vrijdag 9 mei 2014

Uitsluipen van viervlekken

Soms heb je een onverwachte meevaller.
Op 25 april maakte ik een wandeling door de AWD. 
Ik was onder andere nieuwsgierig of er al zonnedauw te zien was in de buurt van een duinvennetje.
Ik vond niet alleen zonnedauw, niet ver er vandaan bleken viervlekken (Libellula quadrimaculatabezig te zijn met uitsluipen.
Het was weliswaar  een beetje lastig dat er vrij veel wind was, maar dat mocht de pret niet drukken.
Dit zou het resultaat moeten worden.
Hier is goed te zien dat de libel al enige tijd uit de larve gekropen is en zijn vleugels laat drogen.
Zon en wind doen hun werk.
De libel lijkt zo op een polsstokspringer die het boveneind van de polsstok vasthoudt.
Er was een flink aantal viervlekken in wording.
Hier zie je dat de vleugels al wat verder gespreid worden.
Weer een fase verder.
De weerkaatsing van het zonlicht zorgt voor een bijzonder effect.
De vleugels lijken wel hele dunne gelatine.
Deze viervlek is al bijna klaar voor vertrek.
Het was een beetje zoeken naar een mooie lichtinval en een passende achtergrond.
Bij dit licht is goed te zien hoe ragfijn de vleugels zijn.
Een mooie afsluiter.
Niet veel later was deze viervlek vertrokken.

Juffers en libellen zijn de laatste tijd steeds meer te zien. 
Voer voor zonnedauw.

19 opmerkingen:

  1. Prachtige serie Kees.
    Geweldig om te zien de uitsluipende viervlek.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kees ik heb gelijk diverse blogs van je zitten bekijken en daar smelt mijn hart wel van hoor Zo mooooooooooooooi ook je Zwaantjes prachtig !!
    Bedankt voor je show !
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het is iedere keer weer mooi om dit wonder van de natuur van zo dichtbij mee te maken je hebt er een pracht serie van weten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uitsluipende libellen zijn een mooi natuurverschijnsel om lang van te genieten. De viervlekken zijn erg mooi. Lastig als ze zo in de drukke begroeiing zitten. Ik wil er ook graag voor op pad maar het weer werkt nu absoluut niet mee.
    Jij hebt mooie kansen gehad en benut.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Great Pictures. We have those down at our lake. But I Think it is to Cold for them just now.
    Have a great weekend
    Majsan/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh I long for the dragonflies too!
    Beautiful series! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees, Je had het al genoemd en ik keek er naar uit. Je foto's zijn schitterend. Last van de wind, heb je goed opgevangen want het is allemaal piekfijn voor elkaar!foto 3, 4, 6 en 11 zijn mijn favorieten.
    Wat een wondertje en wat mooi vastgelegd.
    groetjes en fijn weekend
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi hoe je overal het licht in de vleugeltjes gevangen hebt.

    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees
    mooie serie heb je hier neergezet van die libellen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk Kees, we zijn ontegenzeggelijk op dezelfde plek geweest, en ook toen ik er was waaide het (te) hard. En dan valt het nog niet mee om deze prachtige Viervlekken er op te zetten. Mooie serie. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie serie Kees, dit is toch altijd weer een bijzonder schouwspel. En nog niet zo eenvoudig om dat mooi vast te leggen. Jij hebt er een knappe serie van gemaakt en mooi verschillende fases vastgelegd.
    Ik zou ze ook graag tegenkomen, maar ben dit jaar nog niet verder gekomen dan een paar juffertjes.
    Ik geniet dus graag even met jouw mee want het weer is de komende tijd niet erg geschikt om uitsluipende libellen vast te leggen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beste Kees,
    Ondanks de wind heb je een mooie serie kunnen maken van deze viervlekken. Je hebt het licht op de vleugels prachtig weten te vangen. Het mooist is dat gelukt op foto 9 en 10.
    Ik heb ook even heerlijk weg zitten dromen bij je foto's van Afrika (februari 2012).
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Kees,

    Je hebt de kans wel eventjes met beide handen aangepakt hoor. Vooral de foto's 3 en 11 zijn schitterend.
    Foto 3 is er zo eentje die het wonderlijke van het proces zo mooi weergeeft in 1 plaat.
    Dat zo'n grote libel uit zo iets kleins kan komen. Foto 11 is erg origineel genomen. Mooi met dat beetje tegenlicht en de gekozen scherptediepte. Tsja de rest zijn gewoon heerlijke foto's om te bekijken. Prachtige serie heb je weer kunnen maken van dit natuurverschijnsel.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een mooie serie, waar je toch een stukje van het uitsluip proces kan volgen, namelijk het drogen van de vleugels. Ik was erbij en heb net als jij genoten van dit fenomeen.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. En ik was er ook (blog volgt nog). Je hebt er in ieder geval een mooie serie van neergezet. Jammer dat we eigenlijk iets te laat waren (of de viervlekken te vlug) om ook nog iets van het allereerste stadium mee te krijgen.
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat moet dat een mooie belevenis zijn, Kees. Ik heb het nooit gezien. Waarschijnlijk zoek ik op de verkeerde plekken. Prachtige reportage. Fijn dat ik het bij jou kon zien. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wonderful quadrimaculata!
    What a great moment to seize with a camera!
    Well done Kees!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zou zweren dat ik hier geageerd had Kees, want ik had deze foto's nl gezien. Vertelde er daar nog bij dat ik ook in de AWD bij de viervlekken was geweest!

    Reactie is dus pleitte tssss... maar, ik vind het echt een hele gave serie. Ze hagen daar mooi te drogen en dan kan je ze ook echt mooi fotograferen. Heel mooi in beeld gebracht Kees.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen