zondag 31 december 2023

Jaaroverzicht 2023

Als een soort warming-up voor dit jaaroverzicht heb ik mijn jaaroverzicht van 2022 erbij gepakt om eens te kijken met welke inleiding ik toen begonnen ben.
Wat zijn er veel problemen van het vorige jaar nog actueel in 2023!
Voeg daarbij het conflict in het Midden-Oosten, de verharding in de maatschappij, de politieke verdeeldheid en de zorgen rond het klimaat en je komt tot de conclusie dat het nog steeds moeilijk is om optimistisch naar de toekomst te kijken.

Je hoort regelmatig zorgelijke berichten over de natuur. 
Denk bijvoorbeeld maar eens aan de verschillende soorten natuurrampen, zoals aardbevingen, overstromingen, bosbranden en het smelten van ijskappen en gletsjers. 
Daarbij komt dan ook nog sterfte van dieren door bijvoorbeeld de vogelgriep. 
Bovendien zijn er alarmerende berichten over het mogelijke uitsterven van een aantal dieren en planten. 

  Gelukkig lukt het nog om in eigen land te genieten van de natuur.
Daarover gaat dit overzicht. 
De vosjes waar ik dit overzicht mee begonnen ben vormden voor mij één van de hoogtepunten bij mijn natuurbeleving, waar ik bij de maand april nog op terug zal komen.


JANUARI

Ondanks dat ik mooie platen heb kunnen maken van knobbelzwanen en wilde zwanen stal deze ijsvogel de show.
Ik zag ze vaker dan gebruikelijk en één keer kon ik een ijsvogel zo goed benaderen dat ik de bovenstaande plaat kon maken.

FEBRUARI

De bekende wintergasten zoals wilde zwanen, grote zaagbekken, brilduikers, krooneenden en zelfs nonnetjes leverden genoeg mooie platen op, maar ze haalden dit overzicht toch niet.
Dodaarsjes en slobeenden overkwam hetzelfde, net als de wisenten in het Kraansvlak.


Ik heb gekozen voor een drieluik.
Het pimpelmeesje is dan wel een erg algemeen vogeltje, dit moment vond ik wel een voltreffer.
Een pijlstaart zie ik niet erg vaak, dus ik was heel tevreden met de plaat die ik er met enige moeite van kon maken.
Grote zilverreigers waren de afgelopen winter vaak te zien in een natuurgebiedje bij mijn woonplaats.
Dit drietal vormde voor mij de keuze voor februari.

MAART

Futen waren in maart erg actief en vooral territoriaal. 
De mannetjes gingen elkaar met volle overgave te lijf.

APRIL

Dit is geen topfoto, maar voor mij wel een topmoment.
Deze kleine vosjes zorgden voor mij voor het hoogtepunt van dit jaar.
Zoals ik al eerder op mijn blog heb laten zien en heb beschreven zag ik een vijftal piepkleine vosjes min of meer per ongeluk onder een struik. 
Het was de eerste dag dat ze buiten het hol waren.
Later bleken ze weer door de moervos naar het hol te zijn teruggebracht.
Ik ben in april en mei een aantal keren naar het hol terug geweest en heb zo een flink stuk van hun ontwikkeling kunnen volgen.
Wat groeien ze snel in een maand!

Op weg naar het hol betrapte ik op een stille morgen in een van de toevoerkanalen twee knobbelzwanen in een innige ontmoeting.
Het resulteerde deze keer niet in een paring.

MEI

Niet geheel onverwacht was de keuze voor de maand mei een enorm probleem.
Kleine plevieren, zelfs met piepkleine jongen; een nest boomleeuweriken met 5 eitjes en later 5 jongen;
verschillende soorten libellen; zandhagedissen.
Ze zorgden allemaal voor mooie momenten én platen, maar ze hebben het toch niet gehaald.
Uit de vrije natuur heb ik gekozen voor de kleine bonte specht
omdat het zo zelden voorkomt dat ik die zie en kan vastleggen.

De tweede plaat hoort bij een havik, die ik vanuit een hut heb gezien. 
Het is er nog steeds niet van gekomen om de mooiste platen van de havik, buizerd en eekhoorn van die dag te selecteren en op mijn blog te plaatsen.
Dit is alvast een voorproefje. 

JUNI

 Voor juni was de keuze niet zo moeilijk.
Via Maria had ik een aantrekkelijke locatie gekregen om zwarte sterns met hun jongen te kunnen zien.
Het weer was aanvankelijk niet veelbelovend maar het klaarde later die morgen aanzienlijk op.
Dit vond ik de meest bijzondere plaat, omdat het hele gezin erop te zien is.
Dat het later met de kleintjes niet goed afgelopen is, blijft wel een dissonant.

JULI

Opnieuw geen topplaat maar wel weer een top ervaring.
Over de maand juli hoefde ik daardoor niet lang na te denken: alleen het woudaapje kwam in aanmerking.
Via Ben had ik een tip gekregen die tot mijn grote plezier zowel een mannetje, een vrouwtje als drie jongen opleverde. 
Ze zaten iets te ver weg naar mijn zin (net iets te ver voor mijn 400 mm lens), maar dat mocht de pret niet drukken.
Ik zag ze namelijk voor het eerst van mijn leven!

AUGUSTUS EN SEPTEMBER


Rust en stilte overheersen in afgelegen delen van de duinen waar parnassia groeit.
Af en toe zie je daar een damhert, soms zweeft er een roofvogel voorbij.
Op je gemak kan je dan zoeken naar parnassia terwijl je nergens door wordt afgeleid.

De boomkikker past in beide maanden. 
Hun aantal is sterk afgenomen, vermoedelijk door een te grote belangstelling van mensen die er platen van wilden maken.
Af en toe duiken ze wel eens op onverwachte plaatsen op.


Langpootmuggen, soms tipula paludosa genoemd, heb ik meer in september dan in augustus gezien.
Soms zaten ze zoals hier onder de dauwdruppeltjes.
Bij wijze van variatie nu eens geen vlinder of libel die bedekt is met dauw, 
hoewel ik die genoeg gezien heb.

OKTOBER 

Voor mij was de bronst van de damherten dit jaar weer spectaculair.
Bij dit hormoon-gestuurde festival heb ik een aantal boeiende gevechten zien.
Het is en blijft geweldig als je het spektakel ongestoord kunt meemaken, 
waarbij de herten zich absoluut niets van je aantrekken.

Het betekent daardoor wel dat ik geen ruimte overhoudt voor zwammen en een egel.
Liefhebbers daarvan kunnen op mijn blog het verslag over Leyduin nog eens terugkijken.


NOVEMBER

Ook over deze maand heb ik niet lang hoeven nadenken.
Het bezoek aan de marterhut stak met kop en schouders uit boven mijn andere momenten in de natuur.
Je moet het treffen dat al deze dieren zich goed laten zien.
Het lot was mij duidelijk goed gezind.

Het betekent wel dat zwammen opnieuw geen aandacht krijgen.
In mijn vorige post is hierover echter alles te lezen en te zien wat ik daarover te melden had.


Mijn enige bezoek aan de Zuidpier van IJmuiden in het najaar viel op 30 november.
Ik besteed er toch aandacht aan omdat deze grote zee-eend mij daar verraste. 
Het was voor het eerst dat ik er een zag en daarom laat ik hem hier toch zien.
Een roodkeelduiker, alk en sneeuwgorzen maakten de ochtend compleet.


DECEMBER


Mijn keuze voor december was gevallen op een plaat van een damhert, 
waarbij een mooie reflectie van het hert in het water te zien was.
Die plaat moet echter toch wijken en uitgesteld worden naar een publicatie in 2024.

Halverwege december trof ik namelijk in het Kraansvlak tussen Zandvoort en Bloemendaal aan Zee een groepje wisenten, onverwacht dichtbij.
Dat was een buitenkans die o.a. tot deze plaat geleid heeft.


2023 is voorbij gevlogen, 2024 staat op het punt van beginnen.
Net als iedereen ben ik erg benieuwd wat het voor een jaar gaat worden.

Dit is het moment om iedereen te bedanken die mijn blog bezocht heeft en in het bijzonder degenen die een reactie hebben gegeven.

Ik wens al mijn bezoekers een gezond 2024 met niet teveel zorgen maar wel met veel mooie momenten in de natuur.

15 opmerkingen:

  1. Hai Kees,

    Allereerst de beste wensen voor 2024 en dat het nieuwe jaar je maar veel mooie momenten in de natuur van brengen.
    Mooi om jouw insteek te zien voor de keuze van de foto's in dit overzicht. Niet alleen gelikte beelden, maar ook beelden met een prachtige natuurbeleving zoals bv de woudaap. Natuurlijk een heerlijke soortl die voor mij net op het verkeerde moment te zien waren. De belevenissen met de jonge vosjes was toch wel heel leuk om te lezen en de foto's waren prachtig om te bekijken. Ik heb ze met veel interesse bekeken. Jouw favoriete gebied heeft je weer een hoo moois opgeleverd in 2023, zoals ook weer de platen van de damhertenbronst. Gezellig was onze ontmoeting bij de zwarte sterns. Jammer dat het voor mij bij 1 geslaagd bezoekje bleef, want zonder die kleintjes op het eerste vlotje was het toch minder leuk. We waren gelukkig net op tijd. De nacht in de marterhut heeft je ook een hele reeks mooie foto's opgeleverd. Inderdaad een prachtige ervaring in deze hut. Je moet hier echt geweest zijn om te begrijpen wat je meemaakt in zo'n nacht. Jouw gekozen maand voor een bezoek is wel iets dat ik onthoud. Het is dan namelijk lekker lang donker en dus meer kansen op mooie beelden.
    Een mooi overzicht dat wel drie keer zo veel beelden had kunnen bevatten, als ik jouw teksten zo lees. Maar dat is toch het leuke van zo'n overzicht. Het maken van keuzes en laten zien wat JIJ het meest bijzonder vond.

    Groet,
    René (en misschien zien we elkaar ergens in 2024 op een mooie plek)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi overzicht is dit, Kees.
    Het verslag van jouw ontmoetingen met de kleine vosjes herinner ik me nog heel goed. Dat moeten topervaringen zijn geweest. Heel mooi vind ik je collage van de marterhut; en leuk de beelden van de damhertenbronst. De foto van het boomkikkertje is een heel fraaie. Verder denk ik dat oog-in-oog staan met zo'n enorme wisent ook een bijzonder gevoel moet geven. Daar gaan we vast nog wat meer beelden van zien?
    Voor 2024 wens ik jou weer veel mooie natuurervaringen en foto's toe, die ik graag op je blog blijf volgen. En natuurlijk voor jou en je gezin het allerbeste.

    hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allereerst de beste wensen en een goede gezondheid gewenst Kees, maar wat is het mooi als je zo met z,on geweldige serie momenten terug kunt kijken super ik zou je haast een nog mooier 2024 wensen maar dat lijkt mij haast een onmogelijke opgave.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees, een prachtig overzicht van het afgelopen jaar. Uiteraard ook een gezond en vogelrijk 2024 toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees
    ein tolles neues Jahr wünsche ich Dir, mit deinem Rückblick hast du es dir nicht einfach gemacht,aber es ist ein sehr schöner Rückblick geworden.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hooi Kees nog de beste wensen ,
    dit is een mooi overzicht van 2023,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees..

    Een prachtig jaar overzicht.
    De Vosjes zijn zo leuk.
    Heel veel goeds toegewenst voor 2024.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Allereerst de beste wensen voor 2024 voor jou en de jouwen! Dat het maar een super mooi jaar wordt vol geweldige natuurbelevenissen. Met name "jouw" Amsterdamse waterleiding duinen hebben je weer geweldige momenten en foto's opgeleverd. De vosjes ontroerend en zoveel mooie foto's. Ik weet zo nog dat je schreef over niet een maar 2, 3, 4, en die foto's onder elkaar waar ze tenslotte allemaal op stonden. lekker voor jezelf en geen andere opdringende fotografen. Heerlijk! De damherten hebben je ook niet teleurgesteld. Dit is een mooi twee-luik uit de serie. Gedeelde herinneringen aan de zwarte sterns, mooi het ouderpaar met jongen op een foto. ( heb ik ook uitgekozen!) Schitterend de Havik en de kleine bonte specht, dat smaakt naar meer. De ontmoetingen in de marterhut zijn ook om nooit te vergeten en ik heb genoten van dat blogje en dit is daarover een super selectie. De bunzing met dat tongetje, alsof het lekker smaakte, was al mijn favoriet .-) Alle platen zijn leuk om te zien en illustreren je mooie ontmoetingen, zoals ook de woudaap. De bedauwde mug, het boomkikkertje heel mooi! De foto van de Wisent vind ik echt geweldig!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    Ik wens jou je familie uiteraard ook een heel goed en gezond 2024 toe met weer veel fotografische hoogtepunten en inspiratie. Dat laatste daar ontbreekt het mij niet aan, maar toch van mij over 2023 geen jaaroverzicht. Ik vind het gewoon teveel werk om het hele jaar uit te spitten, te selecteren en te bewerken. loop nu al continu tegen achterstand aan. Moet het dit jaar maar eens per maand gaan bekijken.
    Je hebt een prachtig jaaroverzicht samengesteld waarvan we een aantal gebeurtenissen en foto's gedurende het jaar al zagen met je bezoekjes aan het vossenhol en je bezoek aan de marterhut als hoogtepunten. Mooi dat je ook een mannetje kleine bonte kon fotograferen. En wat geweldig dat je een tip kreeg van Ben over dat woudaapje, dat zijn toch wel echt de krenten in de pap. Heel leuk ook die boomkikker met dat hangende pootje. En dat je bij IJmuiden die grote zee-eend trof is ook heel bijzonder. Tenslotte de foto van de wisent, een prachtige compositie terecht je keuze voor december.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Prachtig al die beelden weer even voorbij te zien komen.
    Die Jonge vosjes en die marters vind ik heel erg mooi en erg bijzonder. Echt knap gedaan.
    Tevens wil ik je alle geluk en gezondheid toewensen voor 2024.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees.
    Het is weer 'n top jaar voor je geweest wat je hebt laten zien en zijn allemaal mooi in beeld gebracht en hopen dat we in 2024 weer mooie soorten zien.
    Hierbij wens ik je 'n gezond 2024 en weer van je mooie foto's te genieten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een heel mooi overzicht en omdat wij beiden veel in de AWD komen, hebben we wat overlap, de jonge vosjes, alleen had ik dit keer een andere plek waar ik de vosjes echt volgde. Jouw wisent foto is geweldig, dat is ook een beetje geluk hebben dat je die tegen komt, verder mooie foto's van de marters en de das. Ook de bronst heb je mooi vastgelegd. Deze is bij mij dit jaar een beetje aan mij voorbij gegaan, september was te vroeg, toen had ik begin oktober andere dingen en half oktober begon het rotweer dat tot december duurde en ben ik nauwelijks nog op pad geweest. Hopelijk wordt 2024 weer een mooi jaar in de natuur, waar we even de zorgen van alledag kunnen vergeten. Voor jou ook nog een heel goed en gezond 2024 toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Adembenemend zo mooi. Een heel fraai overzicht waar je trots op kunt zijn. Ik heb van je overzicht genoten. Groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees, wat een mooi jaaroverzicht. Je bent prachtige dieren tegengekomen en hebt ze heel mooi op de plaat kunnen zetten. Mijn complimenten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel leuke foto's in dit overzicht, en ook heel leuk om te lezen. Succes ook in 2024!

    BeantwoordenVerwijderen