zaterdag 5 november 2022

Damhertenbronst 2022


De bronst van de damherten behoort tot de bijzondere gebeurtenissen in de Amsterdamse Waterleidingduinen. 
Natuurlijk maak je het ene jaar meer spectaculaire momenten mee dan het andere.
Een belevenis is het echter iedere keer.

Het burlende damhert op de startfoto stond behoorlijk dichtbij mij.
(de foto is niet gecropt, brandpuntsafstand 250 mm, 100-400 mm lens)

Hij wilde indruk maken met zijn krachtige postuur en zijn stemvolume.
Dat lukte hem helemaal.

Daarna ging hij iets verderop rustig liggen!
Hij zag dat ik geen bedreiging voor hem was.

Toen ik op 4 oktober onderweg was naar mij favoriete bronstplek zag ik al enkele herten die elkaar de maat namen.
 Niet veel later stond er één uitgebreid te vlaggen.
Een geurtje achterlaten om je territorium af te bakenen hoort er tenslotte bij.
Op de bij de herten populaire plek deden twee stoere mannen net of ze elkaar niet zagen.
Even later knalden de geweien op elkaar, maar dat speelde zich vooral af tussen de bomen.
Het was verbazingwekkend om te zien hoeveel herten hier een bronstkuil hadden.
Ze lieten zich zo vaak horen, dat het leek alsof het van alle kanten op mij af kwam.
Wat een geluid!
Dit hert was ergens ontevreden over, gelet op de stand van zijn staart.
Even daarvoor had hij een flinke hoeveelheid "dropjes" laten vallen.
Op 7 oktober was ik er weer.
Het eerste dat opviel was dit statige hert dat een strategische positie had uitgekozen.
Hij kon alle concurrenten zo overal zien.
In tegenstelling tot de vorige keer zag ik nu een aantal hindes.
Zoals te verwachten was met zoveel hitsige mannen om hen heen waren ze heel erg oplettend.
Met zijn vieren omringd door tientallen opgewonden herten werd hun te veel.
Wegwezen dus, en wel zo snel mogelijk.
Hij had het nakijken, sneu.
Hij had zich toch zo goed voorbereid.
Zijn gewei was mooi geveegd, zijn nek was een stuk gespierder dan in de zomer.
Hij was op zijn mooist en sterkst, maar zijn geduld werd nog meer op de proef gesteld.
Gevechten zag ik deze dag wel, maar steeds op afstand of teveel tussen de begroeiing.
Hoewel de meeste herten hun gewei aan lagere struiken vegen had dit hert voor een alternatieve aanpak gekozen.
Zo zie je een damhert niet zo vaak.
Op 12 oktober ging ik er voor de derde keer heen.
Vanaf een duintop zag ik een tweetal aan het bakkeleien, zo te zien met een scheidsrechter erbij.
Er bestond geen twijfel over de afloop.
Het was nog een beetje fris in de vroege ochtend.
Dit hert hoefde niet eens te burlen om een dampwolkje te produceren.
Ademen was al voldoende.
Er was weer overal geburl, er werd weer overal onrustig heen en weer gerend.
Ook nu was de adem van het hert goed te zien.
Net als vorig jaar had ik het rijk alleen.
Geen hert had last van mijn aanwezigheid, zeker omdat ik meestal ergens rustig stond of zat.
Maar wat waren er veel herten.
Niet zoveel op een kluit als ik jaren geleden in een vroegere periode van het jaar zag (let bijvoorbeeld op de bastgeweien), maar het waren er minstens 50 om mij heen en zeker 100 als ik de cirkel nog wat ruimer schatte.
Allemaal onrustig, want waar bleven de hindes?
Het was voor 100 % een mannenwereld, dus het was voorspelbaar wat er ging gebeuren.
Elkaar uitdagen en vechten!
Het linker- en rechterhert hadden kort hiervoor elkaars krachten gemeten, 
waarbij het middelste hert zich beperkte tot toekijken.
Toen het rechterhert wegrende bemoeide het middelste hert zich er ook nog even mee en wilde een potje meevechten.
Het werd zo wel wat chaotisch. 
Even snel als het begonnen was keerde de rust bij dit drietal weer terug.
In een meer beschaduwd gedeelte deden twee herten opnieuw of ze elkaar niet zagen.
Ze wisten allebei wel beter.
Ze moeten toch wát als er geen hindes in de buurt zijn. 
Met een lijf vol testosteron en met zorgvuldig opgebouwde spieren moeten ze toch af kunnen reageren.
Grazen en rustig in hun geurende bronstkuil liggen is in deze tijd voor hen ook niet de gewenste dagbesteding.

Gevechten heb ik ook deze dag volop gezien, maar wat minder van dichtbij dan in andere jaren.
Wellicht dat ze in de dagen hierna nog wel meer kansen geboden hebben, maar ik vond het mooi geweest voor dit jaar.

Teruglopend keerde de rust langzaam maar zeker terug, 
al bleef het geluid van het burlen op de achtergrond wel hoorbaar.
Op veilige afstand van al die drukte en onrust liep dit hertje.
Over een jaar is zij waarschijnlijk ook actiever betrokken bij het hele gebeuren.
Dit tweetal zal er dit jaar nog wel wat van gaan merken.
Als de hinde er klaar voor is zoekt zij ongetwijfeld een geschikte partner, haar kalf dan een tijdje alleen latend.
Klagende kalfjes zijn er altijd wel rond de bronstplekken te vinden, 
zich geen raad wetend met het onverwachte gedrag van hun moeder die dan even geen aandacht voor haar kind heeft.
Het hert waar ik dit verslag mee begonnen ben mag ook zorgen voor een passende afscheidsgroet.

16 opmerkingen:

  1. Ah, the lengths that guys will go to for a little sex!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verslag van de bronst, je hebt het allemaal, burlen, vlaggen, een gevecht....nou ja geen dekking, maar dat is niet zo gek als er amper hindes zijn. Ik weet niet of er bij mij een blog in zit over de bronst, ben er wel een paar keer geweest, maar het leverde gewoon geen mooie foto's op. Nu op naar de herfstkleuren, die zijn zo weer verdwenen....en dan kijken we weer naar de wintergasten. groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig mooie platen. Je hoort die mannetjes burlen! Erg mooi in beeld gebracht. Mooi blog
    Gr.Fans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees, Ik ben onder de indruk van je foto's! Je hebt het hele gebeuren schitterend vastgelegd en ook nog eens haarfijn beschreven. De 1e en laatste foto zijn echt juweeltjes. De twee foto's met ademwolkjes zijn ook super. Sfeer hebben de foto's allemaal. en wat een luxe dat je deze voorstellingen helemaal voor jezelf had!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.

    Een top natuur serie.
    Prachtig om dit te zien en mooi vastgelegd.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees
    het blijft altijd mooi de bronst tijd mooie serie is dit weer,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Helaas ben ik er dit jaar weer niet aan toe gekomen om te gaan. Want als ik jouw serie beelden dan weer zie, mis ik toch wel iets. Ik lees overigens de laatste tijd bij meerdere mensen dat damherten "burlen", maar het geluid dat ze voortbrengen heet "knorren". Dat klinkt wel een stuk minder dan het woord Burlen natuurlijk, maar ja.
    Je laat hier wel weer een prachtige reeks beelden zien, maar dat laat je eigenlijk ieder jaar wel. Opvallend overigens dat je zegt dat je daar alleen bent en dat betekent dat het niet dezelfde plek is als waar wij het over gehad hebben, want daar is het altijd wel erg druk.
    Fijne beelden van gevechten en van het gedrag van de herten tijdens de bronst. Hoe het geluid ook genoemd wordt, het is een indrukwekkend gebeuren en helemaal wanneer je overal het geluid hoort van op elkaar klappende geweien. Mooi hoor.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig mooi Kees en zoveel mooie momenten en jij was daar alleen dat is wel eens anders maar dan heb je ook alle rust om te genieten en foto,s te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees.
    Weer 'n mooie serie van de bronstijd van de Damherten en je hebt er weer mooie fototo's van gemaakt.
    Hoop volgend jaar ook wer eens mee te maken.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Geweldig al die hitsige taferelen. Fantastisch hoe je dit allemaal hebt weten te fotograferen.
    Dat moet een tof schouwspel zijn met al die herten. Foto 6 en 9 vind ik erg mooi.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees, zeer indrukwekkende beelden die je hier laat zien. Zal in het echt zeker indrukwekkender zijn geweest. Mooie opnames!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Kees,
    fijne reportage heb je ervan gemaakt met prachtige beelden. En wat heerlijk dat je daar ongestoord door anderen rond kon lopen. Geeft wel een stukje vrijheid. Zal ook wel te maken hebben met het feit dat jij daar de weg op je duimpje kent; kan je ongestoord toch wat dichterbij komen.
    Hoe dan ook, ik heb weer van je foto's genoten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,

    Zo, net weer terug van Texel, kwam onderweg nog langs jouw woonplaats Heemskerk. De bronst van de damherten heeft je gedurende een aantal dagen in elk geval weer een prachtige serie opgeleverd met allerlei activiteiten die daarmee gepaard gaan. Het zal ongetwijfeld imponerend zijn maar vreemd genoeg heb ik de damhertenbronst nog nooit gezien, terwijl ik al tig keren de bronst van de edelherten op de Veluwe heb meegemaakt. Als ik dit zo zie mis ik toch wel e.e.a. Misschien is er een logische verklaring voor maar in diverse dierenparken hier in de buurt waar toch ook veel damherten lopen heb ik nog nooit iets van een bronst gemerkt. Een prachtige reportage maakte je, moet volgend jaar tijdens de bronst toch ook maar eens die kant op gaan.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees, geweldig dat je weer getuige bent geweest van een stuk oergeweld... Prachtige serie van dit stoere gedrag van de damherten. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  15. These were beautiful and majestic animals that you photographed in a great way!

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig Kees. Helemaal gemist dit jaar. Paar jaar terug had ik nog een paring, vol in beeld. Moet ik nog eens proberen. Jij hebt alvast schitterende platen!

    BeantwoordenVerwijderen