dinsdag 5 maart 2019

Zuidpier - januari/februari 2019

In  januari en februari ben ik enkele keren naar de Zuidpier van IJmuiden geweest, met wisselend succes.
Deze zeekoet ( Uria aalge) gunde het mij om uitgebreid te volgen hoe hij op zoek ging naar voedsel.
Gespannen stond ik klaar om bij het eerste teken dat hij ging duiken af te drukken.
Dat leverde niet alleen een aantal geslaagde plaatjes maar ook een goed gevulde prullenbak op.
Zeekoeten houden wel van een vis(je).
In de vergroting is beter te zien wat hij gevangen had.
Er zijn dit jaar veel jonge dode zeekoeten aangespoeld op de stranden van de Noordzee.
Het is nog niet duidelijk wat de werkelijke oorzaak van deze sterfte is,
te meer omdat dit verschijnsel in het verleden ook een aantal keren is voorgekomen.
Deze zeekoet was in ieder geval springlevend.
Een tekort aan sprot kan een mogelijke verklaring zijn, maar harde wind, gifstoffen (geloosd ,of afkomstig uit de containers die in de Waddenzee terecht gekomen zijn) en darmparasieten ook.
Vooralsnog is het gissen.
Via verschillende soorten onderzoek probeert men het antwoord te vinden.
Doden zeekoeten heb ik nergens gezien, bij twee bezoeken aan de pier wel een stuk of 6-7 levende zeekoeten.
Als ze onderduiken is het telkens een gok waar ze boven zullen komen.
Zwemt hij naar links, naar rechts of verder van de pier weg?
Na een tijdje was er wel een patroon zichtbaar waardoor ik een beetje kon inspelen op zijn gedrag.
En zo zag ik hem pal voor mij drijven, op korte afstand van de pier.
Wanneer zou hij weer gaan duiken?
Ik wilde nóg sneller zijn maar daarvoor was mijn reactiesnelheid te traag.
Het is net als bij de start van sprintwedstrijden een kwestie van proberen in het startschot te vallen.
Oeverpiepers (Anthus petrosus) kiezen soms voor een momentje rust waar je van kunt profiteren als ze je niet te snel zien.
In het zonnetje ziet hij er weer heel anders uit.
Op de achtergrond zorgde een stuk rots voor contouren die met wat fantasie doen denken aan een bruinvis.
Bruinvissen (Phocoena phocoena) zag ik daar wel in de buurt, maar te ver weg voor mooie plaatjes.
Met scholeksters (Haematopus ostralegus) gaat het net als met zo veel andere (weide) vogels bergafwaarts.
De aantallen nemen helaas sterk af.
Bonte Piet is nu nog wel een een bezoeker van de pier die je bij ieder bezoek kan zien.
Voedsel is er in ieder geval genoeg.
De zee was niet iedere keer kalm. 
De wind stond hier recht op de punt van de pier waardoor het water flink opspatte.
Het werd geen dag waarop ik vogels van korte afstand op de plaat kon krijgen.
Het ging behoorlijk tekeer (windkracht 5-6) en het was oppassen dat je geen ongewenste douche kreeg.
Het opspattende water levert vaak spectaculaire beelden op, maar het valt niet altijd mee om het zo op beeld te krijgen als je wilt.
Toen ik de drieteenstrandlopers (Calidris alba) met een fotoshoot vereerde was het aanmerkelijk rustiger.
De 3-teentjes waren bedrijvig als altijd.
Ze zochten ijverig naar voedsel, renden weg als ik net scherp gesteld had of verscholen zich in een groep. 
Met een beetje volhouden kreeg ik toch mijn zin: slechts één drieteen op de foto. 
Met de wind in de rug ging het voedsel zoeken niet merkbaar sneller.
Snel ging het hoe dan ook.
Ze waren met een grote groep, allemaal ADHD-tjes.
Hier nog een laatste.
Toen ik het strand verlaten had keek ik nog eens om.
Een flinke hond rende langs de waterlijn en joeg alle vogels weg.
Ik was net op tijd weg.
Vaak weten ze geen raad met iemand die knielt of zelfs op het strand ligt en springen dan luid blaffend om je heen.
Al lopend over de pier zag ik zo waar twee roodkeelduikers (Gavia stellata), tamelijk ver weg.
Later zag ik er weer een, nu een stuk dichterbij.
Een aantal keren rees hij uit  het water op en sloeg zijn vleugels  uit.
Zo kreeg ik weer een "dirigent pose".
Roodkeelduikers houden wel van vis, bij voorkeur een grote.
Hij had hem in een oogwenk naar binnen gewerkt.
Het verbaast mij steeds weer dat viseters zulke vissen makkelijk door hun keelgat kunnen laten glijden.
Daarna even poetsen en de vleugels weer eens strekken.
Dichterbij kwam hij niet, hij liet de pier achter zich en zocht het open water op.
Op het strand heb ik nog naar geelgorzen (Emberiza citrinella) gezocht.
Op waarneming.nl waren er meldingen gedaan van zo'n 12-15 stuks.
Ik zag er een viertal.
Ze zochten tussen de begroeiing naar voedsel, waardoor ik geen plaatjes kon maken met een rustige achtergrond.
Het was voor het eerst dat ik geelgorzen op het strand zag.
De enige soort gorzen die ik daar tot nu toe heb gezien waren sneeuwgorzen,
die ik deze wintermaanden niet gezien heb.
Deze geelgors mag deze post besluiten.
Het wordt afwachten of de komende weken nog andere aantrekkelijke soorten de pier en zijn omgeving zullen bezoeken.


19 opmerkingen:

  1. Hallo Kees, een mooi gezicht die duikende zeekoeten. Het is inderdaad een drama wat er gebeurt is met die massale sterfte van deze vogels. Wat ik ook begrepen had was dat hun maag en darmen totaal leeg waren en dat de vogels erg mager waren. Leuk dat je al geelgorzen hebt waargenomen.De roodkeelduiker is een prachtige vogel. De keer dat ik hem op de foto heb kunnen zetten was toen ik ook op de pier was, een paar jaar geleden.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De vis is haast groter dan de Roodkeelduiker daar kom je zeker begrip voor te kort.je hebt wel een paar geweldig mooie dagen beleefd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    je hebt weer hele mooie dingen gezien in IJmuiden ik moet er ook weer eens een kijkje gaan nemen je serie foto's zijn erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Man, met zulke soorten zou ik ook wel naar huis willen gaan....zo ook nog eens zo mooi fotograferen is natuurlijk een ander verhaal. De serie van de Zeekoet is de absolute nummer een! In een woord geweldig! Maar de drieteentjes zijn ook super vooral die foto waar hij zo precies naar beneden kijkt. Ik had wel een paar oeverpiepers gezien, jij had de mazzel er een voortreffelijke foto van te maken. Fraai dat verschil zon/schaduw. Er is weinig over van dat olijfgroen, als je het niet wist zou je het beest niet eens herkennen als oeverpieper.De roodkeelduiker is ook al zo gaaf. Schitterende foto's! En de geelgorzen, pffft je hebt het heel goed getroffen daar!!!! Wat een juweeltjes van foto's.
    Het is weer grote klasse en ik geniet er van!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I envy you the alcids and the oysetecatcher, Kees, neither of which we ever see where I live, even though the Great Lakes are effectively inland seas. Red-throated Loon is a rare winter visitor, but I haven't seen one in several years. Great series of pictures accompanied by a fine narrative.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.

    Prachtige vogels heb je gezien Kees.
    En mooie foto's heb je kunnen maken.
    De Zeekoeten vind ik wel erg leuk.
    Heb het gezien op de t.v. jammer dat er zoveel dood zijn gegaan.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees, heerlijk zo'n strand- en pierdag. Altijd goed voor mooie plaatjes. leuk dat je het gedrag van de zeekoet kon vastleggen. Hoewel er wat begroeing is bij de geelgorzen, die ik overigeens helemaal niet storend vind, zijn het naar mijn idee zeer mooie foto's die je niet zomaar even schiet. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Mooie waarneming van de Zeekoet, heb ze 'n paar jaar terug daar gefotografeerd.
    De Roodkeelduiker is 'n mooie soort, Drieteenstrandlopers zijn moeilijk te fotograferen omdat ze zo bewegelijk zijn maar staan er toch mooi op.
    Ook de Oeverpieper was weer aanwezig.
    Wat 'n geluk heb je gehad met de Geelgorzen en ook nog kunnen platen, weer 'n geslaagde dag voor je geweest.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Lekker om daar even uit te waaien.
    Mooi die vuurtoren. Ook die drieteenstrandlopers zijn leuk om zo langs het water te zien.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Je bent niet voor niets een paar keer naar IJmuiden gereden. Je bent met een paar mooie waarnemingen thuis gekomen. Om te beginnen de Zeekoet: dat is sowieso al een wonder dat je een levend exemplaar hebt getroffen (als je de nieuwsberichten mag gekloven). Ik heb er nog nooit eentje gezien, dus ik zou hier wel blij mee zijn geweest. daarvoor ga ik denk ik te weinig naar de Zuidpier. Ook je andere waarnemingen mogen er zijn, zeker de Geelgorzen. Erg fraaie vogels, helaas jammer van de rommelige entourage, maar ja, je kan niet alles hebben. Wel weer een blog die me probeert te verleiden om ook weer eens daarheen te gaan, maar ik ben bang dat het voor dit seizoen alweer te laat is. Met dit herfstachtige weer ga ik zeker niet heen, want voor je het weet sluiten ze de pier af. Het verbaast me dan ook dat jij er bij 5-6 bft. gewoon op kon. Ik heb wel eens voor een dichte hek gestaan.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie serie die je aan het strand maakte Kees.
    Heel andere soorten dan we hier in het binnenland zien.
    Mooi ook de geelgors te zien tussen het groen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. All the photos are fantastic. My favorite is the 3rd in which Guillemots has the fish in the beak.
    Have a happy weekend
    Greetings
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Kees,
    je bent niet voor niets naar de pier geweest. Behalve de bijzondere waarnemingen kom je ook met fijne foto's thuis. Je serie van de duikende zeekoet is erg leuk. de foto's van de drieteentjes zijn erg mooi geworden.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jeetje Kees, daar zitten toch wel lekkere soorten bij hoor en wat hebben de vogels goed geposeerd. Geelgors, Zeekoet, Roodkeelduiker... Wij hebben ze gemist maar jij hebt er heerlijk van kunnen genieten. Met zoveel wind mag je dan wel de pier op? Ik dacht dat die afgesloten wordt dan.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi kees!! Nice set of birds. Love the Calidris alba... So cute.. Have a great week

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb op internet gelezen dat de pier bij windkracht 6 wordt afgesloten. Ik kon zonder problemen de pier op. Het zal dus ongetwijfeld minder dan windkracht 6 geweest zijn. Waarschijnlijk windkracht 5, want het ging toch echt wel behoorlijk te keer. Volgens mij had weeronline windkracht 6 aangegeven maar misschien heb ik mij vergist.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    weer een heel mooi blog met veel variatie. Het toeval wil dat wij 3 weken terug ook weer eens naar de pier waren :-) Ik zie heir hele mooie platen voorbij komen met de zeekoet en de roodkeelduiker. De oeverpiepers zitten er nog steeds maar de geelgorzen zijn helaas vertrokken. Jij had er in ieder geval nog een paar gezien en kunnen fotograferen :-) De foto van de vuurtoren vind ik echt schitterend. De steen en strandlopertjes waaronder de drieteentjes zijn erg leuk :-) Was weer even heerlijk genieten :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Kees,

    Meestal kom je van de Zuidpier terug met foto's van soorten die je al eerder voor de lens hebt gehad, maar jij hebt nu toch wel een paar hele aardige weten te fotograferen. Natuurlijk de geelgorzen. Dat is wel een uitzonderlijke soort in het westen van Nederland. Vast een verdwaalde groep, maar nog mooi even geplaat. Zeekoeten zijn regelmatige gasten, maar meestal zijn ze op grote afstand van de pier. Soms krijg je ze zo mooi dichtbij, dus een lekker mazzelmomentje en daar goed gebruik van gemaakt r hij ziet er ook nog gezond uit. Ik had begrepen dat er de afgelopen maanden veel duikers zijn gespot langs de pier. Ik kan mij niet herinneren dat er zoveel in zo'n korte tijd werden gespot. Lekker als er eentje een beetje dichterbij komt en dan ook ff een vissie vangt. Top.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geweldige serie, ik wilde in februari om een bijna windstille dag ook gaan, helaas gooide een zware verkoudheid roet in het eten. Als ik deze serie zie krijg ik zin om snel erheen te gaan, mooi hoor die roodkeelduiker en zeekoet. Maar de drieteenstrandloper heb je echt geweldig gefotografeerd, prachtig licht en een mooi standpunt. En dan nog afsluiten met die leuke geelgorzen, ook al zo mooi vastgelegd.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen