zondag 14 april 2024

AWD - Maart deel 2

Het is geen nieuws dat het in de afgelopen maanden veel geregend heeft. 
Nieuw is wel dat het landschap in sommige delen van de Amsterdamse Waterleidingduinen ingrijpend veranderd is. 
Het lijkt er in ieder geval op dat er hier geen tekorten aan water zullen ontstaan. 
Ik kom er later in deze post nog op terug.

Een paartje brilduikers (Bucephala clangula) was op een vroege, rustige morgen druk bezig met voedsel opduiken, maar had bovendien oog voor elkaar.

Hier lijkt het alsof het mannetje wat verlegen naar het vrouwtje toe zwemt.

Een dergelijk beeld wilde ik graag maken. 
Een brilduiker die gaat duiken waarbij de punt van de snavel net het wateroppervlak raakt. 
Het is mij bijna gelukt.

Het mannetje pakte het wat anders aan.

Zo'n uitnodigend gebaar moet voor het mannetje onweerstaanbaar zijn, zou je zeggen.

Maar wat doet hij? 
Duiken!

Het is toch nog goed gekomen. 
In het nagenoeg vlakke water zwom zij naar hem toe.

En hij zwom naar haar toe.

Onder de lenteachtige omstandigheden kon baltsgedrag natuurlijk niet uitblijven.
 Toen er een tweede paartje in de buurt kwam moest duidelijk gemaakt worden
dat dit vrouwtje niet meer beschikbaar was. 
Het andere stel moest hun plaats wel weten: zij werden weggejaagd.

Samen sta je sterk(er).

Dit was al een schitterend begin van de dag. 
Er was ook nog een kuifeend (Aythya fuligula) in de buurt. 
Geen concurrent voor het stel, dus zijn aanwezigheid werd getolereerd.

Alleen onder aantrekkelijke omstandigheden maak ik foto's van dit eendje. 

De kleur van het water wordt bepaald door de plaats waar de vogel zwemt,
dichtbij het riet zoals hier, of meer op het open water.

Duiken kunnen ze als de beste. 
Met deze plaat was ik heel tevreden.

Hij was deze keer alleen. 
Meestal zie je ze in groepen, vaak in het gezelschap van andere soorten zoals tafeleenden. 



En dan de ingrijpende verandering in het zuidwestelijke deel van de AWD.

Het is moeilijk voor te stellen dat hier in de zomer geen water te zien is. 
Door de vele regen is ook hier een duinmeer ontstaan.

Iemand die hier regelmatig komt weet dat er aan de rechterkant onder normale omstandigheden 
alleen een smalle sloot te zien is, de rest is groen. 
Zo'n indrukwekkende waterplas zorgt voor een absolute metamorfose. 
In de vergroting is te zien dat er in het midden van het gebied een bank is. 
Deze is nu alleen te bereiken door voorzichtig over het ondergelopen pad met laarzen aan te lopen. 
Met hoge wandelschoenen krijg je natte voeten.
Omdat je in de AWD van de paden af mag gaan is het aantrekkelijk 
om een alternatieve route om deze watermassa heen te zoeken.

Het is een onverwacht paradijs voor water- en weidevogels geworden.
Zelf heb ik er grauwe ganzen, Canadese ganzen, kieviten, meerkoeten, kuifeenden, 
kleine plevieren en zelfs zomertalingen gezien.
Van een vogelaar hoorde ik dat zij er al groenpootruiters, bosruiters en zwarte ruiters had gezien.

Een bos dat wat verderop ligt is veranderd in een soort mangrovebos, alleen zonder getijdenwerking. 
Het oogt mystiek en wat dreigend. 
Het is nauwelijks voor te stellen dat hier in de zomer geen water te zien is.

In de herfst is het hier droog. 
Ik ken het als het gebied waar tijdens de bronst van de damherten flink geknokt wordt om de hindes. 
Er moet dus nog wel wat veranderen in de komende maanden.

Door al dat water wordt het gebied er in mijn ogen ook aantrekkelijker door.
 Voor de natuur zal het bovendien een zegen zijn, want allerlei planten die het onder droge omstandigheden moeilijk hebben krijgen nu veel meer kans om te groeien en wellicht te bloeien.

Ook hier heb ik een spectaculair gevecht tussen twee damherten gezien op een volkomen droog terrein.

Nog een laatste plaat van een onherkenbaar stuk duinen. 
Voor wie het gebied niet kent is het minder spectaculair. 
Het Nationaal Park Zuid-Kennemerland heeft de media gehaald 
omdat daar vergelijkbare veranderingen in het landschap zijn. 

Terug naar de vogels. 
Grote zilverreigers (Ardea alba) doen het goed in de duinen, zeker nu er nog meer waterrijk gebied is ontstaan.

De dodaars (Tachybaptus ruficollis) doet het goed in de vele kanaaltjes en kanalen in de AWD. 
Deze kleine futensoort is nu in zomerkleed en druk bezig met paarvorming.

Voilà, voor mij de grootste verrassing van de maand maart.
Ik had nog nooit een fazant (Phasianus colchicusin de AWD gezien.
Lang geleden (in de vorige eeuw) had ik er wel eens één gehoord, 
maar daar is het bij gebleven.

Eerst hoorde ik tot mijn verbazing zijn kenmerkende geluid.
Later verraste ik hem, waarbij hij zich achter en tussen struiken kon verschuilen,
maar niet veel later liep hij op het open veld.

Hij verplaatste zich snel maar bood mij toch genoeg kans voor het maken van platen.

Toen hij een stuk bos bereikt had was het even zoeken waar hij zich verstopt had.
Hij zat rustig op een boomstam waar ik tussen de bomen door mijn laatste plaatje van hem maakte.

Ook al heb ik er in het verleden mooiere platen van gemaakt, het was nu een bijzondere ervaring.
Dit soort vogels zet ik graag op de plaat.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Dat is een mooi natuurgebied. Prachtig met al die vogelsoorten.
    Inderdaad zoals je zegt, stond er heel veel water in die periode. Je hebt in ieder geval prachtige foto's kunnen maken, want ook al dat water steekt erg mooi af in je beelden.
    Die vliegende zilverreiger is ook waanzinnig met die fraaie gespreide veren.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees,
    auch hier hat sich vieles verändert, die grossen Wassermassen habe einige Gebiete überflutet das gute daran ist, das alle Tümpel und Moore sowie Wasserstellen im Wald wieder gut gefüllt sind und, so wie du schon schreibst, werden die Pflanzen die es brauchen sicherlich blühen dieses Jahr.
    Ein sehr schöner Bericht, mit super Bildern.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Kees, Great nature reserve that is AWD and excellent images you were taken. The high water is extreme and we have it here with me too. Many species and nice photos.
    Greetings Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees, het vele water wat na regen achterblijft lijkt me voor de nastuur wel een positieve verandering. Voor de wandelaar is het natuurlijk een ander verhaal. Mooie serie weer. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Kees
    mooie foto's ja ze kunnen het beter watergebied de awd noemen je moet bijna met laarzen gaan lopen,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi Kees het lijkt mij nog iets te vochtig voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees.

    Mooie serie heb je gemaakt.
    Mooie natuur en veel vogels en eenden.
    De Fazant is super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk fotoverhaal van de brilduikers, mooi gefotografeerd.
    Net als het natte landschap, pracht foto's.
    De fazanten staan er ook heel mooi op.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Kees,

    Tsjonge, wat een veranderingen in de AWD door al die regen. Ik ben er echter niet van overtuigd dat het een goede zaak is voor het gebied. Tuurlijk is het leuk dat er nu allerlei steltlopertjes op bezoek komen, maar die zijn straks weer foetsie. Maar voor zonnedauw en plantjes die het van schrale grond moeten hebben, kan dit weleens funest zijn. Maar andere planten zullen hun kans pakken en dat trekt weer andere insecten etc. Het is afwachten hoe het zich ontwikkelt. ALs het zo door blijft regenen, zal er voorlopig weinig veranderen daar. Mooie serie van de brilduikers. Die kans krijg je niet zo vaak. Grappig ook van die fazant. Toen ik heel jong was stikte het daar van de fazanten (en reeën en eekhoorns overigens) en ik vermoed dat de vele damherten toch ook op die fazanten een slechte uitwerking hebben. Misschien komen ze terug wanneer er minder damherten zijn.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees, ja water dat maakt een groot verschil voor de natuur. Ook goed voor het grondwaterpeil. Ook hier in het zuiden is het zo nat en daardoor sommige plekken moeilijk begaanbaar vanwege ondergelopen paden. In elk geval hebben de vogels en zoogdieren er alleen maar profijt van. Een mooie bijkomstigheid is wel die waarnemingen van veel nieuwe soorten in de AWD. Je foto's zijn prachtig en de serie van de baltsende brilduikers bijzonder fraai!
    Geniet ervan zolang het kan,
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees.
    Normaal ga ik meestal 2 x per jaar vooral voor de Fluiter. Maar toch weer 'n mooie blog zeker de Brilduikers heb je mooie opnames gemaakt, Dodaars mooi vrij in beeld en de Grote Zilverreiger net te pakken voor de wolken. Als er zoveel water is gevallen zou ik 'n stoeltje neerzetten waar er boompjes staan en ergens verdekt achter boompjes gaan zitten en wie weet wat er allemaal komt drinken en misschien takken bij het water plaatsen en 'n beetje voer neerleggen. 'N vogelvriend heeft dat ook gedaan en heb er mooie soorten gefotografeerd.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Ik ken het gebied natuurlijk totaal niet, maar wel je vele foto's op je blog door de jaren heen. Ik zie wel dat het er heel anders uit ziet. Wat een water, zeg! Mooie landschapsfoto's . Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt.
    Hele leuke serie van de brilduikers en wat mooi dat gedrag én het mooie licht ! De Grote zilverreiger tegen die blauwe lucht met wolkjes is een prachtige plaat. De dodaars is ook al een plaatje. Ik moest wel lachen om je enthousiasme over de fazantenhaan....hier struikelen we zowat over de fazanten, maar ik kan me voorstellen dat het een hele verrassing is als je die daar nooit ziet en dan ineens wél! De middelste twee foto's vind ik het mooist door die fijne achtergrondkleur.
    Ik heb weergenoten van je foto's van je omzwervingen in de AWD.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,

    Brilduikers vind ik prachtige vogels, mag ze ook graag fotograferen. en als je dan een foto kunt schieten waar ze aan het baltsen zijn heb je prijs. Ik ken het gebied van de AWD niet zo goed, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit heel bijzonder is als je normaal de droogte ziet. Iets soortgelijks zie ik hier voor ons huis, het is weliswaar een beekdal, maar ook dat is de laatste tientallen jaren droog geweest en nu is het er ook kletsnat, de sloten staan vol en je kunt er zonder aangepast schoeisel niet doorheen. Maar wat je zegt, je ziet aan alles dat al dat water het gebied goed doet. Dosaarsje in zomerkleed is heel fraai en die fazant staat er ook prima op, daar leent hij zich natuurlijk ook wel voor met zijn kleurige verenkleed.

    Groetern,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Kees,
    wel spectaculaire beelden van al die watermassa's. Heel mooie foto's heb je ervan gemaakt, vooral het 'mangrovebos' op 18 vind ik prachtig. Met nog steeds zulk nat weer zal het niet snel opdrogen. Logisch dat daar weer andere vogels op af komen.
    Het beeldverhaal van het paartje brilduikers, waar je mee startte, is leuk én mooie beelden. Ook de fazant heb je er mooi op.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees!! I´ve never seem the Golden eye... So beautiful!!! Water is a blessing in these times... Happy week

    BeantwoordenVerwijderen