vrijdag 6 juni 2014

Fochteloërveen 2

Veenpluis is een plant die kenmerkend is voor het Fochteloërveen.
 Het lijkt veel op wollegras.

Deze keer komen kleinere organismen van dit gebied aan bod. 
Op een fietspad trok deze spin mijn aandacht. Hij was niet de enige.
Ik weet overigens niet hoe hij heet. 
Het fietspad leek wel een soort landingsbaan voor juffers en libellen.
Hierboven rust een vuurjuffer - denk ik - even uit.
Volgens mij is dit een gevlekte witsnuitlibel, die in dit gebied veel voorkomt.
Dankzij natuurkieker Coby weet ik nu dat het een Noordse witsnuitlibel is.
Ik moet bij een dergelijk beeld altijd denken aan een zwaar vrachtvliegtuig.

In ieder geval kan er geen misverstand over bestaan dat hij een witte snuit heeft.
Het determineren van libellen vind ik lastig.
 Natuurkieker Coby vertelde mij dat dit het mannetje van de Noordse witsnuitlibel is.
Een piepklein vlindertje dat niet geheel onverwacht groentje heet,
gefotografeerd met mijn tele-objectief omdat ik die dag geen macro bij mij had.
Bij een uitstapje naar het Dwingelderveld zagen we deze zuringspanner.
Het fotograferen viel niet mee omdat het nogal waaide, waardoor scherp stellen een hele klus was.
Een opgerolde rups beschermde zich tegen de buitenwereld.
De lange haren zijn op zijn minst irriterend. Ze veroorzaken vaak jeuk.
Ik vind de rups van de grote beervlinder net een miniatuur stekelvarken.
Deze rupsen kruipen opvallend snel over de grond waardoor het niet meevalt een behoorlijke foto te maken. Even rust nemen was er nagenoeg niet bij.
Als ik het goed heb opgezocht is dit de rups van een nachtvlinder die rietvink heet. 
Een flinke jongen van ca. 5 cm.
Ook deze rups mag er zijn, eveneens zo'n 5 cm lang.
Volgens mij is dit de rups van een vlinder die hageheld heet.

We zagen er op een dag behoorlijk wat, voornamelijk over het pad kruipend. 
Zoals gezegd is veenpluis een heel kenmerkende plant in het veen.
Op een middag toen er op het gebied van vogels niets te beleven was, 
heb ik mij hier een tijdje mee beziggehouden.
Met een tele-objectief is het wel heel anders werken dan met een macro. 
Voor de duidelijkheid: alleen het veenpluis en het groentje zijn met mijn tele-objectief gefotografeerd.
Het voordeel van een tele-objectief is dan natuurlijk wel dat je ook anders onbereikbare plantjes kunt fotograferen.
Je mag hier niet van het pad af. 
Je zou dat toch wel uit je hoofd laten want het was overal erg drassig.
Met deze opname sluit ik mijn tweeluik over het Fochteloërveen af. 
Ondanks de vele regenval hebben we toch wel een goede indruk van het gebied gekregen. 
Voor herhaling vatbaar.

15 opmerkingen:

  1. Geweldige serie Kees.
    Je hebt veel vast kunnen leggen zowel juffers, libellen, vlinders en rupsen, echt prachtige foto's.
    Voor mij is foto 14 van de rups helemaal geweldig, de druppels zelfs te zien op hem.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kees wat is dit mooi en dat allemaal met de telelens,heel knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldige serie Kees.
    al dat klijne spul die pluizen zijn wel erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is weer heel mooi, Kees. Ik vind je Zuringspanner SUPER. Wat heb je overigens veel gevonden daar. Dat Groentje zou ik ook best eens willen zien. Prachtig vlindertje. Fijne Pinkster. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Prachtig, die Grote oeverspin. Maar ook de Witsnuiten zijn top. Je rupsen zijn mooi vooral, die met die druppels en je grote beertjes knap fotowerk en zeker de laatste foto van het veenpluis heel mooi genomen!
    fijn Pinksterweekend,
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Wat een prachtige libel is die gevlekte witsnuit, een soort die we hier niet zien en daarom des te leuker om zo mooi in jouw blog te zien. Net als dat mooie groentje. Ook de veenpluis heb je mooi, net als de harige rupsen. Dit gebiedje ga ik toch even noteren als mogelijke vakantie plek voor volgend voorjaar.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De Zuringspanner springt er uit voor mij, een vrouwtje. Ik had er vorig jaar een voor de lens met van die geveerde antennes, in de AWD overigens. Hopelijk binnenkort ook Witsnuitlibelles in de AWD, maar jij hebt ze alvast maar in de knip. Alleen jammer dat ze op een fietspad zaten....
    De rupsen staan er ook goed op; zowiezo knap dat je dat allemaal met je telelens doet.
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog een mooie blog van Fochterloerveen Kees. Zeker nog eens terugkomen prachtig gebied en ook Dwingelderveld heeft trouwens veel te bieden. Leuk de opnamen van de veenpluis, vind ik zelf altijd lastig om daar mooie opnamen van de maken, jouw laatste is een heel fraaie. Mooi ook alle rupsen, vlinders en libellen. Heel fraai de zuringspanner, mooi vastgelegd.
    De witsnuiten zijn Noordse witsnuitlibellen, met de gele vlekken zijn vrouwtjes en met de rode vlekken zijn mannetjes. Wel met je eens dat libellen vaak lastig te determineren zijn, maar oefening baart kunst en belangrijk om zoveel mogelijk kenmerken te fotrigraferen.
    Mooie blog Kees en je komt Drenthe nog maar eens weer bezoeken!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Kees,
    een prachtige serie van "de kleine wereld". Heel mooie opnamen. De toppers zijn voor mij de zuringspanner (foto 9) - heel bijzonder, die kleuren, en bijzonder mooi ook. De witsnuitlibelle (6); de rups met druppels (14) - prachtig en je beelden van het veenpluis, waarvan de laatste wel heel schitterend is.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kees wat een pracht serie van zoveel mooie insecten ik heb genoten zo maken mede bloggers het mogelijk om veel dieren te leren kennen DANK je wel !!
    fijne Pinksterdagen ,
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou Kees, dat is een gebied waar je je lekker kunt uitleven.
    De zuringspanner vind ik erg mooi, en ik ben dol op het veenpluis.
    De rups met de druppeltjes is super, en dan nog al die fraaie soorten libellen, fijne serie!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wonderful post, Kees!
    I don't have time to comment on each picture, but they are very interesting!
    I will just add that it is great to see that the Leucorrhinia dubia is coming out! I will have to climb to the peat bogs in the Pyrenean mountains soon, then!
    Enjoy your sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een grote verscheidenheid aan beestjes en plantjes Kees. Mooi om het groene vlindertje te spotten. De zuringspanner staat er mooi op. Ook het veenpluis is zo'n leuk maar lastig plantje om te fotograferen.
    Je hebt veel gezien.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    een prachtige serie met een mooie varia aan diertjes. Ik lees dat je libellen determineren moeilijk vind maar ik heb anders wel een link voor je waar je ze wat gemakkelijker kan herkennen. Echt leuk die witsnuit libellen maar ook de zuringspanner. Het veenpluis mag ik ook graag zien. Mooie ruspen maar die spin had voor mij niet gehoeven brrrr......Ik heb weer even lekker genoten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Kees,

    Zo, prachtige serie zeg. Foto 17 is in mijn ogen de mooiste van het hele stel. Prachtige kleuren zo en die houding maakt de foto af. Maar ook de rest ziet er tiptop uit. De witsnuit is toch wel een hele mooie vangst, want die zie je bijna nooit in het westen. Raar dat er geen reeën opstaan deze keer ;-)

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen