dinsdag 26 mei 2026

Lente impressie

Ook als je nogal beperkt wordt in het bezoeken van gebieden waar je graag komt is er nog wel wat aantrekkelijks te vinden in de natuur. 
Een nestkuiltje van een kleine plevier mét eieren hoort daar natuurlijk bij. 
Tijdens de drukke lentemaanden blijft er niet veel tijd over om te bloggen en blogs te bezoeken. 
Teveel activiteiten van uiteenlopende aard. 
Toch is het mij gelukt om een korte impressie samen te stellen.

In het voorjaar hoop ik altijd tapuiten te zien. 
Helaas bleef het ook dit jaar beperkt tot slechts één enkele waarneming.

Dit jaar zag ik wel weer een paar kneutjes
zij het op wat grotere afstand dan ik gewild had.

Geen twijfel mogelijk, het nest moest met zacht materiaal bekleed worden.
Een nachtegaal zat in de dichte begroeiing uitbundig te zingen, 
maar liet zich slechts in een flits zien. 
Onmogelijk om er een plaatje van te maken.

Damherten zijn inmiddels weer een bijzonderheid geworden in de duinen.
 Je moet echt van de gebaande paden af om ze te zien. 
Slechts enkele jaren terug zei ik altijd als iemand mij vroeg of ik damherten had gezien:
"Je moet je best doen om ze niet te zien". 
Die tijd is voorbij.

Af en toe zag ik putters, maar nooit zo dichtbij als ik graag wilde.

Graspiepers waren druk bezig om voedsel te verzamelen voor hun jongen.
Voortdurend was het geluid van een koekoek in de omgeving te horen.
 Voor de graspiepers is het te hopen dat ze geen ongewenste bezoeker in hun nest hebben gehad.

Roodborsttapuiten behoren tot de stamgasten in de duinen.
Tijdens vrijwel elke wandeling kom ik ze tegen.
Hier een vrouwtje.

Uit een flinke verzameling platen van het mannetje heb ik deze keer een plaat gekozen die er echt uitsprong.
Hij had een bijzondere afsprong van de tak waarop hij een tijdje zat.

Boomleeuweriken horen ook al jaren bij de vaste bewoners van de AWD. 
Ze houden ervan een mooi uitzichtpunt te hebben om de omgeving goed in de gaten te kunnen houden.

Een voorjaar zonder zandhagedissen is voor mij ondenkbaar. 
Helaas komen ze op de plaatsen waar ik ze jarenlang in flinke aantallen tegenkwam niet zo veel meer voor.

Twee vrouwtjes gaven mij een kans om ze te vereeuwigen.
Zij liet zich het best zien.

Bij de mannetjes was het niet veel anders: 
in totaal kwamen drie mannetjes voor mijn lens.

Gelukkig zijn er nog niet veel grauwe ganzen in het duingebied te vinden, 
al heb ik er wel grotere groepen gezien dan ik prettig vind. 
Een gezinnetje wil ik nog wel laten zien, omdat hiermee ook het voorjaar zichtbaar wordt.

Zoals ieder jaar ben ik weer op zoek gegaan naar uitsluipers
De foto's moet ik nog uitzoeken, maar één voorbeeld kan ik hier al laten zien.

Groene kikkers lieten zich meer en meer horen, al bleven ze langs de waterkant behoorlijk alert en schuw.

Hoe anders was het met deze bruine kikker die op een hete, zonnige dag zich in onze tuin liet zien.
 Je zou zeggen dat hij de voorkeur zou geven aan koelte en beschutting.

Terug naar de duinen, waar de meidoorns in bloei staan.
Het is duidelijk wat de overheersende windrichting is.

Op zanderige plekken, bij voorkeur in de buurt van water, heb je dan kans om kleine plevieren te zien.

Een kleine plevier, onopvallend en heel goed oplettend.
Als ze zich niet bewegen moet je goed opletten.
Het helpt wel als je het gebied kent waar ze regelmatig komen.

Tot mijn grote verrassing vond ik een nest met eieren.
Ik heb er jaren naar gezocht, maar nu vond ik er eindelijk een, min of meer toevallig.
Eerst vond ik het kuiltje met twee eieren, een week later aangevuld tot vier.
Dat beloofde wat.

Je ziet het, je moet goed kijken waar ze zit te broeden.

Helaas, weer een aantal dagen later was het kuiltje leeg.
Geen eierschalen, geen jongen, geen kleine plevieren.
Vooralsnog, en misschien wel voor altijd, is het een raadsel wat er gebeurd is.

Soms zijn er onverwachte gebeurtenissen, zoals een flink aantal bergeenden in een steeds verder droogvallend duinmeer.
Ze waren regelmatig onverdraagzaam naar elkaar toe.
Het leverde mooie platen op, waarvan ik er hier één laat zien.

Het voorjaar leverde nog veel meer op, maar zoals gezegd ontbreekt de tijd om alles uit te
zoeken en eventueel te bewerken.
Maar wat in het vat zit verzuurt niet.

10 opmerkingen:

  1. Hallo Kees,
    Je hebt weer prachtige beelden kunnen maken. Prachtig al die vogels. Ook die zandhagedissen zijn super tof.
    Foto 10 van die Boomleeuwerik vind ik erg mooi. En ook die Kleine plevier op foto 19 ziet er heel mooi uit.
    Inderdaad vreemd dat er niets van die eieren meer te zien is. Maar er zijn natuurlijk genoeg kapers op de kust in zo'n natuurgebied. Want die lusten ook wel wat, hoe wreed het ook is.
    Mooie reeks hoor Kees!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees,
    der Frühlingspost ist sehr schön, eine Zusammenstellung die Dir gelungen ist, das mit den Eiern ist schade aber so ist die Natur. Schöne Bilder.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Kees,
    uit je beschrijving begrijp ik dat er nogal wat veranderd is in de AWD.
    Lijkt me een vreemde ervaring om zo weinig herten tegen te komen. Je hebt er evengoed een mooie post van weten te maken. Topper is de roodborsttapuit op 9 - fijn aktiebeeld. Ook de meidoorn op 18 vind ik een heel fraaie.

    Hartelijke groet, Corrie

    Harrtelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,

    Jammer zeg dat het nest van de kleine plevier gepredeerd bleek, ze hebben het toch al zo moeilijk, maar ja, als je op de pioniersvegetatie broedt loop je natuurlijk veel risico. Je geeft aan het jammer te vinden dat de putter wat ver weg zat, maar ik vind hem zo prachtig evenals die wegvliegende roodborsttapuit. De zandhagedis, voor jou een jaarlijks terugkerende soort en onderwerp heb ik helaas nog nooit gezien, wel kon ik deze week een levendbarende hagedis fotograferen, maar die haalt het niet bij die prachtig groene zandhagedis. Mooie voorjaarsserie Kees.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Kees
    mooie foto serie uit de AWD ja in de Zilk zie je helemaal geen hert meer het is inderdaad veel verandert in de AWD gebieden die afgezet zijn parkeren verandert ,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. An outstanding series of photographs, Kees, but your commentary highlights a trend seen around the world - there are fewer and fewer individuals. This sad truth is found across a wide range of taxa and there is no reason to believe that the trend is going to be reversed. When I think back to the abundance of my childhood there is reason for great sadness. I just read a report of Grey Whales starving off the coast of California and not producing young. We have robbed the ocean of their food and continue to fill it with poisons of every description, including forever chemicals. As humans, we seem to have gone mad.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    ik ben al eeuwen niet meer in de AWD geweest. De laatste keer is al een jaren teug met de ons ontvallen Dick Vermeij. Je laat hier echt wel mooie platen zien zoals de nachtegaal. Misschien niet het plaatje wat je wilde maar hij staat er wel mooi op. Ook de boomleeuwerik vind ik heel mooi en knap gefotografeerd. Leuk ook die Tapuit bovenop de tak. Het zijn van die leuke vogels. Kneutjes zitten er hier best wel veel maar ook mij ontbreekt even de tijd om te fotograferen momenteel. Nu kan ik hier ff lekker genieten. De zandhagedissen heb je ook mooi weten te vangen maar dat kon je altijd al :-). Je laatste foto van die bergeenden vind ik echt heel bijzonder. Heel fraai gefotografeerd.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie serie met al die verschillende soorten Kees.
    Mooi om de eitjes te zien van de kleine plevier, zie je toch niet zo gauw.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Wat een prachtige foto's!
    Heel mooi met wat ruimte de putter, boomleeuwerik, roodborsttapuiten, kneutje en graspieper. Jammer dat je de eitjes van de kleine plevier niet meer zag. De foto's daarvan en van de kleine plevier zelf zijn top. Dan de zandhagedissen, pffft die zie ik nooit hier. Super, vooral met die groene kleur! Leuk, twee soorten kikkers!Het groepje damherten leverde je een aantrekkelijke foto op. Het uitsluipen van een libel heb ik nog niet gezien, gaaf om dat te zien gebeuren.d
    De leukste foto vind ik de kneu met een klep vol nestmateriaal 😄
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Kees, a nice series of "springcaptures". Sorry about the decreasing numbers of deers. But you have catched lots of species in a decent matter and the shelducks have the same intolerant behaviar hear too.
    Have a nice June, Lasse

    BeantwoordenVerwijderen