dinsdag 12 maart 2019

Haarrijnseplas

Van Maria kreeg ik door dat er een parelduiker in de omgeving van de Haarrijnseplas was neergestreken.
Aanvankelijk lukte het mij niet om daar eens heen te gaan maar op 26 februari was het dan zo ver.
Tot mijn geluk was de vogel er nog steeds, gelukkig ook in het toevoerkanaal naar de plas. 
Dus voilá:  een parelduiker (Gavia arctica).
Hij was nieuwsgierig, hoewel hij wel wat gewend moest zijn na de aandacht van de afgelopen weken.
Duiken deed hij vaak, waardoor het steeds weer een gok was waar hij weer boven water zou komen.
Ik kreeg hem in volle glorie te zien.
Niet veel later ging hij de plas op waardoor hij te ver weg zwom om er nog behoorlijke plaatjes van te kunnen maken.
Later die morgen zag ik hem opnieuw,  maar toen had ik last van tegenlicht en bleef hij wat te ver weg naar mijn zin.
De aandacht verschoof naar een witte kwikstaart (Motacilla alba),  de eerste die ik in 2019 zag.
Gelukkig was hij niet al te schuw waardoor ik de kans kreeg om hem op de plaat te krijgen met een mooi laag standpunt.
Het was een mooie, zonnige dag.
De kwikstaart had het prima naar zijn zin en floot er lustig op los.
Aalscholvers (Phalacrocorax carbo) kan je er ook regelmatig zien.
Zijn vleugels spreiden deed hij alleen toen we nog op wat grotere afstand waren.
In de plas zag ik ook nog een aantal geoorde futen (Podiceps nigricollis).
De plaatjes die ik heb geschoten leken nogal op elkaar dus ik volsta met één afbeelding.
Een kuifduiker (Podiceps auritus) bleef wat te ver weg om er fatsoenlijke plaatjes van te kunnen maken.
Bovendien had ik ook weer last van tegenlicht.

Dan kan ik maar beter een exoot laten zien:
In de bollenvelden bij De Zilk was een kleine trap (Tetrax tetrax) neergestreken.
Bijna heel vogelminnend Nederland was in rep en roer en kwam massaal op de vogel af.
Ook de regionale krant Haarlems Dagblad wijdde er een artikel aan.
Maar helaas, de vogel bleef op nogal grote afstand (ook al omdat er een vaart tussen de weg en de bollenvelden lag), waardoor volgens mij iedereen moest volstaan met een gecropt bewijsplaatje.
Deze plaat is ook flink gecropt, meer zat er niet in.

Tijdens het observeren van de kleine trap zwom een fuut (Podiceps cristatusvoorbij die zijn best deed om de aandacht te trekken.
Dat is gelukt:


14 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Mooie serie heb je gemaakt.
    Mooie foto's stuk voor stuk.
    Leuk de Parelduiker en wat bijzonder die Kleine Trap.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn weer prachtige momenten die je toch maar mooi hebt weten te verschalken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Leuk om te zien dat de foto's van de parelduiker zo goed gelukt zijn.Het zijn schitterende platen. Je had ook wel mazzel dat hij zo dichtbij kwam. Dat is niet iedereen gegund. Ik sprak vrijdag nog iemand die al vier keer langs was geweest zonder hem überhaupt te zien! De witte kwik is ook heel goed gelukt.Mooie zachte kleuren ook. De geoorde fuut ook al top en de gewone fuut met kanjer van een vis,super. De kleine trap is natuurlijk een geweldige kers op de taart. Ik ben er niet heen geweest, maar zag hem gelukkig ooit in de Eempolders. Een mooie blog!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We had fish for dinner last night, but I can assure you that I didn't swallow anything that big! It's a great series of pictures, Kees, but the Black-necked Grebe really stands out for me, with such piercing detail to its red eye.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Kees,

    Helaas was ik niet in de gelegenheid om daar langs te gaan. Hopelijk zit de vogel er nog wanneer deze in zomerkleed is. Foto's 3 en 4 zijn wel heel erg mooi. Zo zou je ze altijd wel voor de lens willen krijgen. Super.
    De geoorde fuut heb je ook al zo lekker weten te fotograferen. Mooi met dat vlakke wateroppervlak. Tsja, die kleine trap is wel een beetje jammer. Die zit zo ver weg dat er alleen maar bewijsplaatjes zijn te maken. Toch leuk om te zien in Nederland.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie soort, die parelduiker. En je hebt hem er heel mooi op. Ook de andere foto's in deze serie zijn de moeite waard, de prachtige aalscholver, die mooie geoorde fuut nog in winterkleed, de witte kwik staart en de gulzige fuut...... de kleine trap is ook een mooie zeldzame waarneming
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    'N geluk dat de Parelduiker nog aanwezig was en hij staat er mooi op zo ook de Witte Kwikstaart, het gaat langzaam met de kleinere vogels met die storm en regen, gelukkig wordt het weer volgende week beter.
    Aalscholver mooi in broedkleed en de Geoorde futen krijgen straks weer 'n mooie verenkleed. De kleine Trap jammer dat hij ver weg zat maar je hebt hem wel en de Fuut heeft ook 'n lekker hapje.
    Groetjes Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Ik weet niet meer waar, maar ik had ook mooie platen van de parelduiker voorbij zien komen. Ik kijk wel af en toe op waarneming.nl of hij er nog zit en dat lijkt nu een beetje twijfelachtig. Als ik jouw mooie foto's ervan zie dan begint het toch wel een beetje te kriebelen. Misschien moet ik toch eens die kant op. Moet je - net als jij - nog wel de mazzel hebben dat-ie in het kanaaltje zwemt. Wie weet volgende week een keer... De witte kwik staat er ook top op overigens.
    De kleine trap heb ik bewust genegeerd, ondanks dat ik wel wel een keer langs de fotografenzone fietste. De foto's die ik ervan zag nodigde niet bepaald uit. Maar de fuut met grote vis is dan natuurlijk weer wel een mooie vangst! Nu op naar de Azuurmees!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees, mooie serie. De parelduiker is mijn faforiet. Heel mooi licht!. Gr. ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees
    der Perlentaucher ist dir doch gut gelungen, ich hatte bisher erst einmal das Glück.. und ja sie sind sehr schüchtern ..tolle Fotos
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees,Supermooie ontmoeting van de parelduiker want die heb ik zelf nog niet ontmoet. De kwikstaarten zijn ook weer volop te zien in mijn omgeving. Prachtige foto'serie. Ik zag dat je vast nog gekoppeld bent aan G+ want ik ontmoette je bij patsfoto's en wilde op je naam klikken maar kwam niet op d je website. Heb je het niet losgekoppeld bij je instellingen, daar moet je G+ weg vinken en dan op blogger aanvinken. Het andere vakje met nee kan je dan op nee laten staan. Vele bloggers weten dit waarschijnlijk niet want heb al meerdere malen gezien. Als het heeft losgekoppeld dan kan men wel met google reageren en komen dan op je welkom pagina. Zie maar bij mij als je erop klikt. . Is maar een tip hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Kees,
    gelukkig was je niet voor niets naar de Haarrijnseplas afgereisd. Mooie foto's heb je kunnen maken van die parelduiker. Ook de witte kwik, aalscholver en de (leuk!) geoorde fuut staan er mooi op.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,

    Die parelduiker is een mooi mazzeltje zeg en je hebt er ook nog prachtig licht bij, top. Wat zien die geoorde futen er toch heel anders in de winter uit dan in de zomer, heel mooi ook. Ja, die kleine trap er is veel over geschreven en gepubliceerd en als je dan toch in de buurt woont ga je natuurlijk even kijken en ook al houd je er dan maar een bewijsplaatje aan over, het lijkt me fantastisch om hem te zien.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen