bij.
Het eerste hoofddoel was behaald.
Kleine zwammetjes waren overal te vinden. 
Ook al weet ik niet hoe deze heet, een mooie plaat ervan maken vind ik steeds weer een uitdaging.
Al speurend naar bijzondere soorten viel mijn oog op deze gele trilzwam (Tremella mesenterica). 
Meestal vind ik de oranje variant maar dit was een mooie afwisseling, 
zeker met het erop vallende licht, gecombineerd met de donkere achtergrond.
Het loont vaak de moeite om iets ook eens van een andere kant te bekijken. 
Dit is het resultaat.
Het zonlicht viel precies op dit zwammetje, een soort russula, waardoor een mooi contrast met de omgeving ontstond.
Soms is eenvoud genoeg. 
Deze piepkleine vertegenwoordiger van de familie van de mycena's stond als een lampje in het groen.
Op dit landgoed ga ik jaarlijks ook op zoek naar kleine stinkzwammen (Mutinus caninus).
Ik was duidelijk wat aan de late kant want de chocoladekleurige kop was al verdwenen,
 waardoor de oranje kleur tevoorschijn was gekomen.
Ik was blij dat ik ze na wat speurwerk toch weer gevonden had.
Amethystzwammetjes (Laccaria amethystina) horen er ook bij, 
mede door de kleur die een mooi contrast met de omgeving kan opleveren.
Ze zijn vaak klein en staan lang niet altijd op een toegankelijke plaats, maar ze vormen voor mij jaarlijks een uitdaging.
Kopergroenbekerzwammetjes (Chlorociboria aeruginosa slwilde ik dit jaar eens overslaan.
Maar ja, toen ik ze toevallig toch weer tegenkwam, besloot ik het er toch maar weer op te wagen.
Ze zijn uitermate klein, dus er moest wel een tussenring aan te pas komen om er deze plaat van te maken. 
Het blijft een opgave, omdat in 9 van de 10 gevallen er toch ongewenste onscherpte optreedt.
De herfst biedt talloze mogelijkheden om zwammetjes te fotograferen.
 Je kan het zo gek niet verzinnen of je komt het wel eens tegen.
De familie mycena was zoals gebruikelijk ruim vertegenwoordigd.
Het hoeven niet altijd bijzondere soorten te zijn om er lekker mee bezig te zijn.
Af en toe kwam ik ook nog wat anders dan zwammen  tegen.
Een geschrokken kikker, een zonnende bruinrode heidelibel en vuurwantsen bijvoorbeeld.
De vuurwantsen (Sigara striatawerkten niet echt mee,
 maar met deze plaat ben ik redelijk tevreden.
Wijngaardslakken (Helix pomatia) vind ik hier ieder jaar wel.
Toch had ik niet verwacht er dit najaar nog een paar te zien.
Slakken heb ik dan ook niet gezien, alleen enkele huisjes.
Ik heb deze uit de bladeren opgeraapt en even op een plek neergelegd waar ik hem beter kon fotograferen.
Een leuk detail vind ik het tweede slakje.
Uiteraard heb ik het slakkenhuis weer op de oorspronkelijke plaats teruggelegd.
Populair als altijd, maar hier dit jaar niet veel te vinden.
Een porseleinzwammetje (Oudemansiella mucida).
De herfstkleuren geven deze plaat een duidelijke meerwaarde.
Maar het kan ook anders:

Precies hetzelfde zwammetje, maar van een andere kant bekeken.
Beide hebben in mijn ogen wel wat.
De sfeer is echter volkomen anders.
Een, zeker voor mij, grote verrassing tot besluit.
Toen ik met de porseleinzwammetjes bezig was wezen voorbijgangers mij op deze egel
officieel zelfs West-Europese egel(Erinaceus europaeus) geheten.
Hij lag opgerold een meter naast een wandelpad.
De wandelaars gingen verder, ik bleef nog een tijdje.
De egel ontrolde zich geleidelijk en ging op stap, zoekend naar voedsel.
In deze tijd van het jaar verwacht je dat niet meer, zeker niet overdag.
Hij kwam steeds dichter bij mij.
De teken op zijn kop waren duidelijk te zien.
Hij keek mij tussendoor even aan, alsof hij wilde zeggen:
"Sta ik er goed op?"
Al scharrelend liep hij op zijn gemak verder en verdween tussen de begroeiing aan de andere kant van het pad.


Goede momenten om overdag de natuur in te trekken waren zoals gezegd in oktober en november schaars.
Er is echter een hut waar je 's avonds en 's nachts marters kunt fotograferen.

Een boommarter en een das zijn mijn volgende onderwerp.

16 opmerkingen:

  1. Nou, ik heb echt genoten van deze blog. Dank je wel voor het fijne natuurmoment dat je me bezorgde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig mooi Kees wat een blog heb je weer weten te maken prachtige zeldzame paddenstoelen en dan die egel overdag die jou nog aankeek ook prachtig en ik kijk uit naar je volgende blog het word wel steeds nog meer spektakel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees,
    die Erdsterne sind manchmal sehr schwer zu finden, tolle Aufnahmen geworden, die Porzellanpilze gibt es bei uns sehr viel und sind immer ein Foto wert, den Blickwinkel dazu verändern ergeben sich neue Ansichten tja und dein Freund der Igel war sehr entspannt und ohne Angst unterwegs...sieht man selten.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Mooi de Paddenstoelen en de Zwammen.
    Het Egeltje is echt een topper.

    Groettie van Patrica.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Kees
    leyduin is een mooi plek voor paddenstoelen en dier vooral in de herfst het is een mooie blog geworden,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. A wonderful post, Kees. Mushrooms are neglected by many, even keen naturalists, but they are a key component of a functioning ecosystem, and varied and beautiful too. Hedgehogs are a special delight and whenever we visit Europe we hope to catch a glimpse of them. I will be away from my blog for a couple of weeks but will look forward to reconnecting upon my return. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hej Kees, underbara bilder på de olika svamparna. Fina bakgrunder och tom en igelkott hittade du.
    Gratulerar till fina bilder och fint naturmöte !
    Hälsningar Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig de herfst gevangen met deze serie.

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    Wat een prachtige paddenstoelenserie laat je hier zien. Je hebt heel duidelijk goed op de voorgrond, maar vooral ook op de achtergronden gelet, heel fijn rustig met bijpassende kleur. Goed ook dat je de zwammen van twee kanten bekeken en gefotografeerd hebt, dan zie je toch weer een heel andere dimensie verschijnen. Bij die trilzwam komt dat heel mooi tot uitdrukking. Amethistzwammen horen er ook bij, schrijf je. Dat vind ik ook, maar hoe ik ook zoek hier in de beukenbossen, ik zie ze nooit. Wat paddenstoelen betreft is Leyduin blijkbaar wel een hotspot, zei hij met enige jaloezie.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees!! Great macro and beautiful pictures... I love the Marten and Hedgehog... Happy week

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige serie van de paddenstoelen.
    De kopergroenbekerzwammetjes zijn erg mooi .
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Een rijk gevulde blog, waar ik steeds weer verrast werd. Wat heb je veel gezien.
    De mycena-soorten staan er prachtig op alleen als lichtje in het groen of in vlammende herfstkleuren. De amethistzwammen zijn ook soorten die ik graag zie, maar de laatste jaren niet tegenkom. Net als de aardsterren, Maar jij hebt de aardsterren er prachtig op staan! De gele trilzwam met de groene achtergrond is super. Bij de porseleinzwam vind ik beide kanten heel mooi . Ik ben blij dat je de kopergroenbekerzwammetjes niet hebt overgeslagen, want ik vind ze prachtig!! en heb ze nog nooit gezien! De kleine stinkzwam dit jaar voor het eerst.
    Superleuk dat egeltje en fijn dat je de tijd kreeg voor deze fotosessie ;-) Ben benieuwd naar je serie over o.a. de boommarter. Het voorproefje belooft wat!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Wat een prachtige foto's zijn dit. Pure herfst met fantastische kleuren en de scherpte op de juiste plek. Foto's 13, 14 en 18 vind ik heel erg mooi. En wat tof is die egel. Erg leuk hoe hij naar je zit te kijken met die kraaloogjes.
    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Niet alleen een prachtige verzameling paddenstoelen, maar ook zeer fraai gefotografeerd. Mooie voor- en achtergronden waardoor de onderwerpen er mooi uitspringen. Ik hoop dit soort fotografie toch ook eens veelvuldig te doen wanneer ik niet meer hoef te werken. De foto net boven de vuurwants is echt eentje die ik dan graag zou willen maken. Gaaf dat er ook nog een egeltje op je pad kwam, maar eigenlijk is dat natuurlijk niet goed. Mooi het voorproefje van de boommarter. Je hebt vast weer een gave fotografienacht gehad in Vledder.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo Kees wat een geweldig gevarieerd blog. Ik heb niet zo veel verstand van paddestoelen maar jij hebt er vele foto's van gemaakt en bijzonder mooi vastgelegd. Een mooi blog waar ik met plezier naar gekeken heb.
    Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie herfstimpressie, met veel soorten paddenstoelen. Zeker dat porseleinzwammetje van twee kanten heb je heel mooi. Maar ook dat groenbekerzwammetje, heel mooi, het is piepklein. Wat leuk dat egeltje. Helaas was het vanaf half oktober tot nu prutweer, en moest ik echt geluk hebben dat het op mijn vrije dag een beetje droog was....
    Hopelijk in december betere omstandigheden om erop uit te gaan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen