woensdag 6 juni 2012

AWD - Uitsluipen van viervlekken


Dinsdag 5 juni beloofde een warme, zonnige lentedag te worden. In de buurt van ingang Panneland wist ik een plek waar het op zonnige dagen wemelt van de viervlekken. Bovendien had ik daar niet ver vandaan al eerder ook zandhagedissen gezien. Het leek een geschikte dag om - voorzien van statief en mijn 18-200 mm objectief - te proberen deze dieren te fotograferen.  
Natuurlijk hoopte ik de verschillende uitsluipstadia van de viervlek te kunnen zien. 
  Larven zaten er in ieder geval volop in het riet.  Een voorbeeld hiervan staat op de bovenstaande foto. 

Het werd een zeer succesvolle dag. In dit blog beperk ik mij tot het uitsluipen van de viervlek. In een volgend blog komen de zandhagedissen, die zich koesterden in een warm zonnetje, aan bod.

De larven van de viervlek kruipen, nadat ze een aantal stadia doorlopen hebben, uit het water langs rietstengels e.d. omhoog en zoeken dan een geschikte plek om de metamorfose tot imago door te maken. Op een gegeven moment barst het chitinepantser open en komen de kop, het lijf en de poten van de libel te voorschijn.

Over de levenscyclus van libellen staat veel info op www.libellennet.nl

De foto's zijn niet allemaal van dezelfde larve en libel. De verschillende fasen waren bij verschillende larven te zien. In totaal waren er zeker een stuk of tien larven bezig met de verandering tot imago.
 
 Bij deze foto is te zien dat de libel uit het pantser van de larve tevoorschijn is gekomen. 
De libel hangt hierbij ondersteboven aan het pantser van de larve.
De libel grijpt op een gegeven moment met zijn poten de kop van het pantser van de larve en trekt daarna zijn achterlijf eruit.
 Als dat gelukt is blijft de libel een tijd hangen, waarbij geleidelijk vloeistof in buisjes wordt gepompt waardoor de libel gaat uitzetten. 
Langzaam maar zeker ontstaat de bekende vorm van een volwassen libel.
De vleugels worden dan steeds beter zichtbaar.
 Als je het treft zie je meerdere libellen op deze manier aan stengels hangen.
Ik bleef  wel heen en weer lopen van de ene naar de andere libel omdat ik geen belangrijke fase wilde missen. 
Gelukkig verloopt het proces traag, zodat ik kansen genoeg kreeg.
Hier is te zien dat de libel steeds meer het bekende uiterlijk van de viervlek kreeg.
 Welke slaat er het eerst zijn vleugels uit?
Deze was de eerste, anderen volgden al snel. Van wegvliegen is dan nog lang geen sprake omdat  de vleugels nog moeten uitharden.
 Kwetsbaar zijn ze dan natuurlijk wel.
 De glimmende vleugels zijn kenmerkend voor libellen die net het imago-stadium hebben bereikt.
Hier is nu ook  het lege omhulsel achtergelaten. Het is alleen nog wachten op het moment dat de vleugels voldoende zijn uitgehard.

Je staat ervan te kijken hoelang zo'n ontwikkeling kan duren. 
Prettig voor mij was natuurlijk dat er meerdere libellen in verschillende fasen van het uitsluipen te zien waren.
Als ze opgedroogd zijn beginnen ze aan de laatste fase van hun leven. Deze varieert per soort van enkele weken tot enkele maanden. 
Als larve, waarbij ze vele malen een nieuw pantser krijgen, leven ze meestal 1-2 jaar.

Zoals ik al zei zal mijn volgende blog geheel gewijd worden aan de zandhagedis.

4 opmerkingen:

  1. alleen dit allemaal van dichtbij meemaken ,het ontstaan van nieuw leven is altijd iets fasinerends haast bovenaards.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees,

    Wat een uniek moment, die je op de juiste manier weet vast te leggen. Heel gaaf om dit (steeds weer) te zien. Prima in beeld gebracht. Jij moet vast met een blij gevoel naar huis zijn gereden. ;-)


    Gr,

    REmco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Kees! What an action serie you present! Lovely and very good captured. Great work! Compliments!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit toch schitterend om te zien, echt een wonder der natuur!
    gr Loes

    BeantwoordenVerwijderen