vrijdag 5 juni 2020

Sri Lanka - Vogelparadijs


Door van alle vogels die ik nog wilde laten zien hooguit twee beelden in deze post op te nemen kon ik volstaan met één afrondende post.
Desondanks 29 beelden, speciaal voor de doorzetters c.q. vogelliefhebbers.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar……, de lightbox werkt bij mij in Google niet en door te klikken op de beelden kwam er in mijn laatste post geen vergroting maar een verkleining!

Raadselachtig, maar nu lijkt in ieder geval de vergroting weer te werken.


Het eerste beeld is van een blauwstaartbijeneter (Merops philippinus javanicus) die we regelmatig gezien hebben.
Hier had hij een perfecte positie uitgekozen.
Blauwe pauwen zie je in elk wildpark, een enkele keer elders in het wild.
Bij wijze van variatie heb ik nu voor het vrouwtje gekozen, 
omdat de mannetjes bijna altijd de aandacht krijgen.
Van deze vogels krijg ik niet snel genoeg, 
zeker niet als ze met warm licht in zo'n mooie omgeving staan:
de Indische nimmerzat (Mycteria leucocephala).
Indische slangenhalsvogels (Anhinga melanogaster) stonden vaak in deze karakteristieke houding hun vleugels te drogen.
De trots van Sri Lanka, de nationale vogel!
Hanen van het Ceylonhoen ( Gallus lafayettii) hebben we opmerkelijk vaak in de wildparken gezien, hennen slechts een sporadische keer.
Het wemelde van de kleine groene bijeneters (Merops orientalis).
De lange staartveer was vaak niet zo goed te zien.
Het gevolg is dat bij een aantal geslaagde plaatjes deze grotendeels ontbrak, helaas.
Met deze plaat was ik heel tevreden : een Malabar neushoornvogel (Anthracoceros coronatus).
Meestal zitten ze behoorlijk verscholen tussen de bladeren  maar hier had ik de mazzel hem volkomen vrij in de lucht scherp op de plaat te krijgen.
We gaan weer endemisch: 
een Ceylonese brilvogel (Zosterops ceylonensis).
Een klein vogeltje dat we zagen in een bos met enorme bomen.
Deze vogel verdient hier ook een plaats, al was het alleen al om zijn naam:
goudbrauwbuulbuul (Acritillas indica).

Op safari naar het Bundala National Park, waar het vooral draaide om vogels, 
leverde een rijke oogst op.
Om te beginnen vielen er direct stelkluiten (Himantopus himantopus) op.
Ze waren met velen.
Foto's maken kon alleen vanuit een jeep, dus dat beïnvloedde vanzelfsprekend het standpunt.
In hun directe omgeving zagen we op afstand blauwe pauwen, Indische kuifarenden, blauwe reigers, grijze langoeren en landvaranen. 
Bovendien lagen of zwommen er krokodillen.
Onze gids stopte op een zeker moment op een tamelijk smal dijkje.
Pal naast de jeep, op hooguit een meter afstand, lag een Indische griel (Burhinus indicus),
zo te zien op haar nest.
Ze vertikte het om op te staan en weg te lopen.
In het meer zwom een eenzame grijze pelikaan (Pelecanus philippensis).
Het was beslist niet de enige pelikaan in het meer, want op zo'n 100 meter zagen we een grote groep. 
Voorafgegaan door een groep Indische aalscholvers kwam er een hele armada aangezwommen, duidelijk achter een school vissen aan.
Je geloofde je ogen niet toen talloze vogels zich op de vissen stortten.
Links nimmerzatten, rechts de pelikanen, maar als je goed kijkt zie je grote en kleine zilverreigers, blauwe reigers, lepelaars, steltkluten, aalscholvers en kleine steltlopers.
Het ging maar door, de vogels schransten wat ze konden.
Zo'n uitgebreid visbanket was aan al deze vogels goed besteed.
Het was fascinerend om naar te kijken.

We zijn inmiddels op de helft.😊
Toen we weer verder gingen troffen we een aantal Indische grielen, nu iets verder van de weg.
Er zijn nogal wat vogels die enigszins op elkaar lijken.
Denk maar eens aan de verschillende piepers en leeuweriken.
Een Jerdons leeuwerik (Mirafra affinis) zal voor de meesten geen bekende soort zijn.
Terug naar het water waar een Indische witte ibis (Threskiornis melanocephalus), 
ook wel zwartkopibis genoemd, in het meertje waadde, op zoek naar voedsel.
Ik dacht met een heilige ibis te doen te hebben, maar die komt in Afrika voor.
Ze lijken wel veel op elkaar.
Deze schoonheid behoeft geen introductie meer.
De Indische aalscholver (Phalacrocorax fuscicollis) heb ik in een eerdere post ook al eens laten zien.
Ze zijn heel algemeen.
Een bosruiter (Tringa glareola) was niet schuw en scharrelde zijn kostje bij elkaar langs de oever van een meer.
Omdat hij zo mooi poseerde heeft hij een extra plaats verdiend.
Dit kleine zangertje bezorgde mij tijdens een ingelaste wandelpauze van de vogelsafari heel wat zweetdruppels.
Het was niet alleen knap heet, 
maar ik moest heel wat moeite doen om hem mooi op de plaat te krijgen.
Het is een roodbuikbuulbuul (Pycnonotus cafer).
Hij kijkt hier uit over het strand en de Indische Oceaan.
Op de terugweg van deze vogelsafari zagen we een aantal grijskop purperkoeten (Porphyrio poliocephalus).
Nadat we er eerst een aantal in het riet zagen lopen, 
kregen we ze later ook nog een keer helemaal vrij in beeld.
Deze schitterende blauwe kitta (Sri Lanka blue magpie, Urocissa ornata) zagen we in het Sinharaja Regenwoud.
De vogel is endemisch voor Sri Lanka, en staat op de rode lijst van de UICN als kwetsbaar.
Je bent dan natuurlijk heel blij als je er een aantal hebt gezien.
Ik schat dat het er wel een tiental geweest zal zijn.
De laatste soort is misschien wel niet de meest spectaculaire soort, 
maar het is wel de laatste soort die ik tijdens onze reis hebt gefotografeerd.
Het is het mannetje van de Dayallijster (Copsichus saularis).
Zijn partner mag deze lange reeks besluiten.
Samen hadden zij een nest gemaakt bovenop een kapotte lamp.
Ze waren heel druk met hun jongen.
Voordat ze naar of van het nest vlogen kozen ze vaak een tak als tussenstation.


Hiermee komt een eind aan een lang verslag.
Ik heb respect voor het uithoudingsvermogen van degenen die het tot aan het eind hebben volgehouden.

19 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.
    Dat zijn zeker vele soorten vogels daar en ook nog van die mooie soorten, teveel om op te noemen, vraag mij af hoe warm het daar is en waarom jullie niet uit de auto mogen om de vogels te fotograferen, is het wegens de wilde dieren die daar zijn? Maar die opnames heb je toch mooi meegenomen van bijzondere soorten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Loes,
      Tijdens een safari mag je maar een enkele keer de wagen uit alleen op vaste plaatsen tijdens de route. 's Morgens was het meestal ca. 24 gr. C, maar later op de dag kon het oplopen tot ca. 35 gr. C
      Groet, Kees

      Verwijderen
  2. Hoi Kees,
    eerst even dit: Je foto's zijn weer aan te klikken en te vergroten maar....... net als bij mij kan je ze nu gewoon opslaan. Er komt een popup die vraagt dan of je hem op wilt slaan. Bovendien zijn ook (net als bij mij) ook de kleine foto's uit de leeslijst van het blog bij het zetten van een nieuwe post.

    Maar nu je foto's. De bijeneters zijn werkelijk super om te zien. Wist je dat deze ook bij het vogelmeer zaten :-) maar daar zijn ze niet zo mooi te fotograferen zoals jij hier laat zien :-) Die groene is ook echt heel mooi zeg! Die steltkluten mogen er ook zijn net als die pelikanen. Trouwens..... al je vogels zijn super om te zien. Prachtige kleuren en uitdossingen. Je bent daar echt aardig aan je trekken gekomen wat vogels betreft zeg gohhhhhh..... en ik heb hier enorm zitten genieten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees!!!.. beautiful and interesting birds... Well done 👍😊

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Speaking for myself, Kees, no stamina was required. It was a great pleasure to move from one great photograph to another, and I find it hard to resist reaching for a book to get more detail on some of the species. The green bee-eater was a total surprise for me. I have been fortunate to see many of the world's bee-eaters, but somehow the recesses of my mind had not retained this species at all. It has been a real joy to share your adventures in this wonderful place.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees,
    fantastisch, wat een vogelrijkdom.
    Bij foto 14 en 15 denk ik het geluid er even bij, dat zal gigantisch geweest zijn. Ik kan me voorstellen dat jullie bij dat schouwspel enorm genoten hebben. Verder spreken de gekleurde vogels mij natuurlijk het meest aan. De goubrauwbuulbuul (wie verzint zo'n naam!), de prachtige bijeneters en die bijzondere ekster, de blauwe kitta. Complimenten voor de neushoornvogel in de vlucht.
    Een prachtige serie, die ik met plezier bekeken heb.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, wat een mooie soorten en wat een kleuren hebben ze.
    Prachtig om te zien Kees.

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees, alle herinneringen aan Sri lanka kwamen weer terug. Geweldig land, prachtige foto's...
    De Ceylonese Brilvogel is naar mijn idee een Brown-breasted Flycatcher Mucicapa mttui.
    Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ben,
      We hadden twee gidsen. Onafhankelijk van elkaar zeiden zij dat het de endemische Sri Lanka white-eye was. Groet, Kees

      Verwijderen
  8. Hallo kees
    die Ausdauer hat sich gelohnt, für mich sehr intressant so unbekannte Vögel zu sehen, die Bienenfresser sind sehr exotisch aber die Aufnahmen 14 und 15 sind der Wahnsinn, so viele auf einer Stelle ein Highlight für jeden Vogelfreund und Tierfotograf
    habe alle Berichte über Sri Lanka mit Begeisterung gelesen...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees.

    Super wat mooi is dit.
    Eerst heb ik het zo zitten kijken, toen stuk voor stuk in de vergroting.
    Zoveel mooie vogels van kleur.
    Dit is echt heel mooi Kees.

    Bedankt voor het mee laten genieten.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Likkebaardend heb ik je blog bekeken. Ik vind alle opnamen erg fraai. Een veelheid van kleuren en acties, betoverend! Toch de bijeneters, die noem ik want dat zijn zulke mooie vogels en zo mooi gekleurd. Mooi blog Kees, ik heb er van genoten.
    Groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is toch genieten. Wat een mooie reeks. Prachtig al deze mooie en bijzondere vogels.
    Vooral die bijeneter op je eerste foto vind ik erg mooi. Net als die nimmerzat zo in het water.
    Jij hebt het daar wel naar je zin, dat stralen deze opnames wel uit.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een enorme vogelrijkdom zeg. Prachtige vogels waarvan ik een aantal alleen van de dierentuin ken. Ik vind de bijeneters toch wel geweldig mooie vogeltjes. En wat een enorme hoeveelheid vogels bij elkaar, ik zou het geluid er wel bij hebben willen horen....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Je slotblog van je Sri-Lanka bombardement mag er zijn hoor. Wat zal jij een hoop werk gehad hebben aan het uitzoeken van al dat materiaal! Er zijn natuurlijk vervelender dingen in het leven... het is weer een fraaie serie geworden. Ik dacht na de openingsfoto dat de Bijeneters het hoogtepunt zouden vormen, maar de Blauwe Kitta spant de kroon. Nog nooit van gehoord, maar wat een mooie vogel is dat. De slotfoto is dan misschien niet zo spectaculair, fotografisch vind ik wel de mooiste van deze serie. Een waardig slot dus wat mij betreft.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    Ik vond het totaal geen opgave om dit te bekijken, haha!!!! Wat een heerlijke vogels allemaal en wat heb je prachtige platen gemaakt! De twee soorten bijeneters staan er meer dan fraai op! Mooi dat beiden zo lekker vrij zaten!Ik ben helemaal weg van die Nimmerzat. Prachtige foto van dat rijtje in het water met weerschijn en zo mooi van kleur.Het portret verder in de blog is ook een juweeltje! De Witte Ibis heeft je ook een prachtplaat opgeleverd. Aparte kam heeft die Ceylonse hoen én schitterende kleuren. Een Neushoornvlogen in vlucht....tssss, jij wel! Ik ben al blij als een visdief lukt "-) Een leuk vogeltje is die Brilvogel, geweldig dat je die op de foto kreeg. Maar dan die Goudbrauwbuulbuul ook niet mis. Leuk dat je daar ook steltkluten kon fotograferen. De foto's van de Grielen zijn top, de 2e vind ik wel mooier vanwege die houding. De grijze pelikaan is ook een mooie soort. Mooie lichtval op de snavel. De hele groep is indrukwekkend. Die grote gemengde groep die op de vis afkwam is helemaal te gek, mooie sfeer kon je overbrengen ( daar had ik wel even de telescoop op willen zetten!) gaaf!! Bosruiter staat er mooi op vooral de 2e foto. Dan ben ik aangekomen bij een vogeltje wat ik misschien wel de mooiste van dit blogje vind......die roodbuikbuulbuul Wat een schoonheid is dat! Gelukkig heb je die moeite genomen, en die is dik beloond met deze prachtige foto. Die grijskophoenen zijn ook heel fraai, leuk om tegen te komen dat geldt ook voor die blauwe pauwen. Het vrouwtje staat er heel parmantig op. De blauwe Kitta, onwerkelijk zo mooi van kleur...daar kan onze ekster niet aan tippen. Tot slot het paartje Dayallijsters, wat mooi!! En dat vrouwtje staat er ook super op. Ik heb meerdere keren door deze prachtige foto's gebladerd en genoten van de mooie soorten en je geweldige foto's!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,

    Een prachtig vogelblog waar ik met extra belangstelling naar kijk. Met een aantal nieuwe soorten voor mij, maar toch ook veel soorten die ik herken uit mijn tijd als volièrehouder, bezoekjes aan dierentuinen en het kijken naar natuurdocumentaires. De griel vind ik zo'n vogel die echt tot de verbeelding spreekt met z'n mysterieuze blik. Steltkluten heb ik overigens vandaag ook nog in Nederland kunnen fotograferen. Wat moet dat een spectaculair gezicht geweest zijn die pelikanen die massaal op visvangst gaan. Ik dacht ook gelijk aan een heilige ibis, lijkt er sprekend op. Ook de bosruiter kon ik recent nog hier in Nederland fotograferen. Vogelliefhebbers kwamen aan hun trekken in dit blog.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou Kees, het was allesbehalve een straf om door het blog heen te wandelen. Wat een prachtige verzameling heb je bij elkaar geschoten zeg. De ene soort nog mooier dan de andere. De meeste ken ik niet, maar dat maakt het bekijken van je blog er niet minder om. Tsja, je wilt natuurlijk mooiere foto's mbt standpunten, maar soms kan het gewoon niet anders en moet je roeien met de riemen die je hebt. Soms heb je mazzel en zitten ze op een tak, maar met watervogels is dat lastiger. Je wilt natuurlijk ook geen krok achter je aan hebben. Hoewel ik alle foto's mooi vind, is de eerste van de bijeneter toch mijn favoriet. Van jou ook denk ik, want je plaatst hem als eerste. Echt een heerlijke plaat (zonder de rest te kort te doen).

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gave soorten, wat heb je veel gezien Kees. Mooie platen! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen