maandag 1 april 2024

AWD Februari en Maart deel 1

 

In afwachting van de zomergasten en het losbarsten van de lente blijf je natuurlijk niet binnen zitten wachten, 
maar ga je op mooie dagen op stap in de hoop op mooie waarnemingen. 
De wateroverlast was in het zuidwestelijke deel van de AWD spectaculair. 
Het was net of je in een volkomen nieuw natuurgebied terechtkwam. 
Mijn ervaringen heb ik in twee delen verwerkt.

Torenvalkjes (Falco tinnunculus) zie je meestal wel ergens jagen, soms op redelijke afstand.

Blauwe reigers laat ik wel vaker zien, ook al omdat ik ze vaak tegenkom.
Ik vond het vliegbeeld mooi genoeg om hier te laten zien.

Enkele voor mij onbekende bezoekers van de AWD hadden een soort observatieplaats gebouwd.
Hier kon je van korte afstand pimpelmezen, koolmezen, vinken, een roodborstje en grote bonte spechten zien.
Het pimpelmeesje (Cyanistes caeruleuskomt als eerste aan de beurt.

Een zwammetje zorgde voor de broodnodige variatie:
een echt judasoor (Auricularia-auricula-judae).

Aalscholvers (Phalacrocorax carbo) voelen zich in het waterrijke gebied thuis.
Ze blijven schuw.

Ze hebben altijd wat startproblemen, maar dat levert voor de kijkers steeds mooie beelden op.
De scherpte kan natuurlijk nog wel wat beter.

Damherten, onmogelijk om ze niet tegen te komen in het duingebied.
Ze komen hier soms aan bod als ik denk dat ze een leuk plaatje opleveren.

Niet vanuit een schuilhut, maar vanaf een zitplaats met een door struiners van takken gemaakte wand erachter.

Grote bonte spechten (Dendrocopos major) voelden zich daar goed thuis.
Ik vermoed wel dat er in de wintermaanden gevoerd wordt.

Buizerds (Buteo buteo) cirkelden, meestal op grote hoogte, boven het gebied.
Slechts af en toe kwamen ze op een redelijke afstand.

Natuurlijk wil je ze wel van wat dichterbij zien, maar het is hoe dan ook een mooi gezicht als ze zich, 
gebruik makend van de thermiek, snel over grote afstanden verplaatsen.

Torenvalkjes kwamen nog wel eens wat dichterbij, maar ook zij hielden helaas wat te veel afstand.
Natuurlijk kan ik gaan croppen als een malle, maar dat wil ik niet.

Tot en met maart mag er nog op damherten gejaagd worden, 
om het veel te grote aantal terug te brengen.
Soms merk je daar wat van.

In een afgelegen gebied was het een drukte van belang: 
tientallen kraaien vlogen rond terwijl anderen in de boompjes zaten.
Dat trok natuurlijk mijn aandacht.
En jawel: daar de lag de binnenkant van een damhert.

Ik had al eerder wat geknal gehoord en ik was bovendien een pick-up met twee geschoten damherten erin tegengekomen.
Je weet dan dat de herten ontweid moeten zijn, maar je vindt er zelden de overblijfselen van.
De kraaien, en wellicht vossen, zorgen er dan voor dat alles zorgvuldig wordt opgeruimd.
Ik vond overigens de resten van twee herten, een meter of 10-15 van elkaar verwijderd.

Kleine vogeltjes waren er ook wel te zien, vaak onrustig en daardoor wat op afstand.
Deze roodborsttapuit (Saxicola rubicola) zorgde voor een mooi sfeerbeeld.

Hier mocht ik al wat dichterbij komen, waarschijnlijk om mij weg te lokken bij het nest in aanbouw.
Er waren wel meer kleine vogeltjes, zoals grote barmsijzen, rietgorzen en witte kwikstaarten, 
die in groepjes op zoek waren naar voedsel.
De platen die ik ervan kon maken waren voornamelijk bewijsplaatjes.

Tot slot nog drie bezoekers van de "observatiehut", waar de vogeltjes soms tot op minder dan een meter afstand kwamen.

Koolmees (Parus major)

Roodborst (Erithacus rubecola)

Pimpelmees (Cyanistes caeruleus)

In deel 2 nog wat beelden van wintergasten, maar ook van de enorme invloed van de regenval op het duingebied.
De verrassing van maart was :


16 opmerkingen:

  1. Hallo Kees
    Februar und März haben wieder schöne Bilder gebracht, der Buntspecht auf dem Ast sieht sehr schön aus natürlich das Rotkehlchen sehr gut getroffen, Falke und Bussarde dazu noch der Fasan.. perfekte Monate.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Schitterend.
    Veel moois laat je zien.
    Mooi die Damherten, Spechten en Buizerd.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. A great start to spring, Kees, with many interesting observations. It is true that everywhere that deer are found they are outgrowing their food and causing untold damage to the woodlands by grazing everything down to the ground, and stripping trees as high as they can reach. This is what happens when we interfere with nature and eliminate natural predators. Will we learn? Of course not. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Dat ziet er mooi uit. Gaaf die vogels zo in hun vlucht.
    Die Pimpelmeesjes en dat Roodborstje op foto 17, 18 en 19 vind ik erg mooi.
    Bij die vlees restanten sloeg mijn maag effe over en voelde ik mijn ontbijt naar boven komen...!! Dat had voor mij niet gehoeven Kees..haha..!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees, weer een mooie afwisseling van prachtige foto's. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hooi Kees
    ja er wort de laatste tijd veel geschoten ik hoor ze regelmatig schieten en kom ook wel eens iets tegen,
    maar je foto's zijn weer erg mooi uit de awd er valt weer genoeg te fotograferen,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Kees, great photos from your visit to AWD. Many species and I can sure understand your had a
    great time spending the hours in that great nature park.
    Greetings Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Toch weer mooie opnames gemaakt van de Roofvogels in vlucht dan komen ze mooi uit met 'n blauwe lucht. De vogels druppelen nu binnen en zingen uit volle borst om 'n vrouwtje te lokken, je Damherten liggen er ook mooi bij maar die ingewanden ben ik snel voorbij gescrold, nu nog moet het weer meewerken, meer zon en minder wind.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie serie, lekker veel vogeltjes. Dat plekje waar jij de vogeltjes kon fotograferen, met de zelfgemaakte schuilhut ken ik. Daar maakte ik ook mijn vogeltjes foto's. Maar helaas, de nieuwe boswachters hebben het helemaal gesloopt. Alles is weg....... Ben er zelf niet meer geweest sindsdien..... Hopelijk gaat het nu eens wat minder vaak regenen en waaien op de dagen dat ik vrij ben, dan kan ik ook weer eens op pad in het duin. De laatste maanden vallen de mooie dagen steeds op mijn werkdagen.
    Komt er nog een deel met de wateroverlast in het zuiden van de AWD?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Kees,
    weer fijn om even met je mee te kijken naar al het moois in de AWD, Nou ja, behalve foto 13 en 14, die zijn niet zo mooi. Heel fijne achtergronden heb je bij de foto's vanuit die kijkhut. Met als toppers de pimpeltjes op 3 en 19. En heel knap gedaan: de beelden van de rondvliegende buizerd.
    De fazant is een mooie afsluiter.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Wow, wat een mooie vliegbeelden van de torenvalk en de buizerd. Vederscherp knap gedaan!
    De spechten hebben je ook aantrekkelijke platen opgeleverd. Erg mooi. Maar de kleine vogeltjes bleven wel heel mooi voor je poseren, klasse! Goed plekje daar. Het echte Judasoor is ook leuk om tegen te komen. De vleesresten zijn niet echt aantrekkelijk, maar ja, het zal wel helemaal kaal gevreten worden. De aalscholvers opvliegend zijn leuke platen Ik vind de foto's scherp genoeg en het gaat hier vooral om de actie . De blauwe reiger is ook een mooie foto! Mooie sfeerfoto 's van de roodborsttapuit. Het tweetal damherten achter elkaar is ook een leuke. De fazant is een prachtige afsluiten van je blog.
    Ik heb er van genoten!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,

    Mooie serie van de AWD. Je weet dat je daar damherten tegenkomt en ook dat er tegenwoordig op ze gejaagd wordt, maar als je dan zo die ingewanden ziet liggen is dat toch een beetje luguber. Maar goed de predatoren hebben er in elk geval nog iets aan. Verder mooie foto's van "gewone" soorten, vooral het pimpelmeesje, daar heb ik een zwak voor, ik maak er tig foto's van in onze tuin. Vooral die hangende aan de stam vind ik een hele fraaie. Ben zelf door privé omstandigheden de laatste tijd niet veel op stap geweest, waardoor ook het bloggen momenteel op een laag pitje staat.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees... Lovely birds and shots... Happy week

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Hopelijk wordt dat schuilplekje geen publiek geheim, want dan is het plezier snel voorbij. Zo'n plekje levert altijd leuke beelden op en je weet nooit wat er allemaal op af komt wanneer er wat gevoerd wordt. Een voerkorf met daarin wat mezenballen doet wonderen. Het schuilplekje levert natuurlijk wel heerlijk beelden op en van lekker dichtbij. Dan zie je direct mooie details. Je bent inmiddels al een echte woudloper he. Juist door het in de gaten houden van de omgeving en goed luisteren naar geluiden, kun je prachtige dingen ontdekken. Toch super dat je zo'n uitgekleed hert tegenkomt. Daar zou je eigenlijk een wildcamera bij moeten zetten om te zien wat er allemaal op afkomt. Zo'n kadaver trekt vast boommarters en dergelijke. De eerste foto van de rbt is overigens een hele fraaie. Mooi zo in het landschap en dat zijn toch wel de foto's die wat extra's hebben.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen